Vissza a tartalomjegyzékhez

Hetek-összeállítás
Ellenreformációs marketing Brazíliában

Az Index elektronikus hírlap értesülése szerint internetszolgáltatásba kezdett a katolikus egyház Brazíliában. A www.catolico.com.br nevű szolgáltatásra két hét alatt tízezren fizettek elő. Az akció egyik célja a gyorsan növekvő protestáns-karizmatikus mozgalom és a szintén sok új hívet vonzó neopogány kultuszok miatt az elmúlt évtizedekben híveinek mintegy negyedét elvesztő brazil katolikus egyház népszerűségének helyreállítása.

A világ legnépesebb katolikus országának számító Brazília mára egyúttal a Föld harmadik legnagyobb - 30 millió főt számláló - evangéliumi keresztény népességével rendelkezik: közülük 88 százalék vallja magát ún. „újjászületett” kereszténynek. Amint arról korábban már beszámoltunk, a rohamos térvesztés ellensúlyozására a brazil püspökök három évvel ezelőtt ellenreformációs stratégiát dolgoztak ki. Ennek egyik eleme a vallási konkurencia tevékenységének kriminalizálása a katolikus kézben lévő médiumokon keresztül. (Hetek, 1999. július 10., Forgatókönyvek vallásüldözésre)
A Porto Allegre-i egyházmegye vezetője, a 79 éves Altamiro püspök tavaly kezdett el internetezni, amikor híre ment, hogy a pápa halálos beteg. Dom Altamiro aggódva olvasgatta mindennap az elektronikus online hírforrásokat: miközben a pápa állapota jobbra fordult, a püspök rászokott az internetezésre. „A pápa már 1982-ben arra szólított fel minket, hogy találjunk új csatornákat üzenetünk terjesztéséhez. Pont ezért indítottunk internetszolgáltatást, hogy online is hirdessük az igét” - mondta Irineu Brand atya, a püspök materiális ügyeit intéző egyházfi. Dom Altamiro most a világ első egyház által alapított internetszolgáltatójának vezetője.
A hirdetési bevételekből fenntartott szolgáltatás előfizetői e-mailezhetnek, elolvashatják az aznapi prédikációt, adakoz-hatnak jótékony célra vagy gipsz Madonna-szobrokat, rózsafüzéreket és imakönyveket vásárolhatnak az elektronikus boltban.
A szolgáltatás létrehozásához szükséges összeget három helyi cég adta össze, egy helybéli számítógépbolt pedig hamarosan Catolico márkanevű számítógépek árusításába kezd. Az internetszolgáltatás nyereségét az egyház jótékony célra fordítja majd. Megfigyelők szerint a katolikus egyház újonnan támadt népszerűségét a Karizmatikus Megújulás nevű mozgalomnak köszönheti, amely átvette az evangéliumi prédikátorok laza stílusát és popzenével kísért szertartásait. Az arculatváltás egyik kulcsembere az „aerobicpapnak” is nevezett, 33 éves Marcelo Rossi atya, aki korábban tornatanár volt. (Hetek, 1999. január 9., Aerobic-mise a gyárcsarnokban) Marcelo atya szabadtéri miséjén tavaly 600 ezer hívő énekelt és táncolt. Első albuma, az Istent dicsőítő dalok 3,7 millió eladott példánnyal minden idők legnépszerűbb brazil zenei albuma lett.