Vajon szüksége van-e a magyar társadalomnak Trianon mítoszára? Sok jel mutat
arra, hogy a mindenkori magyar vezető politikai réteg az utóbbi száz évben nem volt képes
számot vetni 1848-49 legfőbb nemzetiségi tanulságával: a történelmi Magyarország
nem magyar népei és népcsoportjai a XIX. századi nemzeti ébredések, mozgalmak és
forradalmak után már nem akartak egy magyar vezetésű államalakulatban élni. A
konzervatív uralkodó rétegek makacsul ragaszkodtak a magyar felsőbbrendűség, a „kultúrfölény”
állameszme-jelentőségű gondolatához, ezért utasították el a nemzetek egyenrangúságán
alapuló konföderációs terveket, és próbálták hatalmi eszközökkel megtartani az
erőfölényt.
A Trianonhoz vezető út kezdete: a vert magyar sereg visszavonulása az isonzói frontról.
Az 1867-es osztrák-magyar kiegyezés fél évszázadra biztosította a nemzetiségek
fölött a magyar uralmat, ám a politikai jobboldal a nemzetiségek Trianonban szentesített
elszakadását élte meg az első világháborús veszteségek legnagyobbikaként és ezt
a nemzeti traumát mitizálta. A magyar jobboldal Trianontól máig nem bocsátja meg a
polgári radikálisoknak (akik közé Ady és Jászi is tartoztak), hogy feladták a
Nagy-Magyarország-eszmét. A revansista gondolkodásmód, és a mindenáron területi revízióra
törekvés kényszerítette azután az országra Németország „utolsó csatlósa”
szerepét, és ennek fejében került sor 1938-1941 között négy területi
visszacsatolásra.
A Magyarok Világszövetsége idei kongresszusán elhangzott, hogy csak az a magyar, aki
átéli Trianon fájdalmát. Ez az önmarcangoló sebszaggatás mitizálja és démonizálja
az egykori katasztrófát. A történész véleménye szerint, elismerve Trianon nemzeti
katasztrófa-jellegét, nem szabad az emlékéből nemzeti mítoszt, második Mohácsot
csinálni.
Szabó Miklós
Ady azt írta, hogy „nekünk Mohács kell”. Sok minden mutat arra, hogy a rémisztő
felkiáltásban már benne volt annak a nemzeti katasztrófának az előre sejtése is,
ami 80 évvel ezelőtt, 1920. június 4-én Trianonban bekövetkezett. A költő a magyar
uralom alatt álló nemzet (horvát), nép (szlovák) és több nemzetiség már látható
elszakadásának okát nem a nemzetiségeket bujtogató agitátorok aknamunkájában látta,
s nem az ezeket valamilyen háttérből mozgató nagyhatalmi törekvésekben, hanem abban,
hogy a magyar politikai vezető réteg nem volt képes számot vetni azzal, ami már 1848-49-ben
megmutatkozott: a történelmi Magyarország nem magyar népei és népcsoportjai a
tizenkilencedik századi nemzeti ébredések után már nem akarnak magyar uralom alatt élni.
Nem mintha a vezető réteg egyáltalán nem értette volna a helyzetet. Konzekvenciája
azonban a makacs status quo-megőrzés volt. Kossuth dunai konföderáció-tervét azért
utasította el ingerülten, mert a tervezet a szomszéd kis népeket - azokat,
amelyeknek leszakadt népcsoportjai magyar uralom alatt állottak - a federáció
egyenrangú tényezőinek tekinti. Feladja tehát a magyar magasabb értékűség gondolatát,
amely a magyar vezető réteg számára állameszme volt, erre épült a történelmi
Magyarország nem magyar népei fölötti magyar szupremácia igazolása. Ezt a szupremáciát
a nemesi vezető réteg az ország állami függetlenségének is elébe helyezte.
A 67-es kiegyezés fontos motívuma volt, hogy Bécs biztosítsa az összbirodalmi haderővel
a nemzetiségek fölött azt a magyar uralmat, amelyről 1848-ban kiderült, hogy a magyar
állam saját haderejével nem képes fenntartani. Méltatlan volna diabolizálni ezt a
magatartást. Birtokon belüli hatalmi tényező soha nem adja fel privilegizált pozícióját
mindaddig, amíg erre rá nem kényszerül. Akkor viszont már késő. A következményeket
már nem tudja viszonylag kedvező helyzetet teremtő kompromisszumokkal enyhíteni.
Nagy-Magyarország mennyország?
A magyar jobboldal Trianontól máig gyalázza a polgári radikálisokat (akik közé Ady
is tartozott), hogy a Keleti Svájc tervével feladták Nagy-Magyarországot. A vád
igaztalan. A terv nem feladni akarta volna a történelmi Magyarországot, hanem federalizálással
átmenteni. A tervvel szembeni ressentimentnek azonban van bizonyos igazságmagva. A polgári
radikálisok számára a történelmi Magyarország valóban nem volt szakrális
magasztosságú fétis, a problémáról gyakorlatiasan igyekeztek gondolkodni. Itt válik
a Trianon-szenvelgés antiszemitává: a vád szerint a zsidók számára nem szent
Nagy-Magyarország. Már csak azért sem, mert számukra semmi sem szent.
Tisza István 1914-ben világosan látta a fenyegető tragédiát. Tudta, hogy a háborúnak
bármiféle kimenetele a történelmi Magyarország végét jelenti. Vereség esetén az
fog történni, ami történt, győzelem esetén pedig elkerülhetetlenül bekövetkezik a
Monarchia olyan jellegű federa-lizálása, amely a történelmi Magyarország nem magyar
részeit átcsatolja a birodalom más tartományaihoz. Tisza azért állt szemben makacsul
IV. Károly különbéketervével, mert tudta, hogy az új király federalizálni akar.
Ragaszkodott ahhoz, hogy az ország folytassa a háborút Németország oldalán, mivel
azt remélte, hogy amennyiben Németország (amelyről pontosan tudta, hogy már nem
nyerheti meg a háborút) kiegyezéses békét tud elérni, ezt a status quo megmaradása
alapján lehet megkötni. Ez a politika viszont már akkor „utolsó csatlós”
helyzetbe hozta Magyarországot, s ez Trianonban súlyosan esett a latba.
Magyarország azért került „utolsó csatlós” helyzetbe, mert amikor az antant a
Monarchia felszámolása mellett döntött, szövetségesévé tette a Monarchia összes népét
a magyaron kívül. Maguk az osztrákok sem akarták fenntartani a soknépű államot,
hanem Németországhoz akartak csatlakozni. A Monarchia egyetlen népe a magyar nemzet
volt, amely a dualizmus fenntartásában volt érdekelt. A csehek saját államot akartak,
a horvátok és a szlovének egyesülni Szerbiával egy délszláv államban (a nemzeti
elitek akkor egy délszláv nemzetben gondolkodtak és éreztek - ez hamar megváltozott),
a szlovákok esetében az Amerikába kivándorolt szlovákok pittsburghi gyűlése döntött
úgy, hogy a csehek és a szlovákok egy nemzet, ezt a döntést később a hazai szlovákok
liptószentmiklósi gyűlése elfogadta, a románok pedig a román királysághoz akartak
csatlakozni. Csak Magyarországot kötötte Bécshez az, hogy Bécs jelentette a történelmi
Magyarország fennmaradásának a garanciáját, amennyiben a dualizmust fenn tudják
tartani.
Trianon fájdalma
A mostani MVSZ kongreszszuson, ami Trianonnak a kerek évfordulón túl aktualitást ad,
elhangzott, hogy csak az tekinthető magyarnak, aki átéli a trianoni fájdalmat. Ez a
patetikus sebszaggatás démonizálja az egykori katasztrófát. Trianonról csak akkor
alakíthatunk ki egészséges szemléletet, ha számításba vesszük, hogy Trianon a történelmi
Magyarország nem magyar népei számára önrendelkezésük megvalósulását jelentette.
Csak akkor van erkölcsi és politikai alapunk elítélni azt, hogy a békerendezés nem
érvényesítette a magyarság önrendelkezését, ha elfogadjuk és igeneljük azt, hogy
a társnépekét érvényesítette. Az 1945-47-es koalíciós rezsim lényegében ezt a
felfogást tette hivatalos álláspontjává. Ezt az akkori „rendszerideológiát” nem
szabad azzal elintézni, hogy ez a koalíciós partnerekre kényszerített kommunista álláspont
volt. Nem volna igaz állítás. Az akkori kisgazdapárt vezetésének ha nem is az egésze
(a Magyar Közösség és Dessewffy Gyula nem), de a Tildy-, Nagy Ferenc-, Varga Béla-vezetés
(beleértve Kovács Bélát, Pfeiffer Zoltánt) önként és meggyőződéssel elfogadta.
A székely jelmezben sebszaggató felszólaló álláspontjához meglehetősen közeli a
kormányfő álláspontja is. A tézis, hogy célunk a magyar nemzet határrevízió nélküli
egyesítése, egyszerre rokon azzal a tézissel, hogy a magyar miniszterelnök tizenötmillió
magyar miniszterelnöke, és azzal, hogy a Fidesz-kormány célja több, mint kormányváltás,
kevesebb, mint rendszerváltás. Ahogy lélekben nem lehet miniszterelnöknek lenni, úgy
nem lehet egy elszakadt magyar népcsoportot sem lélekben visszacsatolni a határok megváltoztatása
nélkül. A formula logikai szerkezetében Ulbricht elvtárs formulájára is emlékeztet:
„Überholen ohne Einholen” - Behozás nélkül túlszárnyalni - már tudniillik a
Nyugatot. Ami pedig a Fidesz platformot illeti: ez „több, mint nemzeti radikalizmus, de
kevesebb mint területi revízió”.
A területi revízió kérdése
Erről a kényes kérdésről történeti szemlélettel és higgadtan kell gondolkodnunk.
A területi revízió nem eleve és nem minden esetben összeegyeztethetetlen a demokráciával.
1945 után a demokratikus világ nem ellenezte eleve Görögország „enózis” törekvését,
azt, hogy Görögországhoz akarta csatolni Ciprust. A területi revízió fegyveres végrehajtása
sem feltétlenül antidemokratikus, ha a visszaszerzendő területek lakossága a revíziós
harcot folytató ország lakóival azonos nyelvet beszél, és a területet erővel, az
ott lakók akarata ellenére szakították el eredeti országuktól.
Magyarország azonban nem rendelkezett ehhez szükséges katonai erővel. Nem csupán azért,
mert a békeszerződés jelentéktelen létszámú hivatásos hadsereget engedélyezett,
és a Trianonban Magyarország terhére területeket szerzett országok katonai szövetségbe
tömörültek, hanem azért is, mert a békecsinálók a vesztes országok határait úgy
húzták meg, hogy azok katonailag védhetetlenek legyenek (védhető határnak a
hegyvonulatokat és a nagyobb folyót tartották). Ezért ígérték meg Romániának
abban a titkos szerződésben, amelyben odaígérték neki Erdélyt, ha hadba lép a központi
hatalmak ellen, a Tisza-határt. Ez képtelenségnek bizonyult, és 1920-ban már Románia
sem akarta, hogy ekkora színmagyar tömb hozzá kerüljön. Az elvadult román
nacionalizmus körében azonban máig kísért a rögeszme, hogy Nagy-Románia határa a
Tisza. Az erővel végrehajtott revízióhoz nagyhatalmi szövetséges kellett volna. A
Bethlen-kormány ehhez meg akarta volna nyerni Angliát, de Britannia átengedte a
kontinentális hegemóniát Franciaországnak a földközi-tengeri hegemónia fejében, és
nem volt Franciaország ellen fordítható.
Egyetlen lehetséges út volt: az egyes szomszéd országoktól bilaterális megállapodással
területet visszakapni. Noha a fegyveres visszaszerzés nem kriminalizálható eleve, a
megegyezéses revízió inkább megfelel az államok kapcsolatairól alkotott demokratikus
eszménynek. Ennek azonban több akadálya volt. Egyik az, hogy a magyar revíziós követelés
nem az etnikai elvet, hanem a történelmi elvet követte, és ennek alapján az elcsatolt
nem magyarlakta területekre is igényt tartott. A magyar kormányok nem állhattak a
nacionalista politikahordozó rétegek elé azzal, hogy a magyar állam bármely elcsatolt
területről is lemond.
Az 1914 előtti nacionalista intranzigencia ebben az esetben is meghozta végzetes gyümölcsét.
Amikor a húszas évek végén tervek merültek fel arra vonatkozóan, hogy a visszaállított
Nagy-Magyarország federális felépítésű legyen, és a nem magyar országlakók autonómiát
kapjanak (ilyen volt Ottlik György Új Hungária koncepciója és Pethő Sándornak a
Magyar Capitoliumon című röpiratában vázolt elképzelése), a nacionalista közvélemény
lincshangulattal reagált. A nagyigényű tervek létrejöttéhez az adott biztatást,
hogy Rothermere angol sajtócézár irredenta propagandakampányt indított „Igazságot
Magyarországnak” címen, állítólag azért, hogy fiának megszerezze a magyar trónt.
A megegyezéses revízióhoz az is szükséges lett volna, hogy a magyar kormány jó külpolitikával
megbontsa a kisantant egységét, kijelölje a fő ellenséget. A másik két országból
egyet megnyerjen ez ellen, és a másikat semlegesítse. A magyar külpolitikusok látóköréből
és a diplomáciai kar professzionalizmusából futotta volna erre, de az ország
antidemokratikus politikai rendszere akadálynak bizonyult abban, hogy ki tudják jelölni
a fő ellenséget. Ez kézenfekvően Románia lett volna, mivel ott élt a legnagyobb létszámú
magyar kisebbség, méghozzá a legnagyobb elnyomás alatt. A Horthy-rendszer számára
azonban Csehszlovákia volt a fő ellenség, mert annak demokratikus rendszere kihívást
jelentett a fehér rezsim számára. Igaz, a nemzetiségekkel szemben ez a rendszer sem
volt demokratikus, de a más területeken érvényesülő szabadabb viszonyok a kisebbségi
magyarokra sem voltak hatás nélkül, ezen túl pedig a Benes-rezsim nem zárkózott el
mereven a Csallóköz esetleges visszaadásától (Kassáétól persze igen, pedig akkor még
ez a város is színmagyar volt). Megnyerni Jugoszláviát lehetett, mert itt volt a
legkisebb a magyar kisebbség lélekszáma, és elnyomásuk is viszonylag a legkisebb
volt.
A Jugoszlávia felé való nyitásra sor is került. 1926-ban Horthy beszédet mondott Mohácson
a végzetes csata négyszázadik évfordulója alkalmából, s ebben óvatosan megpendítette
a Jugoszlávia felé nyitást. Ezt azonban a következő évben Bethlen kontrakarírozta
azzal, hogy szerződést kötött Olaszországgal. A cél az volt, hogy Magyarország kilépjen
a külpolitikai elszigeteltségből, és megszerezze egy nagyhatalom támogatását a
magyar revíziós törekvéshez. A szerződés Jugoszlávia ellen irányult. Az egyébként
kiváló realitásérzékű Bethlen ebben az esetben végletesen elszámította magát. A
reális lehetőségre épülő kezdeményezést egy irreálisra cserélte. Az 1927-es
szerződésben nem a „bűn” - az, hogy fasiszta állammal kötötték - volt az
igazi baj, hanem a stratégiai hiba. Olaszország nem volt olyan erős, hogy a térség
rendező hatalma lehessen.
Meglepő lehet, de a Gömbös-kormány volt az egyetlen, amelynek revíziós külpolitikája
legalább két irányban reális alapra épült. Csehszlovákiát német-lengyel harapófogóba
fogta, és semlegesítette vele szemben Ausztriát. A német szövetségnek ez volt az értelme,
nem elvi náci szimpátia. Lengyelország igényt tartott a tessini iparvidékre. Viszont
elvi szimpátia játszott szerepet abban, hogy az olasz szövetség megőrzése érdekében
fenntartotta a rossz viszonyt Jugoszláviával. Romániát semlegesíteni igyekezett. Gömbös
mentségére szolgál, hogy ekkor Németország még nem rendelkezett olyan fegyveres erővel,
amely Magyarország függetlenségét fenyegethette volna.
Az erőszakos határmódosítások
Ez a helyzet 1938-ra változott meg, amikor az 1935-ben kezdett, Göring menedzselte „Négyéves
Terv” sikeres végrehajtásaként befejeződött a német újrafegyverkezés, megszületett
a Wehrmacht. Németország ezzel a térség rendező hatalma lett. Visszaadhatott
Trianonban elcsatolt területeket Magyarországnak, és fenyegethette a térség összes
kis országának függetlenségét. Ennek a helyzetnek fejleményeként került sor 1938-
1941 között négy területi viszszacsatolásra. A két bécsi döntés esetében
Magyarország a szó csaknem szoros értelmében „Németország kezéből” kapott
viszsza területeket (a statisztáló Olaszország döntőbírói „szerepétől”
eltekinthetünk). Kárpátalját, a közhiedelemmel ellentétben, Magyarország német
beleegyezéssel foglalta vissza. Ez a beleegyezés nem volt kényszeredett, Németország
kifejezetten akarta a magyar bevonulást. Egy német csatlós, „független” Kárpát-Ukrajna
a Szovjet-Ukrajna leszakításáért folyó ukrán emigráns propaganda központja lett
volna. Magyar kézre adása a SZU-t akarta megnyugtatni, amellyel Németország már
megegyezni készült. Bácska visszaszerzése ismeretesen a német invázió farvizében
sodródással történt.
A revíziós akciók két tekintetben szakadtak el a realitástól. A Horthy-Bethlen-Teleki
vezetési központ nem tudott szembenézni azzal, hogy Magyarország nem kaphat vissza területet
Németországtól úgy, hogy ezenközben függetlenségét is megőrzi. Ebben a helyzetben
választani kellett (volna). Az is irreális volt, hogy Magyarország nem korlátozta követelését
tisztán magyarlakta területek visszaszerzésére, hanem Kárpátalja esetében színukrán
terület viszszaszerzésére is törekedett. Ez a Csehszlovákia elleni katonai együttműködés
érdekében történt. A magyar történelem abszurditásai közé tartozik az is, hogy a
„lengyel-magyar közös határ” akkor jött létre, amikor Csehszlovákia megszűnésével
elvesztette értelmét. A visszacsatolások fejleménye volt az is, hogy Magyarország
1941 nyarán német nyomás nélkül belépett a szovjet háborúba. A Horthy körüli
vezetési központ nem merte kockáztatni azt, hogy amennyiben Románia belép a háborúba,
és Magyarország kimarad belőle, Németország büntetésből visszaadhatja Romániának
Észak-Erdélyt.
A magyar hazafias gondolkodásnak azzal kell számot vetnie, hogy az 1938-1941 között
történt visszacsatolások csaknem nagyobb kárt okoztak az országnak, s kivált a
magyar kisebbségeknek, mint maga Trianon. Ennek a következménye az - ezzel kell
szembenéznünk -, hogy a magyar kisebbség ügye szalonképtelen Nyugaton. A Nyugat
hallani sem akar magyar kérdésről. Ennek fényében kell megítélni azt, hogy az
Antall-kormány első dolga volt, hogy rehabilitálta a visszacsatolásokat. Bizonyos mértékű
rehabilitáció indokolt volt. A két bécsi döntés, amennyiben egyéb körülményektől
eltekintünk, és önmagában nézzük, elfogadható lett volna helyes rendezésnek. Ezektől
az egyéb körülményektől azonban nem lehet eltekinteni. A Rákosi-rendszer egyoldalúan
azt emelte ki, hogy ezeket a területeket Magyarország Németországtól kapta vissza, és
ez a hitleri birodalom csatlósává tette. Ez az egyoldalú beállítás, amely minden
egyébtől elvonatkoztatott, valóban korrekcióra szorult, de nem lett volna szabad
ugyanennyire eltekinteni a Rákosiék által túlhangsúlyozott szemponttól sem. Különösen
nem lett volna szabad a területi visszacsatolások emlékéből nemzeti mítoszt alkotni.
Amíg a magyar nemzeti gondolkodás nem igazítja helyre ezt az egyoldalúságot, és nem
tesz le Trianon állandó dramatizálásáról, Magyarországnak a szomszéd országokbeli
magyar kisebbségekért folytatott törekvései továbbra is elszigeteltek és
visszhangtalanok maradnak. Hacsak nem szövetkeznek a Romániát feldarabolni akaró
Zsirinovszkij táborával. Különösen veszedelmes volna ebből a szorítóból oly módon
kitörni, hogy a magyar nacionalisták megkísérlik a hitlerizmust rehabilitálni, hogy
ezzel rehabilitálják Magyarország részvételét Hitler háborújában. Nehezen hárítható
el az a gyanú, hogy ez a megfontolás szerepet játszik abban, hogy a magyar kormány
Hai-der mellé zárkózik fel.
A magyar kisebbség demokratikus erői a magyar kisebbségeknek híd szerepet szántak,
amely kapcsolatot létesít a szomszéd népek között. A magyar revíziós akciók ezt a
koncepciót is kompromittálták. Most új lehetőség nyílik a híd szerepre azáltal,
hogy a magyarországi üzleti kapcsolatban román körök is érdekeltek. Ezt azonban nem
szabad megtorpedózni azzal, hogy állami programot csinálunk belőle, és kihívjuk
ellene a román nacionalizmus agresszivitását. Itt is mérvadó lehet Gambetta (az a
francia nacionalista politikus, aki Elzász 1871-es elvesztése után megalkotta - nem
pejoratíve - a „revansizmus” fogalmát) intése, aki 1872-ben Chambéry-ben tartott
beszédében azt mondotta: „Mindig arra gondolunk, amit tenni akarunk, de sosem beszélünk
róla.”
Kevesebbet beszélni Trianonról elsősorban a magyar kisebbségeknek használ. Trianon
valóban nemzeti katasztrófa, de második Mohács csak akkor lesz, ha fantomot csinálnak
belőle.
(a szerző történész)