Hidegebb időben a megnövekedett súrlódási ellenállás miatt sokak akkumulátora
lassan vagy egyáltalán nem tudja megforgatni a motort. Iyenkor a hibát lehet keresni a
gépjármű elektromos rendszerében (például: önindító, generátor, feszültségszabályozó),
de mivel ez mesterembert igényel, most csak az akkumulátorok működésére, karbantartására
hagyatkozom.
Típusok
Az akkumulátorok feladata nem könnyű, hiszen szélsőséges hőmérsékleti viszonyok
és rázkódások közepette kell mindig árammal ellátni az elektromos fogyasztókat. A
ranglétra alján a hagyományos savas-ólom akkumulátorok állnak, melyekben nyáron
2-4, télen 4-8 hetente kell desztillált vízzel pótolni az elpárolgott
elektrolitszintet. Hátránya, hogy a rezonancia miatt lehulló ólomiszap cellazárlatot
okozhat, és sarui hajlamosabbak a korrózióra. Előnye: nincs. Elfogadhatóbb minőséget
képviselnek az úgynevezett tasakszeparátoros akkumulátorok, melyekben az ólomlemez zárt
polietilénben foglal helyet, így ha hullik is az iszap, nem tud galibát okozni. Hátránya:
minél több aktív részecske távozik az ólomlemezről, annál gyengébb lesz a kapacitása.
Kiváló minőségűek az ón-ólom-kalcium ötvözetű aksik, membránrendszerük a
folyadékot nem, csak a túlnyomást engedi eltávozni a rendszerből. Az ilyen, úgynevezett
gázre-kombinációs - zárt rendszerű - akkumulátorokat lemerülés esetén csak
stabilizált feszültségű töltőre szabad rákötni. A jelenlegi csúcsot az abszolút
rázkódásmentes spirálcellás akkumulátorok képviselik. Szorosan feltekercselt
lemezszerkezetüknek köszönhetően hatalmas - akár 1000 amperes indítóáramot is képesek
produkálni. Mivel az elektrolit felitatott formában van jelen, bármilyen helyzetben -
fejjel lefelé is - beszerelhetők.
Indítás segédkábellel
Ha lemerült az akkumulátorunk, és fontos, hogy hamar életre keljen az autó, szükségünk
lehet egy segítőkész autósra és egy pár indítókábelre. A segédakkumulátor
kapacitása minimum azonos legyen a lemerültével. Csatlakoztassuk a lemerült akku pozitív
pólusát a kisegítő akku pozitív pólusához. A kisegítő akku negatív pólusát az
indítandó motor fémszerkezetéhez (ne az akkumulátorához!) rögzítsük. Indítózáskor
a kisegítő autó motorját közepes fordulatszámon járassuk. A sikeres indítást követően
rövid járatás után először a negatív, majd a pozitív segédkábelt kapcsoljuk le.
Indítózáskor körülbelül 300 amperrel kell számolni a vezetékben, ezért jó, ha a
kábelnek nagy az átmérője és erősek az összeszorító rugói. Ellenkező esetben az
indításra szánt energia nagy része hővé alakulhat át.
Néhány jótanács
Vásárláskor, a kellemetlen meglepetések elkerülése végett érdemes odafigyelni,
hogy a pozitív saru a jobb vagy a baloldalon helyezkedik-e el. Beszerelés esetén mindig
a pozitív kábelt csatlakoztassuk először, utána a negatívtestkábelt. (A kikötés
fordított sorrendben.) Még a legjobb minőségű akkumulátor is hasznavehetetlenné válik,
ha hosszabb időre bekapcsolva felejtjük a világítást vagy valamelyik nagyobb fogyasztót.
Ha rendelkezünk akkumulátortöltő berendezéssel, néhány szabály betartásával mi
is „életet lehelhetünk” bele. A cellazáró dugókat (ha van rajta) a töltés
megkezdése előtt távolítsuk el, és fontos, hogy a töltés folyamatosan szellőztethető
helyiségben történjen a felszabaduló gázok robbanásveszélye miatt. Az aksinak legalább
3 - drágább, korszerűbb típusok esetén akár 6 - évig is kifogástalanul kell
szolgálnia. Áruk jelzi minőségüket is, az 55 amper/óra kapacitású termékek ára
8500-tól 37 ezer forintig terjed.