Nem hullanak a fejek, pedig ezt ígérte a miniszterelnök, ha április elejétől nem
kezdődik el az M3-as autópálya építése. Ugyan áprilisban nekiindultak a földmérők,
de nem sok dolguk akadt, hiszen az útvonalat már korábban kijelölték, így a Borsod
Invest Kft. és a Geodézia Eger Mérnöki Iroda mindössze a számokat ellenőrizte az
Uniter 83 Kft. munkatársaival közösen. Az előrelépés azóta is annyi, hogy a Magyar
Fejlesztési Bank kijelölt két magyar tulajdonú építőipari céget - a Betonútépítő
Nemzetközi Építőipari Rt.-t és a Vegyépszer Rt.-t -, amelyek megépíthetik az útszakaszt.
A vállalatok kiválasztása körüli - politikai felhangoktól sem mentes - vitát
az váltotta ki, hogy az Orbán-kormány minden európai hagyományt felrúgva úgy döntött,
közbeszerzési pályázat megkerülésével építi tovább az M3-as autópályát, s nem
titkolta azt sem, hogy magyar cégeket látnak szívesen.
A kormány két évig halogatta a munkálatok megkezdését, érdemi indok nélkül.
Nagyvonalúan lemondtak a nemzetközi fejlesztési intézetekkel való együttműködésről,
igaz, ezt a közbeszerzési eljárás megkerülése miatt nem is lehetett volna megkapni.
Az építkezésre ötmilliárd forintot szánnak a saját forrásaikból. Kölcsönökből
idén 80 milliárd forinthoz szeretnének jutni (eddig nem ismert forrásból). Az autósok
évente 500-600 milliárd forintot fizetnek be az államkincstárnak, ami 10 évre elegendő
lenne az autópálya-építésre, az útalapot viszont az Orbán-kormány megszüntette.
A kijelölt kivitelezők közül a Betonútépítő már rutinos. A Pannonflax Rt. (egy győri
székhelyű lenfonó gyár) száz százalékos tulajdonában lévő cég eddig 750 kilométer
főutat korszerűsített. Az autópálya-hálózat háromnegyedének építője volt.
Benne voltak az M Három Konzorciumban, amely a 45 kilométeres Gyöngyös-Füzesabony
szakaszt építette. A másik választott, a Vegyépszer Rt. az ország egyik legnagyobb
építőipari cége. Főtulajdonosa és elnök vezérigazgatója, Nagy Elek az Antall-kormány
idején a Miniszterelnöki Hivatal főtanácsadója volt. A cég bevételének felét külföldi
munkákból szerzi, Kazahsztánban (Tengizben) és Oroszországban több olaj- és gázipari
beruházásban vesz részt, főleg ott dolgozó külföldi cégek alvállalkozójaként.
Itthon szintén olajberuházásokban, erőműépítésekben jeleskedik, például a TVK, a
BorsodChem, illetve a Százhalombattai Olajfinomító, valamint a Mol és a Paksi Atomerőmű
tartozik a partnerei közé. Újabban infrastrukturális beruházásokban is részt vesz,
mint például a Ferihegy 2/B, a Lurdy ház vagy a Westend City építése. Autóutat -
40 kilométer erejéig - Tengizben építettek először és utoljára. A Vegyépszer
azonban évek óta veszteséget termel. Két évvel ezelőtt jelentős racionalizálást
hajtott végre, mintegy 200 embert küldtek el, valamint eladták a székházukat is.
Az építkezés tehát előbb vagy utóbb elkezdődik, mégpedig száz százalékosan
magyar tulajdonú vállalatokkal.