Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Japán térművészet

Az új Toyotát vásárlók közel 60 százaléka korábban más márkával autózott, a vevőhódítás egyik titka, a tavaly bemutatkozó Yaris, amely a kisautó kategóriában szinte minden összehasonlító tesztben tarolt.

A Yaris új verzióját olyan fiatal családoknak tervezték, akik az egyszerű helyváltoztatásnál jóval többet várnak el autójuktól. A Verso karosszériája nem okoz osztatlan vizuális örömöt, az emberek inkább rácsodálkoznak, talán azért, mert egy éve még csak tanulmányautóként mutatkozott be Genfben. A kisöcscsénél széltében, hosszában és magasságában tágasabb mini egyterű funkcionalitásának kulcsa a moduláris rendszerű üléselrendezésben rejlik. A hátsó szélső ülések - a műanyag padlólemezek kiemelése után - a padlóba hajtogathatóak, és máris egy 2160 literes rakterű kisáruszállítóban ülünk. Ilyen az alvázba behajtogatható üléseket - melyeket terebélyesebb csomagszállítás esetén nem kell például az IKEA-ban hagyni - a Toyotán kívül csak az Opel Zafirában alkalmaznak. Térelválasztó háló is jár a Versóhoz, így akár plafonig is rakodhatjuk a 120 cm magasságú hátsó traktust. Az 500 kg-os terhelhetőség ebben a kategóriában tekintélyt parancsoló. A hátsó ajtó nem fölfelé, hanem oldalirányba - sajnos pont a járdára - nyílik, így szűk helyen való parkoláskor körülményesebb lehet a kipakolás. Ötletes, hogy a csomagtér-világítást egy mozdulattal leemelve saját akkumulátoros zseblámpaként használhatjuk tovább. Az ötszemélyesre vizsgáztatott autó a hátsó középső hely szűkössége miatt igazából négy személyre van méretezve, ők viszont fejedelmi módon elférnek, bőséges a fej- és a lábtér. Rövid viszont az első ülések ülőlapja, langalétáknak távolsági utazáskor fárasztó lehet, ha combjuk nincs kellőképp alátámasztva. A makulátlan 1,3 literes 16 szelepes 2 vezérműtengelyes, 86 lóerős erőforrás jól gyorsítja az 1 tonnás kisautót, a végsebesség a nagy homlokfelület ellenére 165 km/h. A változtatható szívószelep-vezérlésnek köszönhetően a 124 Nm-es forgatónyomaték nagy része már alacsony fordulatszámon is rendelkezésünkre áll. A motor nem iszákos, városi körülmények között sem nehéz 7 liter alatt tartani a fogyasztást. Az autót 30 ezer kilométerenként kell kötelező szervizre vinni, az olajcsere periódus 15 ezer kilométerenként esedékes. A Toyoták világszerte a legmegbízhatóbb autók közé tartoznak, 3 év vagy 100 ezer kilométer a teljes körű garancia. A Versót a jól felszerelt „Luna” alapkivitelben 3 millió 295 ezer forintért vásárolhatjuk meg, a „Sol” kivitelért 335 ezer forint felárat kell fizetni - ezért ABS-t, utasoldali légzsákot, központi zárat, elektromos tükröket és elektromos első ablakokat is kapunk.