Briliánsokat vásárolni? - csillagászati áruknak „köszönhetően” ezt
bizony igen kevesen engedhetik meg maguknak. Ennek fényében lehet, hogy némelyeket
meglep az a tény, hogy gyémántból viszont van bőven: akkora mennyiséget rejt magában
a föld, mint mondjuk feketeszénből. Hogy miért olyan drága a gondosan megcsiszolt változata?
A választ Cecil Rhodes, a De Beers Company alapítójának kedvenc mondásából
tudhatjuk meg, miszerint: „Ha mindössze négy ember élne az egész földkerekségen,
csak annyi briliáns kerülhetne piacra, amely csak kettő számára lenne elegendő”. A
bölcs mondás (és a világ legnagyobb gyémántkereskedő cége) szülőatyjának életútját
a Gyengi című orosz lap ismertette.

Gyémántvizsgálat Antwerpenben. Őrzik titkaikat Fotó: Reuters
Cecil Rhodes 17 éves volt, mikor arról értesült, hogy maximum két-három éve
maradt hátra a földi életből - legalábbis az őt gyógyító orvosok egybehangzó véleménye
szerint. Édesanyja valamivel optimistább volt, és Dél-Afrikába küldte tüdőbeteg fiát.
Cecil hasznosan töltötte „maradék idejét” - már néhány hónap múlva saját vállalkozásba
kezdett: felcsapott farmernek. Gyapotföldjéről saját kezűleg betakarított termését
ő maga fuvarozta el a vasútállomásig. Ugyanazok a szerelvények, amelyeknek egyes
vagonjait az ő gyapotja töltött meg, még valami mást is szállítottak: aranyat és
gyémántot…
Abban az időben Dél-Afrikában még a levegőben is gyémántpor szállt. Nemrégiben a
vándorok közül valaki felfigyelt egy különlegesen csillogó kövecskére, amivel egy
bennszülött játszott. Behatóbb vizsgálódások során kiderült, hogy gyémántról
van szó… Benszülöttünk néhány fillért érő „tiszteletdíjért” elvezette a sápadtarcú
idegeneket a lelőhelyre; itt, Kimberley környékén fedezték fel később a világ
egyik legnagyobb gyémántlelőhelyét. Kitört a gyémántláz: a gyors meggazdagodás
reményében Európából valósággal özönleni kezdtek mindazok, akik úgy érezték,
nem kényeztette el őket addig a sors. Sorra nyíltak az arany- és gyémántbányák, akár
a gombák az eső után.
Az ifjú Cecilt még egyelőre egészségi állapota akadályozta abban, hogy ő is
profilt váltson. Egy-egy bölcs mondásra azért már akkor is futotta: „Sietni lassan
kell…” - szerette volt mondogatni, és bizonyára tudta miről beszél, nem hiába
szívta magába néhány éven át azt a bizonyos gyémántporos levegőt…
1881-ben már nemcsak farmer volt, hanem a politikai élet egyik jeles résztvevője is.
Az a tény, hogy nem volt erőssége az ékesszólás, egyáltalán nem gátolta őt
abban, hogy jelentős hatást gyakoroljon embertársaira, pontosabban rájuk erőltesse a
saját elképzeléseit. A parlamenti képviselőként eltöltött idő arra is jó volt,
hogy a törvényjavaslatok kidolgozása során igazán gyakorlott lobbizó vált belőle,
aminek nagy hasznát vette a későbbiekben. Persze, közben nem feledkezett meg a gyémántról
- de „sietni lassan kell”, mint tudjuk. Cecil cselekedetei gondosan ki voltak számítva.
Ahelyett, hogy vagyonát néhány bánya megszerzésébe fektette volna, ő az egész piac
megszerzését tűzte ki célul. Ehhez „mindössze” annyi kellett, hogy a környék összes
lelőhelye az ő tulajdonába kerüljön - természetesen miután tönkremennek azok
gazdái. A grandiózus terv megvalósításához azonban pénzre volt szüksége, mégpedig
nem kevésre. Annyira, amennyivel akkoriban csak a Rotschildok rendelkeztek. Így hát
Cecil egyenesen hozzájuk ment. A többi kérvényezővel ellentétben néhány nap alatt
meg is kapta a kért hitelt. Úgy látszik, Rothschild is látott némi fantáziát a világ
gyémántpiacának kontroll alá vonásában…
A még mindig fiatal Cecil visszatért Kimberleybe. Egymillió font újdonsült birtokosaként
nem maradt túl sok akadálya az összes bánya felvásárlásának. A „kis halak”
befalása nem is jelentett semmiféle gondot, azonban akadt egy nagyobbacska is: egy
londoni rabbi fiai, Isaac és Henry által vezetett Barnett Company. A velük való mérkőzéshez
Cecilnek minden erejére, pénzére - és néhány aljasabb típusú húzásra (bányagyújtogatás,
munkások megfélemlítése stb. ) - is szüksége volt. Amikor már az összes többi
kitermelőhely a birtokába került, Rhodes igen nagy mennyiségű „csillogó kövecskét”
dobott a piacra - rendkívül olcsón. Barnették nem bírták az árak több hónapon
át tartó mélyrepülését, és hamarosan tönkrementek. Így alakult meg 1888-ban
Kimberley összes lelőhelyének egyesítésével a De Beers Consolidated Mines, amely már
1891-re a gyémántpiac 90 százalékát ellenőrzése alá vonta.
„No, most aztán nincs más hátra, mint elárasztani a világot brillekkel” -
gondolná az egyszeri ember. De nem Rhodes: ő már erre az időre megfogalmazta a fentebb
idézett mondását, arról a bizonyos négy emberről, akik közül csak kettőnek juthat
az ő köveiből. Egy sajátos gondolatmenettel azt is kiszámította, mennyi gyémántot
is kell piacra dobnia, hogy az ne váljon telítetté. Azt vette alapul, hogy a fő vásárlók
mindig is a vőlegények voltak és lesznek. Namármost, ha a statisztikai adatok szerint
Európában és Amerikában úgy 8 millió úri esküvő zajlik le - ennek megfelelő
mennyiségű briliáns szükségeltetik. A meglehetősen egyszerű képlet felállítása
után már csak a kivitelezés maradt hátra: az eladás a 40 százalékára csökkent, a
bányák nagy részére lakat került. Több ezer bányász, valamint a drágakőcsiszolók
többsége munka nélkül maradt, az árak viszont egy hónap alatt a másfélszeresükre
nőttek…
A következő lépésben 1893-ban Rhodes létrehozta a világ első gyémánteladási
egyesületét, a Diamond Syndicatot. Ettől kezdve a csiszolók csak annyi követ kaptak
megmunkálásra, amennyit Rhodes jónak látott a további áremelkedések érdekében.
Eleinte még az sem ingatta meg monopolhelyzetét, hogy a gyémántpiacon egymás után új
társaságok jelentek meg. A De Beersnek még az újabban felfedezett angolai, kongói és
más lelőhelyek felfedezése után is sikerült a kezében tartani az árakat; a későbbiek
során azonban az egyensúly vészesen megbillent: az újabb sütetű gyémántmágnások
a gyors meggazdagodás bűvöletében nemigen törődtek a jövővel. A válságok és árzuhanások
nem sokáig várattak magukra. Rhodes 1902-ben meghalt, anélkül hogy utódot jelölt
volna ki maga helyett. Vagyonának nagy részét Oxfordra hagyományozta, nevét ma is
viseli az általa alapított ösztöndíj.

Gyémántpor száll a levegőben Fotó: Kommerszant
Közben több megrázkódtatás is érte a De Beers Companyt: elvesztette a gyémántpiac
feletti kontrollt, 1907-ben, a nagy tőzsdekrach idején le kellett csökkentenie a
kitermelést, végül 1912-ben a társaság vezetőségének nagy bánatára a mai Namíbia
területén újabb gyémántlelőhelyeket fedeztek fel. Úgy tűnt, a De Beers számára
itt a vég.
A sors ekkor úgy hozta, hogy épp egy addigi konkurens jelentkezett a megmentői szerepre
Ernst Oppenheimer személyében. Ehhez még azonban várni kellett úgy tíz évet: eközben
alakultak ki azok a körülmények (első világháború, nagy gazdasági válság stb.),
amelyek lehetővé tették, hogy Oppenheimer megvalósíthassa azt, amit még Rhodes álmodott
meg. 1921-ben gyakorlatilag az egész gyémántipar széthullott. Az új kitermelőhelyek
- Angola, Belga-Kongó, Aranypart - egyszerűen aláásták a piacot. A kereskedők
rendkívül alacsony árakon igyekeztek túladni minél több gyémánton, a kőcsiszolók
és ékszerészek pedig ezt kihasználva, ész nélkül nagy mennyiségeket vásároltak
fel, ami utólag ellenük fordult: nem tudták ugyanis eladni a megmunkált drágaköveket.
A vásárlók mérhetetlen bizalmatlansággal viseltettek az olcsó gyémántok iránt, és
egyszerűen nem vették meg azokat.
Míg a tulajdonosok azon tűnődtek, érdemes-e befektetni olyasmibe, aminek folyamatosan
csökken az ára, az ékszerészek pedig más foglalkozás után néztek, Oppenheimer komótosan
felvásárolgatta a De Beers részvényeit, amelyek immár egészen olcsók lettek.
1929-re ezek mindegyike az ő birtokába került - így hát elkezdhette a legendás társaság
régi dicsőségének helyreállítását. Először is, megemlékezve az alapító atya
elveiről, bezáratta a bányák többségét. Majd az általa újra életre hívott
londoni Gyémánt Szindikátus meggyőzte a fő kitermelőket, hogy árujukat kizárólag
a De Beers közvetítésével értékesítsék. Így újra a társaság diktálhatta az árakat,
aminek következtében a 30-as évek elejére a gyémántpiac 94 százaléka újra ellenőrzésük
alá került. A töretlen fejlődést csak a 33-as válság, majd a háború zavarta meg,
Oppenheimer azonban még akkortájt sem tétlenkedett: szerződések sorát kötötte meg
kisebb-nagyobb gyémántkitermelőkkel. A De Beers az Oppenheimerek családi vállalkozása
lett - napjainkban a harmadik nemzedéket képviselő Nicolas a vezetője. A De
Beers-sztorinak nincs vége. Talán azért, mert ma is csak éppen annyi briliáns kerül
a piacra, amennyi ahhoz kell, hogy a vőlegények méltó ajándékot vehessenek szívük
választottjának - ahogy azt annak idején Cecil Rhodes elgondolta.