Vissza a tartalomjegyzékhez

Sebestyén István
Tragikusan könnyelmű bazárosok

Az elmúlt tíz évben mintegy hat súlyos körhinta-, illetve mutatványos baleset történt hazánkban. A körhinták felborultak, elszakadtak, eltörtek, más esetben a légvár szabadult el - kisgyermekekkel a „fedélzeten” -, nem kis riadalmat és sajnos súlyos sérüléseket okozva a szórakozni vágyóknak. Legutóbb a sárvári majálison történt baleset hívta fel a figyelmet arra, hogy a mutatványosok háza táján lenne még mit sepregetni. Lapunknak nyilatkozó szakértők szerint a balesetek oka a legtöbb esetben az emberi felelőtlenség, illetve a kötelező műszaki vizsgák körüli anomáliák.

Csaknem tragédiával végződött annak a rábasömjéni férfinak a szórakozása, aki a munka ünnepén 8 hónapos gyermekével látogatott ki a sárvári majálisra. A 35 éves férfi az önfeledt körhintázás közben műszaki hiba következtében hirtelen szabályosan kirepült egy úgynevezett UFO-körhintából, és életveszélyes sérüléseket szenvedett. A vele „utazó” gyermekét minden valószínűség szerint kizárólag a gondviselés őrizte meg a biztos haláltól: ő ugyanis fennakadt az UFO biztonsági láncán. A balesetet az okozta, hogy a hinta hidraulikájának tartó-emelőkarja egyik pillanatról a másikra eltörött, így a kocsi megbillent. Az apát életveszélyes, a gyermeket könynyebb sérülésekkel szállították kórházba.
Az eset után a Budapesti Műszaki Egyetem szakértői által végzett vizsgálat megállapította: a hinta nemhogy érvényes műszaki vizsgával nem rendelkezik, de „több tartófüle is repedt, fémszerkezete több helyen sérült, így jelenlegi állapotában használatra teljesen alkalmatlan”. A körhintát üzemeltető vállalkozó - aki gyakorlatilag egyetlen előírást sem tartott be, sőt közterület-használati engedélylyel sem rendelkezett - egy riporternek nyilatkozva elmondta: a szükséges papírokat tőle évek óta senki nem kérte. A férfi ellen foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés miatt a rendőrség eljárást indított.
Az elmúlt tíz évben legkevesebb hat hasonló jellegű baleset történt Magyarországon. Pontos számot azért nem lehet mondani, mivel a körhintákkal, céllövöldével és egyéb vásári látványossággal az országot járó mutatványosok nem egyszer eltitkolják az ilyen történéseket. A legsúlyosabb baleset a tavalyi Pepsi Szigeten történt, amikor egy 21 éves fiatalember életét vesztette, miután a körhinta egyszerűen leszakadt alatta. „Bár ennél az esetnél a szakértői vizsgálat anyagfáradást állapított meg a baleset okaként, nagyrészt mégis emberi felelőtlenség miatt következik be a baj” - adott tájékoztatást a Heteknek Bakó István, az építőipari eszközök minőségellenőrzésével foglalkozó ÉMI-TÜV Bayern Kft. szórakoztatóipari osztályának vezetője. A szakértő szerint legtöbbször sem az üzemeltető, sem az illetékes önkormányzatok nem fordítanak kellő gondot az előírások betartására, illetve betartatására.
A mutatványosnak a vonatkozó jogszabály alapján - veszélyességi fokozattól függően - egy-, kettő- vagy háromévenként minden berendezésüket műszaki vizsgának kell alávetniük. Bakó István szerint ezen a területen nemcsak az a probléma, hogy a vállalkozók egy része nem tartja be ezt az előírást, hanem az is, hogy a vizsgálat elvégzésére jogosult két intézet, az egymással versenyhelyzetben álló ÉMI-TÜV és a Műszaki Egyetem csupán két éve alakított ki a vizsgálatokra vonatkozó közös eljárási szabályzatot, ráadásul még ennek is alapvető hiányosságai vannak. Többek között nem írja elő a múltban már halálos áldozatot is követelő bungee jumping (gumiköteles ugrás), vagy az ugyancsak igen veszélyes vízifoci minőségellenőrzését. Így fordulhatott elő, hogy az a hazai cég, amelyik a vízifocipályákat gyártja, csupán önszorgalomból és lelkiismeretes felelősségtudatból kereste meg az ÉMI-TÜV-öt, ugyan vizsgálja már meg a cég gyártmányait. A tizennégy éve a szakmában tevékenykedő Barkó szerint ezeket a hiányosságokat és ellentmondásokat a jogszabályalkotóknak kellene pótolniuk, illetve megoldaniuk, de ez eddig az igen erős „mutatványos lobby” miatt nem történt meg.
„Úgy gondolom, elsősorban a műszaki vizsgákat végző két szervezet közötti versenyhelyzettel van az igazi probléma” - osztja a fenti véleményt Dittmár Tibor, a Szórakoztató és Vidámpark Vállalkozók Országos Egyesülete felügyelőbizottságának volt elnöke is, kiemelve, hogy „a mutatványosok kilencven százaléka tisztességes, becsületes vállalkozó, akik igyekeznek minden előírást betartani”. Dittmár szerint a két intézmény egymással verseng a hazánkban tevékenykedő mintegy ötszáz mutatványos „kegyeiért”, ami törvényszerűen vezet a vizsga minőségének romlásához, hiszen az ÉMI-TÜV és a Műszaki Egyetem is kisebb-nagyobb engedményekkel próbálja megtartani és bővíteni vizsgázói körét - már csak anyagi megfontolásból is. A volt elnök szerint az illetékes önkormányzatok felelőssége u-gyancsak felmerül, mivel - tapasztalatai szerint - azok nem minden esetben fordítanak gondot a műszaki igazolás ellenőrzésére, sőt az is megesett már, hogy még a vállalkozói igazolványt sem kérték el a városba érkezett mutatványostól.


Kronológia

1990. október 7. - A Borsod megyei Garadna községben rendezett búcsún ismeretlen ok miatt, működés közben megdőlt, majd felborult egy körhinta, amelyben túlnyomó többségben fiatalok és gyerekek ültek. A baleset során tizen sérültek meg, közülük egy fiatal súlyosan.

1993. május 1. Különös baleset zavarta meg a szombati majális vidámságát a Baranya megyei Beremend községben. Egy hirtelen támadt légörvény felkapott és 6-7 méter magasba emelt egy földhöz rögzített, felfújt, játék légvárat az éppen benne hancúrozó gyermekekkel együtt. A négy apróság kiesett a „fellegekbe” röppent várból. Könnyű sérüléseket szenvedtek.

1994. május 1. - Össszedőlt egy körhinta Záhonyban. A baleset során 18-an sérültek meg.

1996. október 13. - Nagytállya községben működése közben kettétört a helyi búcsúban működő ringlispil középső, 7 méter hosszú tartórúdja. A baleset időpontjában a 28 személyes körhitnában 22-en ültek, többségükben gyerekek és tizenéves kamaszok, akik valósággal elrepültek az elszabadult centrifugális erő hatására. A körhinta üzemeltetője, K.Ferenc mutatványos a történteket illetően nem tudott magyarázattal szolgálni.

1999. augusztus 9. - Egy 21 éves fiatalember alatt leszakadt a Pepsi Szigeten üzemelő egyik körhinta. A fiatalemberen az orvosok már nem tudtak segíteni. A baleset oka: anyagfáradás.

2000. május 1. - Egy nyolchónapos gyermek könnyű, egy harmincöt éves férfi életveszélyes sérüléseket szenvedett a sárvári majálison, amikor az úgynevezett UFO-körhinta műszaki hiba következtében megbillent.

(Hetek-MTI-adatbank közös gyűjtés)