Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Dobozba zárt energia

Hidegebb időben a megnövekedett súrlódási ellenállás miatt sokak akkumulátora lassan vagy egyáltalán nem tudja megforgatni a motort. Iyenkor a hibát lehet keresni a gépjármű elektromos rendszerében (például: önindító, generátor, feszültségszabályozó), de mivel ez mesterembert igényel, most csak az akkumulátorok működésére, karbantartására hagyatkozom.

Típusok

Az akkumulátorok feladata nem könnyű, hiszen szélsőséges hőmérsékleti viszonyok és rázkódások közepette kell mindig árammal ellátni az elektromos fogyasztókat. A ranglétra alján a hagyományos savas-ólom akkumulátorok állnak, melyekben nyáron 2-4, télen 4-8 hetente kell desztillált vízzel pótolni az elpárolgott elektrolitszintet. Hátránya, hogy a rezonancia miatt lehulló ólomiszap cellazárlatot okozhat, és sarui hajlamosabbak a korrózióra. Előnye: nincs. Elfogadhatóbb minőséget képviselnek az úgynevezett tasakszeparátoros akkumulátorok, melyekben az ólomlemez zárt polietilénben foglal helyet, így ha hullik is az iszap, nem tud galibát okozni. Hátránya: minél több aktív részecske távozik az ólomlemezről, annál gyengébb lesz a kapacitása. Kiváló minőségűek az ón-ólom-kalcium ötvözetű aksik, membránrendszerük a folyadékot nem, csak a túlnyomást engedi eltávozni a rendszerből. Az ilyen, úgynevezett gázre-kombinációs - zárt rendszerű - akkumulátorokat lemerülés esetén csak stabilizált feszültségű töltőre szabad rákötni. A jelenlegi csúcsot az abszolút rázkódásmentes spirálcellás akkumulátorok képviselik. Szorosan feltekercselt lemezszerkezetüknek köszönhetően hatalmas - akár 1000 amperes indítóáramot is képesek produkálni. Mivel az elektrolit felitatott formában van jelen, bármilyen helyzetben - fejjel lefelé is - beszerelhetők.

Indítás segédkábellel

Ha lemerült az akkumulátorunk, és fontos, hogy hamar életre keljen az autó, szükségünk lehet egy segítőkész autósra és egy pár indítókábelre. A segédakkumulátor kapacitása minimum azonos legyen a lemerültével. Csatlakoztassuk a lemerült akku pozitív pólusát a kisegítő akku pozitív pólusához. A kisegítő akku negatív pólusát az indítandó motor fémszerkezetéhez (ne az akkumulátorához!) rögzítsük. Indítózáskor a kisegítő autó motorját közepes fordulatszámon járassuk. A sikeres indítást követően rövid járatás után először a negatív, majd a pozitív segédkábelt kapcsoljuk le. Indítózáskor körülbelül 300 amperrel kell számolni a vezetékben, ezért jó, ha a kábelnek nagy az átmérője és erősek az összeszorító rugói. Ellenkező esetben az indításra szánt energia nagy része hővé alakulhat át.

Néhány jótanács

Vásárláskor, a kellemetlen meglepetések elkerülése végett érdemes odafigyelni, hogy a pozitív saru a jobb vagy a baloldalon helyezkedik-e el. Beszerelés esetén mindig a pozitív kábelt csatlakoztassuk először, utána a negatívtestkábelt. (A kikötés fordított sorrendben.) Még a legjobb minőségű akkumulátor is hasznavehetetlenné válik, ha hosszabb időre bekapcsolva felejtjük a világítást vagy valamelyik nagyobb fogyasztót. Ha rendelkezünk akkumulátortöltő berendezéssel, néhány szabály betartásával mi is „életet lehelhetünk” bele. A cellazáró dugókat (ha van rajta) a töltés megkezdése előtt távolítsuk el, és fontos, hogy a töltés folyamatosan szellőztethető helyiségben történjen a felszabaduló gázok robbanásveszélye miatt. Az aksinak legalább 3 - drágább, korszerűbb típusok esetén akár 6 - évig is kifogástalanul kell szolgálnia. Áruk jelzi minőségüket is, az 55 amper/óra kapacitású termékek ára 8500-tól 37 ezer forintig terjed.