Vissza a tartalomjegyzékhez

Szikora Márton
Véget ér az olajkorszak

A kőolaj árának nagymértékű csökkenése várható az elkövetkezendő öt évben. A föld olajtartalékai még a jelenlegi fogyasztási ütem mellett is valószínűleg kitartanának néhány évtizedig, a ma különösen drága kőolajra azonban egy-két évtized múlva már nem lesz kereslet - véli Ahmed Jamani sejk, volt szaúdi olajügyi miniszter.


Erős robbanás rázta meg Kuvait legnagyobb olajfinomítóját, amely az eddigi adatok szerint három ember halálát és 49 személy sérülését okozta. A finomító termelését le kellett állítani. Egy kuvaiti ellátást szolgáló üzemanyagszivattyú-telepen újraindult ugyan a termelés, és újrakezdtek bizonyos exportmunkákat is, de a finomító még hónapokig zárva lesz. Ez az esemény nem kedvez az olajárak csökkenésének, hiszen amíg nem indul be újra a finomítás, kevesebb olaj kerül a piacra, s kisebb nyomás lesz a hordónkénti 30 dollárt meghaladó áron.     Fotó: Reuters

A Daily Telegraph című brit lapnak adott exkluzív interjújában a szaúdi sejk olajár-kataklizmát emleget, amely akár véget is vethet az olaj dominanciájának. Az olajkorszaknak ugyanúgy eljön a vége, mint ahogy annak idején a kőkorszak véget ért. Ez utóbbit sem a kőhiány tette indokolttá, hanem a technikai fejlődés - állítja a szaúdi olajguru, aki szerint az olajkorszak végének sem a nyersanyag hiánya lesz az oka. Jamani Szaúd-Arábia olajügyi minisztere volt 1962 és 1986 között, és a hatalmi egyensúlyokat is megváltoztató 1973-as olajválság során vált neve nemzetközileg is ismertté. A sejk szerint az új olajlelőhelyek felfedezése, az üzemanyagcellás technológia, illetve a fejlesztésbe való óriási beruházások együttesen vezetnek majd a kőolaj árának eséséhez. (A cellás technológia alapelve, hogy hidrogén, valamilyen nem hagyományos üzemanyag és a levegőből nyert oxigén segítségével hoznak létre elektromosságot. Előnyük az, hogy semmi szenynyeződést nem bocsátanak ki működésük során, 2-3-szor nagyobb hatékonysággal működnek, mint a jelenlegi belső égésű motorok. Egyébként a Daimler-Benz és a Toyota már 1996-ban előállt üzemanyagcellás járműveivel.)
A benzin leértékelődése keresleti és kínálati oldalon egyaránt okozhat súlyos zavarokat. Jamani szerint elég csak arra gondolni, hogy mennyiben átalakulna az Egyesült Államok gazdasága - ahol a fogyasztás felét a benzinüzlet teszi ki, és ezzel jelenleg a világ legnagyobb kőolajfogyasztója -, ha ez az ágazat egyszerűen megszűnne. Az egyik legnagyobb olajexportőrnek számító Szaúd-Arábiában is komoly gazdasági visszaesést jelentene, ha fő kereseti forrásuk egyik napról a másikra értékét vesztené. A sejk nem sokkal azután nyilatkozott, hogy a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) - a domináns fogyasztó országok nyomásának engedve - a múlt héten döntést hozott az olajtermelés növeléséről az olaj árának enyhítése érdekében. Egy hordó kőolaj világpiaci ára ma harminc dollár, ami háromszor annyi, mint a tavalyi év kezdetekor. Az OPEC - marginálisnak mondható naponkénti plusz 708 ezer hordó - termelésnövelésével kapcsolatban energia-szakértők figyelmeztetnek: az nem lesz elegendő az olajár csökkentésére. Jamani szerint az árak a nagy amerikai és ázsiai kereslet miatt időlegesen magasak maradhatnak, hosszú távon azonban csökkenniük kell a Kaszpi-tengeri, jemeni, egyiptomi, illetve egyéb afrikai új lelőhelyek kiaknázása miatt, de számolni kell Irakkal is, amely idővel visszatér majd a maga napi 6,5 millió hordó olajával a nagy exportőrök közé.