Papp Levente
Toplistás világcégek
A neves amerikai Fortune gazdasági magazin az idén is elkészítette az USA és a
világ vezető vállalatainak 500-as toplistáját. Az élbolyban viszonylag kevés változás
történt az előző évekhez képest, a középmezőnyben azonban már megjelentek az új
gazdaságra, az internetes kereskedelemre (e-business) épülő, feltörekvő cégek.
A világ legnagyobb mamutvállalata, a General Motors (amely egyben az USA legnagyobb cége
is) továbbra is őrzi első helyét, nyomában közvetlenül nagy konkurensei, a
DaimlerChrysler és a Ford helyezkednek el. A világ első tíz vállalata zömmel autógyártó
és olajipari cég, melyek kizárólag amerikaiakból és japánokból állnak, egyetlen német
érdekeltségű vállalattal (DaimlerChrysler) kiegészítve. Az USA első 500 vállalata
összesen 22 millió embert foglalkoztatott, 410 millió dollár profitot termelt, és
6300 milliárd dolláros összbevételt produkált. Hogy jobban érzékelhető legyen
ennek a nagysága, álljon itt egy összehasonlítás: ez az árbevétel nagyobb, mint Japánnak
és az EU vezető gazdaságának, Németországnak az 1998-as együttes GDP-je.
A lista elemzőit leginkább az foglalkoztatta, hogy az internet milyen szerepet játszott
a vezető cégek és döntéshozóik életében. Warren Buffet, a világ második
leggazdagabb embere, számos amerikai sikercég tulajdonosa nem is leplezi, hogy nem ért
az internethez: „Ha az internetről akar velem beszélgetni, akkor nagyon el lehet
keseredve…” Mégis azt állítja, hogy tavaly már erősen szorgalmazta: minden termékük,
illetve szolgáltatásuk elérhető, megvásárolható legyen a világhálón. A Fortune
magazin a „leginkább csodált” vállalati kategóriában a General Electricet (GE)
jelölte meg. Elnöke, Jack Welch Buffethez hasonló cipőben járt. A 19 éve sikeres
vezető, Welch évekig tüntetőleg még számítógépet sem tett be irodájába, holott
az már mindenütt általános volt. 1999 elején azonban egy pálfordulattal úgy határozott,
hogy az óriáscégnek dominánsnak kell lennie az elektronikus kereskedelemben is. Az
elhatározás sikerrel járt: a GE alig 14 hónap alatt mára az internetes kereskedelem
egyik főszereplőjévé vált.
Természetesen nem csak a „nagy öregek” kaszáltak tavaly a világhálón. A modern
internetes technológia térhódítása, az „e-volúció” elsősorban a fiatalos,
dinamikus, de még kisebb vállalkozásoknak kedvezett. A cégegyesülési „őrület”
bizonyos területeken teljesen felborította a papírformát. A szórakoztatóipar eddigi
koronázatlan királya, a Walt Disney az AOL-Time Warner csoport előretörése miatt
olyannyira visszaesett, hogy Michael Eisner elnök tavalyi prémiuma is ugrott.
Összességében elmondható, hogy még mindig a nagyok dominálnak, de nem szabad
elfelejteni, hogy a lista az árbevétel alapján készült, a legnagyobb profitot és növekedést
már a középmezőny cégei produkálják.
A világ legnagyobb vállalatai a Fortune magazin szerint
Rangsor |
Cég |
Bevétel 1999-ben |
1. |
General Motors |
161,3 |
2. |
DaimlerChrysler |
154,6 |
3. |
Ford Motor |
144,4 |
4. |
Wal-Mart Stores |
139,2 |
5. |
Mitsui |
109,4 |
6. |
Itochu |
108,7 |
7. |
Mitsubishi |
107,2 |
8. |
Exxon |
100,7 |
9. |
General Electric |
100,5 |
10. |
Toyota Motor |
99,7 |
11. |
Royal Dutch/Shell Group |
93,7 |
12. |
Marubeni |
93,6 |
13. |
Sumitomo |
89,0 |
14. |
Intl. Business Machines |
81,7 |
|