Mondovics L. Gábor
Újra dübörögnek
Michael Schumachert tartják az idei év legnagyobb esélyesének a vasárnap, a
melbourne-i Ausztrál Nagydíjjal rajtoló Formula-1-es világbajnokságon. Ez lesz az
51. szezon. Mindenki feszülten várja az első köröket, mert valójában csak most fog
kiderülni, hogy mi lett a rengeteg befektetett pénz igazi sorsa.
Schumi - az év esélyese? Fotó: Reuters
Az elmúlt pár hét minden csapatnál a tesztelésekkel telt. A verseny előtt
mindenki szerette volna, hogy az új csodák hibátlanul menjenek. Egyedül a Ferrari
csapata vizsgáztatta gépeit zárt kapuk mögött, a titkos vizsgák olasz pályákon történtek.
A többiek nem voltak ennyire félénkek, az Ibériai-félszigetet és Észak-Afrikát részesítették
előnyben.
Az F-1 1985 óta van jelen az ötödik kontinensen, és 15 évvel ezelőtt az adelaide-i
utcai pályán debütált. Az ausztráliai premieren a finn Keke Rosberg - a mostani címvédő
Mika Häkkinen honfitársa, egyben menedzsere - bizonyult a legjobbnak, egyben ez volt
az utolsó győzelme a Williams-csapattal. Az itteni futamok minden alkalommal idényzáró
jelleggel kerültek a versenynaptárba (1986-ban és 1994-ben a világbajnoki cím is itt
dőlt el: előbb a francia Alain Prost, majd a német Michael Schumacher javára, brit riválisaikkal,
Nigel Mansell-lel, illetve Damon Hill-lel szemben). 1990-ben a Formula-1 500. futama éppen
Adelaide-re esett, a történelmi lehetőséggel akkor egy brazil, Nelson Piquet tudott élni.
A latolgatások közepette mindenki egyetért abban, hogy az idei évben sokkal szorosabb
lesz a végeredmény, mint az elmúlt szezonokban volt. Valóban sok versenyző van, aki
szeretne az igazi hírnevet jelentő, „szentséges” dobogó valamelyik fokára állni.
Erre van is lehetőségük, hiszen az egyéni teljesítmények változnak, és a nagyoknak
eddig is voltak technikai hibáik. Még mindig van néhány pilóta, akit nem
Schumachernek vagy Häkkinennek hívnak, és ettől függetlenül van esélye, hogy lábával
ne csak a pedálokat, hanem a dobogó legfelső fokát is érintse, akár mint egyéni
versenyző is.
Heinz Harald Frentzen is ilyen, neki a Jordan-csapat igyekszik biztosítani az ehhez szükséges
feltételeket. „Keserű csalódás lenne számomra, ha a harmadik helynél rosszabbak
lennénk”- mondta Frentzen. A csapatfőnök, Eddie Jordan szerint: „A látókörünkben
csak a McLaren és a Ferrari áll, és ha elvesztik az erejüket, mi ott leszünk, hogy
ezt kihasználjuk. A győzelem az egyetlen dolog, amire most gondolni tudok. Nehéz
pontosan elmondani, milyen, de reggelente ez az, ami miatt felkelek.”
A Formula-1-ben egy új fiú, Jenson Button is okozhat még meglepetést. A mindössze
20 éves brit oroszlánkölyök, akit a kicsit szerencsétlen Alex Zanardi helyettesítésére
szerződtettek, a For-mula-3-ban már megmutatta, hogy szép jövő állhat előtte. De
jelen pillanatban csapattársa, Ralf Schumacher még jobb lehet nála, mivel sokkal több
versenyzői rutinja van. A német pilóta, aki tavaly a Williams-csapat nagy felfedezettje
volt, azok között lehet, akik legfelül állhatnak néhány alkalommal.
„A kocsival elé-gedett vagyok. Bárhol, de szeretnék futamokat nyerni; mivel a szezon
elég hosszú, erre elég időm lesz. Remélem, a tavalyihoz hasonló idé-nyünk lesz, és
az sem veheti el a kedvemet, hogy tudom, ez kifejezetten nehéz lesz.”
Az igazi kakukktojás az új Jaguar. Ami valójában egy Ford, csak metálzöld fényezést
kapott. Belepumpáltak egy csomó pénzt, de a szakértők szerint ezzel az erővel egy
villamost is zöldre lehetett volna festeni. Az ugró nagymacska csapata három autót
vitt magával. Gary Anderson, a csapat főtervezője szerint a kocsi jó, de azért
rengeteg alkatrészt is csomagoltak, hogy ne lehessen gond. Johnny Herbert és Eddie
Irvine fognak majd vezetgetni. Herbert mindenki meglepetésére jobban hajtja a kicsit
lassú járművet, mint csapattársa. Hogy ki lesz a győztes? A fogadóirodák és a
szakemberek szerint Michael Schumacher lehet az. Ő is így gondolja. Majd meglátjuk.