Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) megismételte két és fél évvel
ezelőtti „bravúrját”. Ahogy akkor a kereskedelmi televíziók számára kiírt pályázaton
„megszabadította” az Írisz TV-t attól, hogy földi frekvenciához jusson, most a
BBC, RFI (Radio France Internationale) és a Deutsche Welle által létrehozott Euro FM rádiótól
mentette meg a fővárosi nagyérdeműt a körzeti, kereskedelmi és nonprofit rádiófrekvenciák
hasznosítására kiírt pályázaton. Helyette élvezhetjük a MIÉP-támogatta Gidó Média
Kft. termékeit, Gidófalvy Attila, Nagy Feró és Schuster Lóránt vezényletével -
„A magyar zene szolgálatában.” Mint az eredmények hivatalos kihirdetésekor kiderült,
rádiófrekvenciát csak azok a pályázók nyerhettek, amelyeket a kormánypártok és a
MIÉP által delegált kuratóriumi tagok egységesen megszavaztak.
Körmendy-Ékes Judit, az ORTT elnöke és Csurka István, a MIÉP vezetője. Paktumok tudói?
Fotó: MTI
Feszültséggel teli várakozás fogadta az ORTT testületét e hét kedd délelőtt a
médiahatóság budapesti központjának pincehelyiségében, amelyet zsúfolásig megtöltöttek
az írott és elektronikus sajtó munkatársai.
Révész T. Mihály, aki az esemény időpontjában az ORTT-nek még az elnöke volt, az
eredményhirdetésen nem jelent meg. Kovács György, az ORTT főigazgatója elnökölt,
és tájékoztatott az azóta már ismertté vált eredményekről. A harminchárom helyi
és körzeti kereskedelmi, valamint nonprofit frekvenciák közül huszonhármat szavazott
meg a médiatestület. A fővárosban a következők nyertek: Inforádió Kft. (95,8 MHz),
Est Rádió Kft. (98,6 MHz), Gidó Média Kft. (99,5 MHz), Rádió Infórum Kft. (88,1
MHz), Civil Rádiózásért Alapítvány (98,0 MHz), még további szavazás tárgyát képezi
a 92,1 MHz, valamint az Érd vételkörzetű 101,3 MHz. Nem született eredmény a 88,8
MHz frekvenciára, amelyet többek között a Tilos Rádió, a Rádió C nevű „romarádió”
és a katolikus Mária Rádió is megpályázott. A médiahatóság új pályázat kiírására
tett ígéretet az említett frekvenciára, további hat vidéki körzet frekvenciáival
egyetemben.
A hivatalos tájékoztatás nem nyugtatta meg a kedélyeket. Egy francia hölgy a BBC-RFI-Deutsche
Welle konzorcium kiesésének okát firtatta. A válaszokból megtudtuk: „formai okokból”
nem jártak sikerrel. Wéber János testületi tag (MDF) így magyarázkodott: „Technikailag
nem volt lehetőség arra, hogy nyertessé nyilvánítsuk, mert a formai hiányosságok
okozta pontveszteségek miatt a legnagyobb jóakarattal sem tudott a testület segíteni.”
Körmendy-Ékes Judit kuratóriumi tag (Fidesz) - szerdától már a kuratórium elnöke
- elmondta: „A teljes pályázat során meglehetősen egységesen döntött a testület.”
Ez a megállapítás Tímár János kuratóriumi tag (SZDSZ) további értelmezésében
rajzolta meg a teljes képet: „Az egyetértést az jellemezte, hogy négy testületi tag
mellé lehetett csatlakozni és kész.” Vagyis amely pályázatot a kormánypárti testületi
tagok, plusz a MIÉP delegáltja támogatott, az a frekvencia nyerhetett, a többinek esélye
sem volt rá.
A francia hölgy tovább érdeklődött: „Miért változtatták meg a szabályokat, a kiírásban
ugyanis az volt, hogy az adásidő 15 százalékát kell a magyar nyelvű híreknek
szentelni, míg a BBC 30 százalékot ígért. Miként kell érteni a százalékarányt?
Az adásidőt vagy a híreket veszik figyelembe ehhez?” Válasz: „Jogi képviselőink
félreértették a pályázatot. Sajnos csak menet közben, a pályázat beadása után jöttek
rá a pályázati szöveg helyes értelmezésére. Nem változtattuk meg a szabályokat.”
További értetlenkedésére a hölgy azt az útbigazítást kapta, hogy forduljon a testület
jogi képviselőihez. Ráadásul a testület tagjaitól azt is megtudhattuk, hogy az a sajátos
döntésmechanizmus, amelynek következtében olyan eredmények születtek, amilyenek,
csak azt demonstrálja, hogy „ilyen a demokrácia”.
Egy magyarországi lap tudósítója azt firtatta ezután, hogy a különböző aspektusok
szerint adható pontszámok mennyire befolyásolhatták az eseményeket, illetve eredményeket:
„Először pontoztak és utána hirdettek eredményt, vagy pedig előre hirdettek eredményt
és utólag pontoztak?” - kérdezte az újságíró. Válasz: „Az eredmény kialakításában
tág tere volt a szubjektív megítélésnek.”
Ugyancsak a héten született döntés a MTV-t és a Magyar Rádiót irányító kuratóriumok
tagjairól. Mint ismeretes, az MTV egy éve csonka kuratóriumának ellenzéki helyeit
eddig azért nem lehetett feltölteni, mert a négy ellenzéki pozícióra öt jelentkező
is akadt: az MSZP két jelöltje és az SZDSZ egy jelöltje mellett a MIÉP is két pozíciót
szeretne magának. Köztudott, hogy mint az ORTT rádiófrekvencia-pályázata esetében
is megtörtént, az ellenzéki kategóriába tartozó MIÉP „átszavaz” a kormánypártok
érdekeinek megfelelően, így olyan csiki-csuki helyzetet teremtett, amely minden esetben
a valódi ellenzéket (MSZP, SZDSZ) hozza hátrányos helyzetbe. Ha az ellenzék belemegy
a játékba, és elfogadja a két MIÉP-es delegáltat, akkor a kormánypártok négy főnyi
jelöltjével együtt szavazva, a kétharmados többséget megszerezve a kormányoldal
olyan döntéseket hoz, amilyet akar. Ha az ellenzék nem fogadja el, hogy a mindössze
tizenkét képviselőből álló MIÉP-frakció (!) két fő kuratóriumi tagot delegáljon,
akkor bekövetkezik az, ami bekövetkezett. Idevágóan idézzük Áder Jánosnak, az Országgyűlés
elnökének a parlament ülésén elmondott szavait: „Az ellenzéki pártok sajnálatos
módon nem tudtak megállapodni arról, hogy közös jelölteket állítsanak a médiakuratóriumok
elnökségébe, így kénytelen vagyok azt javasolni, hogy az Országgyűlés csak a kormányoldal
jelöltjeiről szavazzon.” Arra már a parlament elnöke sem számított, hogy a Duna
Televízió esetében a kormányoldal sem tud megegyezni a jelöltekről. Ez persze nem
menti fel az Országgyűlés elnökét a felelősség alól, és mint ismeretes, az MSZP-
és az SZDSZ-frakció tiltakozásul kedd este kivonult az ülésteremből, valamint lemondásra
szólította fel az elnököt.
Áder szerint a médiatörvény rendelkezéseiből az következik, hogy közös jelölteket
kell állítani, és véleményét még Györgyi Kálmán legfőbb ügyész állásfoglalása
sem tudta megingatni, aki a létrejött helyzet (csonka kuratórium) törvénytelen voltára
hívja fel a figyelmet. Az Alkotmánybíróság határozatára hivatkozva Áder azt kérdezte:
„Miért nem hoztak létre a frakciók egy nagyobb létszámú testületet?”
A Magyar Rádió Kuratóriumának megválasztási ügye is „felemás” sikerrel járt,
azaz kormánypárti csonka kuratórium jött létre. A dolog pikantériája, hogy a Magyar
Rádió Közalapítvány Kuratóriumának elnökévé azt a Szadai Károlyt
(Fidesz) nevezték ki, aki mindezidáig Kövér László titokminiszter kabinetfőnöki
posztját töltötte be. A parlamenthez
eljuttatott önéletrajzából a következőre derül fény: Szadai jelenleg a Gábor Dénes
Műszaki Főiskola hallgatója, a médiában ezidáig semmilyen szakmai tapasztalatot nem
szerzett.
A kialakult helyzetet Lendvai Ildikó, az MSZP médiaszakértője a Heteknek így értékelte:
a kizárólag kormánypárti jelöltekből álló testületek előterjesztésével a televízió
kormánypárti elfoglalása után megvalósult a Magyar Rádió és a Duna Televízió
kormánypárti elfoglalásának kísérlete. A legfőbb ügyész véleményének
figyelembe vételével Ádernek meg lett volna a hivatkozási alapja, hogy presztízsveszteség
nélkül a parlament elé terjessze az ellenzék jelöltjeit. Györgyi Kálmán szerint
egyébként nem szükséges a közös jelölés, és a jelöltek megválasztásának több
fajta technikája is alkalmazható lett volna.
Lendvai Ildikó elmondta, hogy az Országgyűlés elnöke a saját maga szempontjából
sem volt következetes, mert a jelölést elindító folyamatban nem kért közös jelölést
a frakcióvezetőktől. „A frakciók külön jelöltek, és a jelöltjeink nevének leadása
után valamennyien megkaptuk a szükséges űrlapokat a jelöltek adatainak a kitöltéséhez
- részletezte. - Múlt héten szabadságon volt az elnök úr, így csak a házbizottsági
ülésen derült ki, hogy mégiscsak közös jelölésre tart igényt.”
Balogh László MDF-es képviselő, az Országgyűlés Kulturális és Sajtó Bizottságának
tagja más oldalról közelítette meg a kérdést. Lapunknak kifejtett helyzetértékelése
szerint az ORTT-ben azért nincs vita, mert a médiatörvény egyértelműen arról
rendelkezik, hogy a kuratóriumba minden frakció egy főt delegáljon. Amikor a MIÉP két
jelöltet szeretne magának a rádió, illetve televízió kuratóriumában, akkor viszont
nem tesz mást, mint a médiatörvényben meghagyott kiskapun közlekedik. A médiatörvény
megalkotásakor ugyanis az alkotók nem rendelkeztek a jelölés módozatáról, mert nem
gondoltak arra, hogy létrejöhet egy olyan helyzet, amikor az ellenzék egymással
szemben álló pártokból áll. Ezek után, amikor az MSZP sem hajlandó belemenni a számára
hátrányos tizenkét fős kuratóriumba, ez is a lehetőséggel való élés egy módja.
„Én mind a kettőt egyformán ítélem meg” - érvelt a képviselő, aki szerint az
MDF minden létező megoldást el tudna fogadni: nyolcfős kuratóriumot, ha a másik négy
főben megegyezik az ellenzék, vagy az Alkotmánybíróság döntésének megfelelően a
tizenkét vagy több fős kuratóriumot is, mert az előbbi verzióban minden párt két-két
főt jelölhetne. Egyedül azzal nem értenének egyet, ha számukra kedvezőtlen létszámú
kuratórium állna fel: például tíz fő, amikor az MDF csak egy főt jelölhetne
az ellenzék két pártjának két-két várományosával szemben. Nyolcfős kuratórium
esetében az MDF azzal sem értene egyet, hogy az ellenzék öt jelöltje közül ők „mazsolázzák
ki” a megfelelő jelölteket. „Ott már nem darabszámokról van szó, hanem nevekről.
Ha én konzervatívként válogatom ki, hogy az MSZP kit küld be, akkor azt hiszem, hogy
ezzel sérül a demokrácia elve. Épp a média kiegyensúlyozása mondja azt, hogy a különböző
felfogású embereket delegálva lehessen az egyensúlyt megtartani - részletezte
Balogh. - Ennek ellenére a Magyar Demokrata Fórum keresi a lehetőségeket, mert mi úgy
gondoljuk, hogy nem jó, ha az ellenzék nincs jelen a testületek kuratóriumaiban” -
összegezte álláspontját.
„Átállítási” kisérlet
Hazafi Zsolt
Interjú Vásárhelyi Mária médiaszociológussal, a Nyilvánosság Klub ügyvivő testületének
tagjával.
- Hogyan értékeli az elmúlt napok eseményeit: a rádiófrekvencia-pályázatok
sajátos eredményeit, valamint a két új csonka kuratóriumot?
- Mint a demokratikus jogállam megcsúfolását. Ezek a döntések nyilvánvalóan
mutatják a politikai akaratot: a nyilvánosság minél több fórumát elfoglalni a
jobboldal számára, és kiszorítani onnan a másképpen gondolkodókat.
- Csurka István, a MIÉP elnöke azt nyiltakozta, hogy nem érti az úgynevezett
balliberálisok sirámait, hiszen egy adott kuratóriumnak nincs beleszólása egy adott média
műsorszerkezetébe, maximum csak a vezetőjét választhatja meg…
- Előre bocsátom, hogy nem szívesen bocsátkozom vitába Csurka Istvánnal, mert
nem gondolom, hogy nekünk lenne egymással párbeszédünk Egyébként Csurka István a
legutóbbi napokig azt nyilatkozta, hogy ez az egész politikai kérdés, és azért
akarnak mindenhova két kurátort küldeni, hogy rendet tegyenek a médiában, hiszen -
ideológiájuk szerint - ki kell söpörni onnan liberálisokat és a baloldaliakat.
Ehhez képest furcsa, hogy most azt mondja: nincs jelentősége a kuratóriumoknak.
Érvelésében mindössze annyi igaz, hogy a kuratóriumnak a tartalmi részt illetően
elméletileg nincs és nem is lehet befolyása a médiára. Viszont az elnök megválasztása
e grémium feladata, ami persze alapvetően tartalmi kérdést jelent, hisz pontosan
tudjuk: egy intézmény vezetője alapvetően meghatározza annak működését. Ez egyébként
jól látható a Magyar Televízió működésén, ahol az új vezető kinevezése
teljesen átalakította a műsorstruktúrát.
Nem is tudom, mit gondoljak akkor, amikor például egy olyan embert tesznek a közszolgálati
rádió kuratóriumának élére, akinek nincs felsőfokú végzettsége, aki soha az életben
nem foglakozott a médiával és egyébként titkosszolgálati „vonalról” érkezik.
Lehetséges, hogy a cél a titkosszolgálatokra az elmúlt két évben jellemző módszerek
exportálása a közszolgálati médiához. Ha erről szól a történet, akkor csak a
legroszszabbakra számíthatunk.
- Az új ORTT-tagok megválasztását az előzőekhez kapcsolja?
- Az ORTT-választás azért más, mert ott törvényszerűen történtek az új
tagok kinevezései. A médiatörvény szerint minden parlamenti párt egy tagot jelölhet,
plusz a legnagyobb kormánypárt adja az elnököt. Így jogszerűen alakult ki a kétharmados
többség a jobboldali pártok javára.
Azonban ami a rádiófrekvencia-pályázatok értékeléséből látható
- amit ugyan a régi, de ugyancsak jobboldali többségű kuratórium hozott -, az az,
hogy a kiszorítósdi tovább fog folytatódni. A legtöbb pályázat nyerteséről
ugyanis pontosan el lehet mondani, hogy milyen politikai ideológiai megfontolások alapján
kapott frekvenciát. Szerintem akárki akármit mond, kabaréba illő állítás hogy a
„MIÉP-es” Gidófalvi Attila jobb pályázatot készített, mint a közszolgálatiság
mércéjének is tekintett BBC, a tekintélyes Deutsche Welle és az ugyancsak nemzetközileg
elismert és jegyzett Radio France együttesen.
Mindezek, így a csonka kuratóriumok felállítása, azért furcsa számomra, mert az Európai
Unió által készített országjelentés elmarasztalta Magyarországot a korábbi
- akkor még egyke - MTV-s csonka kuratóriumért. Egészen bizonyos, hogy további
„intőket” fog kapni az ország. Egyébként egyre nagyobb kérdésnek tartom, hogy
egyáltalán érdekli-e a kormányt az, hogy mit szól az unió ahhoz, amit tesz.
- Az unióban általában hogyan szabályozzák a közszolgálati média és
politikum kapcsolatát?
- A legkülönfélébb szabályozási módok vannak, természetesen a közszolgálati
média egy bizonyos mértékig mindenhol neuralgikus pont. A magyar médiatörvény -
amit talán nálam jobban nem bírált senki - annál sokkal jobb, ahogyan ezt ma használják.
Ugyanis a kormányzat nem a médiatörvényt, hanem a médiatörvényben meglévő joghézagokat
használja ki. Ha ugyanez a törvény Angliában lenne, egyetlen egy pártnak sem jutna
eszébe, hogy komisszárokat ültessen a kuratóriumokba. Ez egyszerűen politikai kultúra
kérdése.
Szerintem a jobboldal azon elképzelése áll a közszolgálati média lerohanása mögött,
hogy ha sikerül az ideológiai „hatalmat” megszerezni ezen intézményekben, akkor
sikerül átállítani a hallgatóságot, a fogyasztó polgárt is a kívánt „irányba”.
Több mint jelzés értékű, hogy Orbán Viktor miniszterelnök februári beszédét immáron
harmadszor ismétli a „királyi” Magyar Televízió.
- Az egész magyar sajtót figyelembe véve az „egyensúlyteremtésnek”
nevezett folyamat most milyen szakaszába lépett?
- A kormánypártoknak anynyiban sikerült „billenteniük” a helyzeten, hogy
rengeteg pozíciót elfoglaltattak kádereikkel.
Az országos mellett a vidéki elektronikus médiában is szintén tapasztalható az erőteljes
jobboldali „nyomulás”. A közszolgálati televízió vidéki stúdióinak legtöbbjében
is lecserélték az embereket. A frekvenciák osztogatásánál is láthattuk, hogy
rettenetesen „nyomulnak” a jobboldali pártok, és a történelmi egyházak is nagyon
sikeresek ebben.
Kutatási tapasztalataim szerint azonban közönségük abszolút nem növekedett, illetve
nem fog növekedni. Mi történik valójában? Ugyanannak az xezer számú embernek több
fórumon tudják elmondani ugyanazt, de újabb társadalmi rétegeket nem sikerül
bevonniuk fogyasztóik közé. Szerintem éppen ezért felesleges ennyi közpénzt és
energiát ölni ebbe. Meggyőződésem szerint elképzelhetetlen, hogy a mostani akció,
Györgyi Kálmán főügyész esetleges lemondásával megtetézve ne üssön vissza.