Vissza a tartalomjegyzékhez

Munkatársainktól
Zavaros olaj

Olajügyben egyaránt a teljes nyilvánosság stratégiáját választotta a kormánypárti Fidesz-MPP, az MDF, valamint az ellenzéki MSZP és az SZDSZ. Pallag Lászlótól, az olajbizottság elnökétől ugyanis azt követelik, hozza nyilvánosságra az összes, az olajmaffiával állítólagosan összefonódott politikust leleplező bizonyítékát. Pallag ezt lapzártánkig nem tette meg. A Hetek úgy értesült, hogy a kisgazdapárt Pallag mellé rendelte egy vezető tisztségviselőjét, nehogy a politikus meggondolatlan és pontatlan nyilatkozatot tegyen, illetve nehogy bárki félrevezethesse. Ennek gyanúja ugyanis az eddig történtek alapján is felmerült.

„Én azt mondtam, nem fogok megnevezni senkit. Ez politikai nyilatkozat volt, amellyel a nyilvánosság felé fordultam azért, hogy lássák, ennyire fertőzött a politika, és ez az oka annak, hogy ilyen nehezen mennek a dolgok” - magyarázta a közszolgálati rádiónak Pallag László, hogy korábbi ígéretei ellenére miért nem hozza nyilvánosságra a dokumentumokat. Pallag László ugyanis a két héttel ezelőtti bizottsági ülést követően egy minapi kijelentésével tovább „emelte a tétet”: az országgyűlési képviselők 10-20 százaléka érintett lehet a kétes ügyekben.
A Hetek információi szerint az FKgP felső vezetése arra kérte Pallagot, hogy fogja vissza nyilatkozatait. Sőt - szocialista politikusok úgy tudják -, Balogh Gyula kisgazda szervező főtitkárt nevezték ki, hogy „vigyázzon” Pallagra. Lapunknak egy kisgazda vezető is megerősítette az információt. Parlamenti források kommunikációs előnyével magyarázzák, hogy Pallag megúszta elmozdítását tisztéről, mert egy ilyen esemény látszólag megerősíttette volna Pallag - a kisgazdák koalíciós partnerére (Lezsák Sándor) és a kormányra (Pintér Sándor) is rossz fényt vető - állításait. Pedig az országgyűlési képviselők között általános az a vélemény, hogy sok alaptalan és félinformáció birtokában van az olajbizottság elnöke. Mind a Fidesznek és az MDF-nek, mind az MSZP-nek érdeke, hogy a „rájuk fröcscsent sarat lemossák”. Ezért addig hajtják az ügyet, amíg ki nem derül, ki áll Pallag mögött - mert egyesek nem a politikust tarják irányítónak az ügyben -, illetve a nyilvánosság előtt is bebizonyosodik: hamis állítások hangoztak el.
Áder János egyébként felszólította az olajbizottság elnökét, hogy adja át azokat a bizonyítékait az ügyészégnek, amelyek alátámasztják, hogy a parlamenti képviselők 10-20 százaléka érintett az olajügyekben, valamint az érintettnek gondolt, illetve bizonyítottan érintett országgyűlési képviselők nevét hozza nyilvánosságra. Pallag ezt nem tette meg. A személyét ért támadásokat pedig állítása bizonyítékaként értelmezi.
Az olajbizottság fideszes és fórumos tagjai sajtótájékoztatójukon hangsúlyozták, hogy tényeken alapuló jelentést kellene a bizottságnak megfogalmaznia. Dorkota Lajos fideszes képviselő kijelentette: mindaddig összhang volt a bizottságban, amíg egy úgynevezett védett tanú meghallgatását követően Pallag László rész- és féligazságokról tájékoztatta a sajtót. Sérelmesnek tartották azt is, hogy egyes újságírók többet tudnak az ügyekről és a dokumentumokról, mint ők, akiknek hivatalból kellene megkapniuk ezeket az információkat.


Lejárt a nagyotmondások ideje - állítja Tóth Károly

Interjú az olajbizottság egyik szocialista tagjával

- Miként értékeli azokat az eseményeket, amelyek a héten zajlottak a Pallag László által vezetett vizsgálóbizottság körül?
- Kiderült, hogy a nagyotmondások ideje lejárt, most már csak annak van hitele a bizottságban, aki nemcsak drámai bejelentéseket tesz, hanem valamilyen módon igazolja is azokat. Ez egy nagy fegyvertény, mert idáig ebben abszolút nem volt egyetértés. Másodszor: a bizottság rádöbbent, hogy a bizottság elnöke tagja is és nemcsak vezetője az általa irányított testületnek. Így ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá is, mint a többi delegáltra. Talán most már érdemi munkát fogunk végezni, és a bizottság nem hagyja magát külső erők által irányítani. Fordulópontnak tekinthető ezért az, hogy kedd délig felszólítottuk Pallagot, adja át a nála lévő bizonyítékokat. Eddig - csütörtökön késő estig - ez nem történt meg.
- Ön szerint léteznek ilyen dokumentumok?
- Vannak Pallag úrnak papírjai, de mivel azokat senki sem látta, ezért nem tudom megítélni, hogy ezek miről vagy kikről szólnak. Az a sejtésem, hogy azért nem akarja átadni ezeket, mert a dokumentumok sokkal kisebb helyi jelentőségű ügyekről szólnak. Azaz ma már a közvélemény olyan leleplezéseket vár, amelyek a szóba hozott miniszterről, exminiszterről, országgyűlési képviselőkről szólnak. Viszont valószínűleg csak megyei szintű vámtisztviselőket, rendőröket érintő terhelő vallomásokkal rendelkezik, amivel a sajtót már nem lehet áltatni.
- Februárban alakult az olajbizottság - eltelt egy félév. Rövidesen be kell fejezni a vizsgálódást, és valamilyen jelentést kell letenni az Országgyűlés elé. Lát erre esélyt?
- Valóban június 30-ával le kellene tenni valamilyen összegzést a bizottság munkájáról. A bizottság jó helyzetben van, mert van egy anyag, amit történetesen én írtam. Végső helyzetben akár ezt is el lehet fogadni.
- Pallag úr éppen Önt említette, és talán ezt az iratot, amikor arra hivatkozott, hogy a bizottság tagjai nem is kívántak eredményt produkálni, csupán a saját pártjukat érintő kompromittáló adatok érdekelték őket. Miről szól az Ön jegyzete?
- A jegyzet neve Félúton, amely cím a bizottság munkájára vonatkozik. Elsősorban a rendszerváltás gazdasági folyamatát próbáltam bemutatni, mintegy törvényszerűségeket nyomon követni benne. Szükségszerűnek láttam áttekinteni ezt a folyamatot, hogy tisztában legyünk vele, mi volt legális, illetve illegális ebben a folyamatban. Ugye adva volt egy centralizált tervgazdálkodás, amely a szocialista blokkot tekintve a legliberálisabbnak tűnt. Ebben nem volt magántulajdon, gazdasági, illetve vállalkozási szabadság. Csak szabályozók voltak, pártaktívák. Ezt fel kellett rázni és átalakítani. A politikai rendszerváltás ehhez képest viszonylag egyszerűnek tűnt, hiszen egy pártból lett hatvankettő, ugyanennyi önjelölt pártvezérrel együtt. Ha a gazdaságban akarom ugyanezt végrehajtani, akkor vagy azt csinálom, hogy sorsolással szétosztom a vagyont, és akit kihúztak, annak szerencséje van, vagy elkezdem nagyon gyorsan liberalizálni a gazdasági szabályozókat, a törvényeket, és aki a leggyorsabban alkalmazkodik az új viszonyokhoz, abból sikeres vállalkozó, majd tőkés lesz. Ez zajlott le Magyarországon. A merev határok megszűntek, és egészen törvényes úton is egész komoly vállalkozások alakultak. Azokat, akik viszont bűncselekmények elkövetésével, törvények áthágásával tettek szert vagyonra, azokat szigorúan a törvény elé kell citálni. Úgy gondolom, hogy a bizottság eddigi munkája is elég okot szolgáltat arra, hogy a politikai szereplők felhívják az igazságszolgáltatás figyelmét arra, hogy hol van az a mezsgye, amit átlépve bűncselekményt követhetnek el az ügyeskedők.
Egy dolgot viszont már elért a bizottság: az elmúlt három hónapban soha nem látott aktivitást fejtettek ki az igazságszolgáltatás szervei. A konkrét esetek felgöngyölítése az ő feladatuk.