Vissza a tartalomjegyzékhez


Kinek kell ma költészet

Magyar- és történelemtanárok naponként szembesülnek a problémával: miképpen lehetne az úgynevezett magaskultúrát, így a hagyományos irodalmi értékeket is használható formában átörökíteni a fiatalabb generációnak. Persze akad olyan szakközépiskolai irodalomtanár, aki - feladva a nemes küzdelmet, hogy Puskin Anyeginjét kellő mélységében közvetítse a mai tizenéveseknek - inkább szociális munkásnak áll. A kitartóbbja pedig megpróbál az önismerethez, valóságismerethez tartósan működőképes támpontokat nyújtani a diákságnak.

Mert eligazításra szükség van. Vegyük például az internet vagy akár a televízióadók kaotikus információhalmazát, amelyből ember legyen a talpán, aki ki tudja szűrni, melyik hír igaz és melyik kevésbé. Nem véletlen, hogy kimutatták: az a fiatal, aki csak 15 éves kora körül kezd el számítógépezni, sokkal kreatívabban és eredményesebben tudja a gépet használni, mint az a társa, aki mióta az eszét tudja, képernyő előtt ül. A monitor nem adhat valós élettapasztalatokat és rendszerezett tudást, viszont ezek elengedhetetlenek a kellő realitásérzék kialakulásához. A minél önállóbb véleményalkotást fiatal korban kell begyakorolni, gyakori és megbízható (szülői, tanári) segédlet mellett. Az olvasmányélmények rendszeres megbeszélése ehhez segíthet hozzá, s itt jön be a képbe a vers. Ha manapság megkérdezünk egy gimnáziumi irodalomtanárt arról, mire lehet jó ma a költészet, jobbára azt fogja válaszolni: a jól megválasztott verseken keresztül a gyerekek - többek között - megtanulhatnak a szavak mögé látni, képes beszédben gondolkodni, elsajátíthatnak jellegzetes, alapvető szimbolikákat, megtanulhatják különböző üzenetek kódolt tartalmának megfejtését. Április 11., József Attila születése napja nem véletlenül vált a költészet napjává: az ő igen gazdag képi világa különösen alkalmas ilyen pedagógiai célokra is. Később többek között ezek az ismeretek segítik hozzá a gyerekeket ahhoz, hogy amikor például filmet vagy híradót néznek, értelmezni tudják a látottakat, és nehezebben váljanak különféle manipulációk áldozataivá. (M. R.)