Vissza a tartalomjegyzékhez

Sebestyén István
Autós tragédiák

Az 1999-es év halálos kimenetelű közúti baleseteinek több mint ötven százaléka a gyorsforgalmi utak és autópályák hiánya miatt túlzsúfolt, sok helyütt igen rossz minőségű főútvonalakon történt. Az elmúlt hétvégi tragikus közúti baleset - melynek során egyszerre heten vesztették életüket - is azon a 6-os főúton történt, amit a több éve, több változatban forgalomban lévő tervek alapján már a déli autópályának kellene tehermentesítenie. Hazánk egyébként a közlekedésbiztonság szempontjából az európai országokhoz viszonyítva a középmezőny végén foglal helyet. Szakértők szerint azonban ez nem a magyar gépjárművezetők felkészületlenségével, sokkal inkább az úthálózat korszerűtlenségével magyarázható.

Magyarország közútjain az elmúlt hétvégén, szombaton este és vasárnap összesen tizenketten vesztették életüket; emellett 53 személyi sérüléses balesetben 48 helyszínről szállítottak el a mentők súlyos, illetve könnyebb sérülteket. Vasárnap hajnalban egy Volkswagen Golf egy Suzukival ütközött öszsze, és a karambol során két kisgyermek kivételével mindkét kocsi utasai - összesen heten - életüket vesztették. A helyszíni vizsgálatok szerint a karambol eddig tisztázatlan okokból következett be, de a rendőrség valószínűsíti, hogy a 120 km/órás sebességgel haladó Suzuki vezetője hátrafordult a gyerekekhez, és eközben elkapta a kormányt: a kocsi így tért át az út túloldalára, és ütközött az ugyancsak a megengedettnél jóval nagyobb sebességgel közlekedő Golffal.
A fekete hétvége szomorú statisztikája meredeken kiugrik a hétvégi balesetekről szóló összefoglalók közül, hiszen a szombat esték és vasárnapok átlagosan „csak” 2-3 életet követelnek. Az éves statisztikát nézve egyébként 1999-ben közel 19 ezer személyi sérüléssel járó baleset történt Magyarország közútjain, amiből több mint ezer végződött halállal. A rendőrségi összesítés szerint száz baleset közül tizenegyet az alkohol számlájára lehet írni, a konkrét okok tekintetében pedig a gyorshajtás és az elsőbbség meg nem adása a listavezető: a kettő együtt a balesetek közel felét okozza. Elgondolkodtató, hogy az öszszes balesetek több mint 50 százaléka a főútvonalakon történik. Egy lapunknak nyilatkozó közlekedési szakember szerint hazánk főútvonalai - és általában a frekventált közútjai - túlterheltek, nem egy helyen ésszerűtlenül vannak megtervezve, a karbantartásukat pedig az illetékesek évről évre halasztják, mondván, nincs rá pénz. Az elmúlt év „halálútjai” a 3-as, 4-es, 5-ös és 6-os főútvonalakon voltak: a magyarországi összes halálos baleseteknek majdnem 10 százaléka ezen a négy útszakaszon történt.
Az esetek nagy számának ellenére - mint az éves statisztikákból kitűnik - a magyar közlekedés biztonsága 1990-től fokozatosan javul: tíz év alatt mintegy 30 százalékkal lettek jobbak a közlekedésbiztonság mutatói. „Ennek oka elsősorban a szigorúbb rendőrségi fellépésben keresendő: a sűrűbb ellenőrzések, keményebb bírságok, büntetések évről évre néhány százalékkal csökkentik a közúti balesetek számát” - adott tájékoztatást a Heteknek Kemenes Miklós ezredes, a Budapesti Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési osztályának vezetője. Az ezredes azonban kiemelte, hogy a javulás ellenére közlekedésbiztonság szempontjából hazánk, az európai országokat tekintve, még mindig csupán a középmezőny végén foglal helyet. „Bár a magyar vezetők jogkövető magatartása hagy némi kívánnivalót maga után, mégsem a felkészületlenség az első számú oka a sok balesetnek” - magyarázta Kemenes Miklós. Mint mondta, a helyzet radikális javulásához leginkább - a rendőrség szigorán kívül - új autópályákra, illetve gyorsforgalmi úthálózatra, a meglévő úthálózatok javítására, korszerűsítésére, valamint az utakon futó gépjárművek műszaki felkészültségének javítására lenne szükség. Egyre inkább kívánatos ezen kívül az EU-konform jogszabályok, illetve jelzőrendszer kialakítása is. A szakértő reménykedik benne, hogy ezen a területen a nyugati országokhoz viszonyított, mintegy 15 éves lemaradásunk nagy részét hazánk 2010-ig behozhatja.


A frontidőszak

„Nagyon kevés ember van, akinek a szervezete nem reagál valamilyen szinten az időjárás változásaira. Közlekedési szempontból a melegfronti hatás gyakorol a legnegatívabb hatást az emberi szervezetre: az ember fáradékonyabb lesz, lassul a reakcióideje, rosszabb esetben szívinfarktust is kaphat az, aki erre hajlamosabb. Az emberi szervezet már a kisebb klímaváltozásokra is érzékenyen reagálhat. Így például a nyár beálltával kirobbanó meleg napok alkalmával is ajánlatos körültekintőbben, óvatosabban vezetni” - nyilatkozta a Heteknek Török László meteorológus.