Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Egyterű, de nagyszerű


Előtte már pöföghetnek   

Nem olyan bohém, mint a Picasso, nem olyan futurisztikus, mint egy Multipla, nincs oly kedves arca, mint a Scenic-nek, de az egyterűek piaci versenyében sem térkínálat, sem a variálhatóság tekintetében nincs mit szégyenkeznie a Premacynek. A konkurens modelleknél 10 centiméterrel alacsonyabb Mazdát férfias vonalvezetés jellemzi. A 4,3 méter hosszú kompakt külső lényegesen nagyobb belső teret takar, bőséges hely jut öt utasnak és csomagjaiknak. Tulajdonképpen már az első öt percben öszsze lehet szokni a Premacyvel, minden kezelőszerv és kapcsoló kézre áll, prioritást biztosítva az örömteli vezetés élményének. A csomagtér alaphelyzetben 420 liter befogadóképességű, ez tovább növelhető 2200 literesre a hátsó üléssor kiemelésével, melyek 12 kilogrammos súlyukkal a legkönnyebbek a versenytársak között. 2,6 méter hosszúságú csomag szállítása sem okozhat problémát, mivel az első ülés háttámlája vízszintesig előrehajtható. Egyedülálló megoldást alkalmaz a Mazda az előttünk füstölgő kétütemű autók szagának semlegesítésére. A por és a pollenszűrőt kiegészítették egy „aldehide” szűrővel, így ezentúl a Premacyben utazóknak minden Trabant és Wartburg „környezetbarát” autóvá válik. A hengerenként négy szelepes, 2,0 literes, közvetlen befecskendezésű turbo-dízel motor 90 lóereje minden körülmények között vehemensen mozgatja az 1330 kilogramm önsúlyú egyterűt, a maximális 220 Nm nyomaték már 1800/perc fordulatszámnál jelen van. A hidegen hangos, viszont alacsony vibrációszintű motor kifejezetten takarékos, a vegyes (országút, város) átlagfogyasztása 6,3 liter gázolaj volt 100 kilométerenként. A Mazda Premacy DiTD-ért 4,95 millió forintot kérnek, ebben benne foglaltatik két első és két oldalsó légzsák, blokkolásgátló, klímaberendezés, szervokormány, központi zár, öt darab hárompontos biztonsági öv és fejtámla, elektromosan mozgatható ablakok és külső tükrök, továbbá nem lebecsülendő szempont a 3 év, vagy 100 ezer kilométer garancia sem.