Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Miénk itt a tér

A Renault jól ráérzett az alsó középosztályban jelentkező piaci „vákuumra”, nevezetesen, hogy a kisebb pénztárcájú embereknek is igényük van a buszlimuzinos életérzésre. Az 1997. esztendőben az év autójának választott Scénicből eddig több mint 700 ezer darabot gyártottak, a vásárlókedv azóta is töretlen, az egyterűek kategóriája az utóbbi évek legdinamikusabban fejlődő piaci szegmense lett.

A Scénic által megsütött tortából olyan márkák kívántak meg egy-egy szeletet, mint a Citroën Picasso, a Fiat Multipla, a Mazda Premacy vagy az Opel Zafira. Szükséges volt tehát egy tartalmi és esztétikai megújulás, a vezető piaci szerep megőrzéséhez. A Scénic nemcsak az aktív szabadidőtöltés autója, hisz kompaktmérete (hossz: 415 cm, szélesség: 170 cm, magasság: 168 cm) könynyű belvárosi parkolást is lehetővé tesz. A Scénicnek jellegzetes „kedves” arca van, külső méretei alapján nem gondolnánk, hogy beszállva mennyire kitágul a tér. Az egyterűek egyik sajátossága a magas üléspozíció, a megemelt padló jóvoltából nem be-, hanem felszállunk az ülésekbe. Nem utolsó szempont az sem, hogy jobban rálátni a forgalomra, így hamarabb tudunk reagálni a forgalmi szituációkra.

A biztonságból nem engednek

Az alsó középkategóriában úttörőként alkalmazta a Renault a felsőbb osztálybeli biztonsági megoldásokat. Nem kell felárat fizetni az ABS-ért, de a két első és az oldalsó légzsákokért sem. Az első sárvédők deformálható műanyagból készültek, 5-10 kilométerrel történő koccanásokat maradandó károsodás nélkül elviselnek. A Scénicnek dupla padlólemeze van, amely védi az elektromos vezetékeket, fékcsöveket, de itt kapott helyet a 60 literes üzemanyagtartály is. A kettős fenéklemeznek köszönhetően ütközéskor nem az utastér roncsolódik elsődlegesen.

Variációk

Mind az öt ülés előre-hátra csúsztatható, a hátsók kivehetők, áthelyezhetők, lehajtva asztalkává alakíthatók, az első ülések háttámlájából szintén asztal nyitható fel. A kalaptartót - melyet négyféle helyzetben variálhatunk - igazi nehézfejűeknek tervezték, ugyanis teherbírása 50 kilogramm. Ebben a kategóriában kardinális kérdés a csomagtér nagysága, ez alaphelyzetben 410 liter, de szükség esetén 1700(!) literesre bővíthető. Ha ez sem lenne elég, még 19, különféle helyen elhelyezett praktikus rakodóhely áll rendelkezésre 100 literes befogadóképességgel. A hátsó üvegablak nyitható, így a csomagtérajtó kinyitása nélkül hozzájuthatunk a cókmók tetején lévő dolgokhoz. A fűtés a tér nagysága miatt kissé késve adja a banánérlelő meleget, ami a hátsó utasok lábaihoz is oda van vezetve. A közép konzol elejében zárt hűtőrekeszt alakítottak ki, az itt elhelyezett dobozos üdítőket csak a hideg rázza, a futómű ugyanis nemcsak a kisebb, hanem a nagyobb úthibákat is elnyeli - ennek legjobban az aszfaltmunkások örülnek. Említésre méltó még az intelligens ablaktörlő, amely álló helyzetben lassabban töröl, rükvercbe kapcsolva pedig elindítja a hátsó törlőlapátot.

Hajtás

A viszonylag nagy hasmagasságnak és a 15 colos kerekeknek köszönhetően gyengébb terepen jól elboldogul a Scénic. Végre meg tudtam állni a garázskapu előtt: 100 km/h-ról lassítva a 41,5 méteres fékút körökkel jobb, mint az első generációs modellé volt - most már mind a négy kereket tárcsafék lassítja. Az egyterűt vásárlóknak nem kell a gyorsaság rovására kompromisszumot kötniük, a Scénic hozza a személyautós menetteljesítményeket. A nyugodtan és a dinamikusan vezető vásárlók is megtalálják az alkatuknak megfelelő „erőművet”: 1,4 - 95 LE; 1,6 - 107 LE; 2,0 - 140 LE; 1,9D - 65 LE; 1,9DTI - 100 LE. Az RT, RXE, RXT felszereltségi fokozatban megvásárolható Scénic már alapállapotban tartalmazza a következő felszereléseket: ABS, négy légzsák, 5 darab hárompontos biztonsági öv erőhatárolóval és övfeszítővel, 5 darab fejtámla, ISOFIX gyermekülés-rögzítési lehetőség, elektromos fékerőszabályozó, elektromos első ablakok és külső tükrök, központi zár, indításgátló, első ködfényszórók, tengelyirányban állítható kormányoszlop, állítható magasságú vezetőülés gerinctámasszal, digitális olajszint-visszajelző, pollenszűrő és belső levegőkeringtetés.
A 3 millió 580 ezer forintos indulóár, a 12 év korrózió elleni garancia és a gazdag alapfelszereltség ideális választássá teszi a megújult Scénicet.