„Az Ütköző világok azokról a háborúkról szól, amelyek az égben a
történelem előtti időkben zajlottak. Ezekben a háborúkban a Föld is részt
vett…” - írja Immanuel Velikovsky orosz származású természettudós, polihisztor
ötven éve írt könyvének előszavában. Az első kiadása óta a viták
kereszttüzében álló mű egy új irányzatot hozott létre a tudomány és a teológia
határán. A „katasztrófa-tan” alapkönyve most először jelent meg magyar
fordításban. (Ütköző világok, Novella Kiadó, 2000.)
)
Hésziodosz, az egyik legrégebbi görög szerző négy korról és négy emberi
nemzedékről írt, melyeket elpusztított a bolygóistenek haragja. A harmadik kor a
bronzkor volt; amikor Zeusz ezt elpusztította, új nemzedék népesítette be a Földet.
A trójai háború hősei e negyedik nemzedék tagjai voltak. Ezek után Zeusz új
pusztítást rendelt el, majd megteremtett „ismét egy emberi fajtát, / sok népet
tápláló földön most ezek élnek” - ez az ötödik, a vas nemzedéke. Hésziodosz
egy másik művében leírta az egyik korszak végét. „…Meggyulladt s dübörögve
nyögött fel az életadó föld… Felforrott a talaj, hullámai Ókeanosznak… Mint
amikor Föld és a kiterjedt Ég a magasból / Egymáshoz közelítettek, volt ekkora
lárma…” (Istenek születése, 693. sortól)
Nemcsak Európában maradtak fenn a hajdani kataklizmák emlékei - állítja
Velikovsky, jóval megelőzve az ezredfordulós apokaliptikus irodalom sikerkönyveinek
gondolatmenetét. Szerinte a kozmikus katasztrófákra visszavezethető világkorszakok
régi és igen tartós hagyományaira bukkantak Amerikában az inkák, az aztékok, a
maják között. A Yucatán-félszigeten talált, kőbe vésett feliratok java része
világkatasztrófákra vonatkozik. „E töredékek közül a legrégebbiek
általánosságban olyan nagy katasztrófákra vonatkoznak, melyek bizonyos
időközönként és ismételten megrázkódtatták az amerikai kontinenst, és
amelyekről e kontinens minden népe többé-kevésbé határozott emlékeket őriz” -
idéz Velikovsky egy múlt századi francia archeológust és hozzáteszi: mexikói
kódexek és olyan indián szerzők, akik megírták múltjuk krónikáját, kiemelkedő
szerepet tulajdonítanak azon kataklizmák hagyományainak, melyek megtizedelték az
emberiséget, és megváltoztatták a Föld arculatát. A mexikói birodalom krónikáiban
ez áll: „A régiek tudták, a mai ég és föld kialakulása előtt az ember már
létezett, s az élet négyszer öltött testet.”
Létezik olyan bibliai értelmezés is, amely az eredeti teremtés mellett
elképzelhetőnek tartja, hogy Isten a világot - amikor egy világkorszak lezárult -
többször is „újraöntötte”. E felfogás szerint a Szentírás kezdő sora
(„Kezdetben teremté Isten az eget és a földet.”) és közvetlen folytatása („A
föld pedig kietlen és puszta vala, és setétség vala a mélység színén, és az
Isten Lelke lebeg vala a vizek felett.”) nem jelölhet két egymást követő eseményt.
A Teremtés könyvének első két fejezetében leírt történet - a földi élővilág
és az ember teremtése - előtt eszerint történnie kellett olyan eseményeknek, amely
következtében a Föld „kietlen és puszta” lett - állítják e teória hívei,
akik a sötétség jelenlétét is az Ádám előtti világot ért isteni ítélet
következményeivel magyarázzák. Ez a korszak annyira gonosszá válhatott, hogy -
ellentétben a későbbi özönvízzel - egyetlen képviselője sem léphetett át az
új korszakba. Az anyagi világ azonban a csapás nyomán nem semmisült meg, bár a Föld
katasztrófa sújtotta övezetté vált. Az ősvilág „bontott tégláiból” hozta
létre később Isten azt a világot, amelybe Ádámot helyezte - állítják a
„rés-elméletként” is emlegetett feltételezés szószólói, akik hozzáteszik:
akár több ítélet- újjáteremtés ciklus is elférhetett a két bibliai vers
közötti meghatározatlan hosszúságú időszakban. Ilyen ciklikus változást
feltételez az orosz író is, amikor az időközönként bekövetkező „égi
ütközetek” soráról ír.
Égi diszharmónia
A kozmosz, különösen a Naprendszer rendje Velikovsky szerint az elmúlt évezredekben
nem volt állandó. Úgy véli, hogy a Föld tengelye és a keringés síkja közti szög
legalább egyszer, az özönvíz során - amelynek az emlékét számos nép mítoszai
megőrizték - megváltozott. A bibliai leírás szerint ennek következtében alakultak
ki az évszakok is. Ilyen elmozdulásra azonban csak egy kozmikus beavatkozás adhat
magyarázatot, csakúgy mint a Föld mágneses pólusainak változására.
Velikovsky feltételezi azt is, hogy az özönvíz idején nemcsak a Földet, hanem az
egész Naprendszert katasztrófa érhette. A kataklizma következtében felbomlott az égi
harmónia: egyes bolygók elveszítették holdjaikat, mások tucatnyit vonzottak magukhoz,
amelyek közül ma a többség a bolygók forgásával azonos irányban forog, mások
azonban épp ellentétesen. A diszharmónia nyomát mutatják a bolygók felszínén
látható „sebhelyek” és az égitestek Nap körüli pályái is, amelyek közül
egyik sem alkot pontos kört. Nincs összefüggés a bolygók mérete és a Naprendszerben
elfoglalt helyük között sem: nagyok és kicsik váltogatják egymást.
Szintén megmagyarázhatatlannak tűnik a meteorok, üstökösök és aszteroidák
ezreinek létrejötte és kaotikus mozgása. A bolygók és a Naprendszer kisebb tagjai
közötti ütközésre látványos példa volt, amikor 1994-ben a Schumacher-Levi
üstökös darabjai napokon át hatalmas tűzgolyókat létrehozva csapódtak be a Jupiter
felszínén. Ez a látványos égi jelenség is arra figyelmeztet: a világ, ahogy mi
ismerjük, egy nap gyökeresen megváltozhat. A „katasztrófa-tan” egyik előfutára,
Seneca így írt erről: „Egyetlen nap sírba viszi az egész emberiséget. Mindaz, amit
a szerencse hosszan tartó türelme létrehozott, mindaz, ami kiemelkedett, mindaz, ami
szép és gyönyörű, nagy trónok, nagy népek - mindez elsüllyed a mélységben, s
egyetlen óra alatt megsemmisül. (…) A lángok heve szétveti majd a föld kérgének
vázát.” A római sztoikus filozófus kortársa, Péter apostol alighanem épp
Rómából írt második levelében az özönvízre és egy eljövendő korszakváltásra
utalva hasonlóan fogalmaz: „…egek régtől fogva voltak, és föld, mely vízből és
víz által állott elő az Isten szavára; amelyek által az akkori világ vízzel
elboríttatván elveszett. A mostani egek pedig és a föld, ugyanazon szó által
megkíméltettek, tűznek tartatván fenn, az ítéletnek és az istentelen emberek
romlásának napjára.” (3,5-7)
Az Ütköző világok sok válasszal adós marad, másokra nyilvánvalóan téves vagy
erősen vitatható választ ad - mégis nehéz, még ellenfelei számára is, Velikovsky
érveit megkerülni. Azok a teológusok, akik nem a bibliakritika talaján állnak,
örömmel veszik ugyan, hogy egy természettudós elismeri a Szentírásban feljegyzett
események realitását, azonban kifogásolják, hogy a szerző nem számol a
természetfeletti dimenzióval, amely nélkül mégiscsak nehéz megmagyarázni az
egyiptomi kivonulás eseményeit, azt az „intelligens halált” például, amely csak
az elsőszülötteket pusztította el, ráadásul éppen azon egyetlen éjszaka alatt,
amikor Izrael fiai a páskhabárány húsát elfogyasztották. A természettudósok és
történészek jelenlegi elméleteibe pedig nehezen illeszthető be a világ általuk
feltételezett stabilitását tagadó nézet, amely nem az ő önkéntelen
hipotézisükből indul ki, mely szerint a körülmények mindig ilyenek voltak, illetve
csak saját belső törvényeik szerint változtak, fejlődtek a Földön. Velikovsky
tradíciókat megkérdőjelező „eretnek” elméletei fél évszázada provokálják a
tudományos és a vallási világot - most már magyarul is.