Minden márkajel a termék egyediségét jellemzi. Hogyan is alakult ki a háromágú
csillag, melyről ma már minden gyerek tudja, hogy a Mercedest jelöli? Gottlieb
Daimlernek (ő volt a belső égésű motor feltalálója) az első, egyben igen gazdag
vevője egy Emil Jelli nevű üzletember volt. 1900-ban ő adta el az abban az
esztendőben gyártott 600 darab Daimler autó egyharmadát. Ennek fejében volt egy
kívánsága: az autók viseljék lányának, Mercedesnek a nevét. Gottlieb Daimler
halála után a fiai rátaláltak egy fényképre, melyen apjuk a házuk előtt állt.
Daimler a ház teteje fölé egy háromágú csillagot rajzolt és ezt írta mellé:
„Egykor majd ennek a csillagnak áldott fénye fogja beragyogni az életművemet.”
Az első Benz-féle motorkocsi...
|
…és gömbölyített változata
|
Napjainkra a Daimler Benz egyesült az amerikai Cryslerrel és a japán Mitsubishiben
is 34 százalékos részesedést szer-zett, ezzel a világ autógyártásának harmadik
legnagyobb óriásává nőtte ki magát. Uniformizált vilgunkban az egyedi megoldások
háttérbe szorulnak, az uralkodó szempont a „többség ízlése”. Épp ezért
üdítő színfoltja az utcáknak a Mercedes alsó középkategóriás A osztályú
autója. Ezzel a Mercedes azokat a vevőket is „megszólítja”, akiknek eddig nem
kínált megfelelő méretű autót. Régebben a cég ugyanis nagyobb fajta, inkább luxus
kategóriájú kocsikat gyártott.
Egyedülálló biztonság
Az A osztály jelentősen eltér a konkurencia gyártmányaitól: külső hossza (3,58
méter) talán valamivel kisebb, ám belül mégis sokkal több helyet kínál, mint más
hasonló nagyságú jármű. A nagyszerű formaterv olyan forradalminak nevezhető
szerkezeti felépítést rejt magában, melynek biztonsága egyedülálló. A szendvics
szerkezetű dupla alváz magas és biztonságos utazási pozíciót tesz lehetővé,
baleset esetén a motor-váltó egység a padlólemez alá bukik be, megkímélve az
utastérben ülőket. Tovább erősíti a biztonságérzetet a két első és két
oldalsó légzsák, a négy darab pirotechnikai övfeszítős és överő-határolós
biztonsági öv, hátul a középső utasnak sajnos csak csípő- öv jut. Viszont
mindenki kap fejtámlát, valamint az ajtók és a csomagtér 10 kilométer/óra sebesség
felett központilag bezáródnak.
Egyterű
A teleszkópos segítséggel összehajtható és kiszerelhető ülések jó nehezek. Az
utastér variálhatósága példaértékű, még az első ülések is kiszerelhetőek, de
a tisztességes adófizető polgár a benzin kétharmados adótartama miatt csak az
utasoldalit szereli ki. A csomagtér 350 literes befogadóképességgel bír, ez a hátsó
üléssor kiszerelése után 1,3 köbméteresre duzzad. A lábtér, illetve a rakodótér
növelése érdekében a hátsó ülések hosszirányban fokozatmentesen 11 centiméterrel
eltolhatóak.
A legkorszerűbb motor
A motorháztető alatt dolgozó, tisztán könnyűfém 16 szelepes, két
vezérműtengelyes erőmű 1,7 literje 90 lovat szabadít föl 180 newtonméter
nyomatékkal. Ez a hétköznapi autózáshoz több, mint elég. A fogyasztás sem terheli
meg a pénztárcánkat, a városi tesztút során mért fogyasztás 6,2 liter volt 100
kilométerenként. Érdekes műszaki megoldás, hogy az olajcsere periódust nem a
szerviz, hanem saját vezetési stílusunk határozza meg, elektronika rögzíti még a
hidegindítások számát is.
Már nem borul
Emlékezetes, hogy az első szériás A osztály az úgynevezett jávorszarvas teszten a
magas súlypont és a lágyabb rugózás miatt felborult. Ennek a kínos esetnek a
végkifejlete azonban nem a konkurrencia érdekeinek megfelelően alakult, mivel, ha
kényszerlépésként is, de világelsőként alapfelszerelésként építette be az alsó
középkategóriában a Mercedes az EPS (Electronic Stability Program) elektronikát. Az
EPS semleges kanyarvételi tulajdonságokat biztosít a motorgáz elvételével, illetve a
túlpörgő kerekek egyenkénti fékezgetésével, ha kanyarodáskor alul- vagy
túlkormányozottság lép fel. De mit is jelentenek ezek a szakkifejezések?
Alulkormányozottságról akkor beszélünk, ha kanyarodáskor az első kerekekre nagyobb
oldalirányú erők hatnak, mint a hátsókra, ezért az autó az orrát a kanyar külső
íve felé tolja. Túlkormányozottság esetén a jármű hátulja sodródik az
ívkülsőre, ami - ha nem végzünk ellenkormányozást - extrém esetben
megpördülést eredményezhet. Az EPS tehát a mostoha útviszonyokat és a kocavezetők
gyakorlatlan kanyarvételét hivatott kijavítani kisodródás, megpördülés és
felborulás nélkül. Próbára téve az EPS rendszert, forszírozott tempójú, hirtelen
kanyarvételkor a műszerfalon sárgán felvillanó felkiáltójel figyelmeztetett arra,
hogy megközelítettem a fizikai korlátokat. Az A170 CDI ára 5,279 millió forint, ami
megfelel az autó műszaki színvonalának, de a legkisebb, 1,4 literes, 82 lóerős
benzines változat már 4,314 millió forintért hazavihető. (K. E.)