Leginkább a hipermarketekben szeretünk vásárolni - derült ki a Gfk Piackutató
Intézet felméréséből. Az év első negyedévében 12 százalékra kúszott fel a
piaci részesedésük, és az Auchan, a Carrefour és a Tesco megismert terveit figyelembe
véve várhatóan tovább folytatódik a kereskedelem koncentrációja. A felmérés
szerint a megkérdezettek a választék tekintetében a hipermarketekről alkották a
legjobb véleményt.
A boltláncok közül országos átlagban a Penny Market a legismertebb, utána a
Metro, a Spar, a Tesco, a Plus és a Jééé következik. Érdekes, hogy Budapesten
teljesen más a sorrend: elsősorban a Plust ismerik a vásárlók, majd sorrendben a
Cora, a Csemege Julius Meinl, a Tesco, a Penny Market és a Spar következik.
Az év első három hónapjában stabilan tartották a pozíciójukat a szupermarketek,
viszont tovább folytatódott a kis diszkontok visszaesése. Szintén háttérbe szorultak
az utcai árusok és a piacok. Ugyan megállt az önálló vegyesboltok pozícióvesztése,
viszont kétségtelen tény, hogy két év alatt 4 százalékkal romlott a piaci részesedésük.
Egyes bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkek kereskedelmi
forgalmából (75 termékkategória %-ban)
|
1997. |
1998. |
1999. |
2000. |
Bolttípus |
(I-III. hó) |
(I-III. hó) |
(I-III. hó) |
(I-III. hó) |
Hipermarket |
1 |
3 |
8 |
12 |
Szupermarket |
20 |
17 |
17 |
17 |
Nagy diszkont |
16 |
20 |
19 |
20 |
Nagykereskedelem |
4 |
6 |
8 |
7 |
Önálló vegyesbolt |
35 |
32 |
29 |
29 |
Kis diszkont |
10 |
10 |
8 |
7 |
Utcai árus és piac |
4 |
3 |
3 |
2 |
Egyéb |
10 |
9 |
8 |
6 |
Gfk Piackutató Intézet és ConsumerScan