Vissza a tartalomjegyzékhez

Kalmár Mónika
A gyerekek nem gongütésre érnek

„Az oktatási folyamat úgy néz ki, hogy hatéves korában ráállítják a gyereket egy futószalagra, és minden órán szerelnek rajta valamit. Egy kis matematikát, egy kis irodalmat, ezt-azt… Huszonnégy éves korában leszáll a gyerek a futószalagról, és akkor azt mondják, hogy kérem, itt egy jogász. Jó gyerek az, amelyiknek megfelel a futószalag sebessége, amelyiknek pedig túl gyors vagy túl lassú, azt rossznak mondják” - fejtette ki véleményét Popper Péter pszichológus egy nemrégiben rendezett óvodapedagógiai konferencián, Keszthelyen. Elmondása szerint érthetetlen, miért számít ma problémásnak az a gyermek, aki 6-7 éves korában nem bizonyul még iskolaérettnek. Elvégre miért kellene minden gyermeknek gongütésre érnie?
Popper szerint az iskolák működési elve eleve a bizalmatlanságra épül (ezért kell az ellenőrző is), s a „hazudós diák” képzetén alapuló folyamatos gyanakvás gyilkos légkört eredményez. Az iskola rengeteg konfliktust szül, ugyanakkor igen rossz a konfliktusmegoldó képessége. A pedagógiában a problémás helyzetek megoldásának legjobb eszközeként - a büntetések, retorziók berögzült módszere helyett - gyakran éppen a humor, a jóízű nevetés szolgálhatna.
A huszonegyedik század gyermekéről szólva a pszichológus hangsúlyozta: korunk gyermekeinek gondolkodásmódja merőben különbözik elődeikétől. „Egyre több gyermek rendelkezik egyfajta belső struktúralátással, amelynek köszönhetően például igen gyorsan sajátítják el a számítógép kezelésének titkait - fejtegette Popper. - Nem könyvből, pontról pontra haladva, hanem elkezdenek rajta játszani, és belülről látják, hogyan épül fel a rendszere. Ezért tanulnak könnyebben nyelveket is, és ezért rakják ki pillanatok alatt a Rubik-kockát, míg én, aki logikai alapon próbálkozom, kínlódok vele vagy három órát. A jövő generációjának másik fő jellemzője a rövid távú sikerek hajszolása lesz: a fiatalok számára egyre kevésbé lesz vonzó az olyan cél, amelynek eléréséért hosszú ideig kell küzdeniük” - említette végül a szakember.