„Édeske”, becses nevén Haraszt˙ István, immáron Kossuth-díjas akadémikus
mobil-szobrász, ismét humoros játékosságával, ironikus lendületével lepte meg a műkedvelő
közönséget. A lakatosként induló autodidakta ezermester egyedi, külföldön is
elismert kinetikus művész, játékos „gyermek”, aki pajkos mosollyal azért időnként
a hatalomnak is odamondogat. Régebbi művei közül itt láthatjuk például a Központi
irányítás című, 1973-ban készült alkotást is, mely egy óralapon szétszórtan
felsorakozó számos kicsi óralap együttese, középen egy orosz márkával, ezzel
jelezve, ki is az irányító. A mutató jár-jár, csak éppen ellenkezőleg, a haladást
megcáfolva. Az akkori vezetés nem ismerte el az alkotót, pedig már Párizsban is díjat
ítéltek neki. Most végleg „rehabilitálták”.
A kiállításon láthatunk örökmozgó-féle szerkentyűket, függőlegesen hengerekbe
ékelt vagy sík felületen forgó fényes golyóbisokat, taps-raforgót, mely csak akkor
indul el, ha megtapsoljuk, füttyreforgót, melynek nem mindegy, miként is szól a nóta.
Na de a Képmutató láda se semmi, mely fotocellás technikával működik. A régiesen
egyszerű kincseskoffer egyszercsak kinyílik, s tükörbelsejéből önarcunk köszön
vissza. Képmutatás a javából. A művek anyaga olykor piaci ógazdagság, fogaskerekek,
kapcsok és zárak, olykor pedig megszelídített elektronika, művelt modernség, vas, acél,
réz, plexi stb.
A fantáziadús, többértelmű névválasztás szintén egy friss ösztön-intellektus szüleménye
(például Illuminoszkóp, Gurgurizátor stb.). A mesternél minden tiszta játék, gépekre
komponált karikatúra, csupa ötletözön, melyet a gyerekek is nagy érdeklődéssel díjaznak,
hisz közreműködésükkel születik meg a végleges mű. A kiállítás még
megtekinthető május 28-ig, naponta 10-18 óráig, a Csepel Galériában (Szent Imre tér
3., a Boráros tértől a csepeli HÉV-vel a 2. megálló).