Vissza a tartalomjegyzékhez

Papp Levente
Hitelkártya-invázió az öreg kontinensen

Hitelkártya-invázióra készülnek az Egyesült Államok multinacionális kártyakibocsátó cégei az európai kontinensen. Köztudott, hogy az USA lakosságának jelentős része hitelkártyákról, azaz gyakorlatilag hitelből él. Az egyébként magas jövedelemmel rendelkező amerikaiak a minimális korlátokkal hozzáférhető kártyahitelek révén tényleges jövedelmüknél jóval többet költenek. Európában a britek a legszorgalmasabb követői a tengerentúli példának, míg a kontinentális országok lakossága, elsősorban a németek és a franciák mindeddig komoly fenntartásokkal kezelték a hitelkártyák automatikusan hozzáférhető hitelkeretét. Az amerikai multik ezen a „régimódi” felfogáson kívánnak változtatni, és egy jelentős médiakampányt indítanak az öreg kontinensen, amelyben elsősorban a direkt marketinget és ezen belül is az internetet kívánják alkalmazni.

Az amerikai felnőtt lakosság 72 százaléka használja rendszeresen hitelkártyáját, Nagy-Britanniában 49 százalék az arány, de rohamosan növekszik, amit az is jelez, hogy közel 1300 különböző hitelkártya-variáció közül választhat az igényes brit polgár. Az unió más államaiban még igencsak visszafogottan kezelik az eladósodástól rettegő polgárok a plasztikkártyákat. Kelet-Európában jelenleg még nem működik a hitelkártyák hiteloldala, hazánkban például a lakosság által leginkább használt kártyák 20 ezer forintos technikai hitelt tesznek lehetővé, ami leginkább a késedelmes átutalások áthidalására szolgál. A tényleges hitelt biztosító kártyákhoz csak alapos anyagi átvilágítás után juthatnak a kelet-európaiak, míg például Nagy-Britanniában a 18 éves korhatár az egyetlen kritérium.
Az amerikai piackutatók és marketingszakemberek elkezdték puhítani az óvatos európaiakat. Steve Worthington angol professzor szerint a németeknek még a weimari köztársaságból fakadóan elsősorban pszichikai ellenvetésük van a hitelfelvétellel kapcsolatban. Lehetséges az is, hogy a protestáns kultúrában a bibliai áldás, miszerint „kölcsön adsz, de nem veszel kölcsönt”, az emberek számára azt jelenti, hogy az ügylet végén mégiscsak a hitelező jár jól, hiszen kamatostól kapja vissza pénzét.
A könnyű hitel egyébként a viszonylag magas jövedelemmel rendelkezők közül is sokakat megszédít, legveszélyeztetettebb réteg ezen belül is a 30 év alatti fiatalok, akik még a konzervatív kontinensen is a legszívesebben veszik igénybe a gyors és automatikus hitelt. Nagy-Britanniában a kártyatulajdonosok 5 százaléka került már komoly (15 ezer dollár feletti) adósságba. A kutatások szerint az eladósodás fő okai a munkahely elvesztése (az esetek 20 százalékában), a válás, a betegségek, valamint a csődbe ment vállalkozások.
Az American Express egyébként egy jelentős reklámkampányt folytat a 23-35 évesek körében egész Európában, amellyel az a célja, hogy a következő generáció vásárlási szokásai és a hitelhez való viszonyulása megváltozzon. Az olaszok is meglehetősen idegenkednek a „plasztik” pénztől, náluk az idősebbek legszívesebben készpénzt használnak. Egy 53 éves római fodrász így nyilatkozott erről a Time-nak: „A hitelkártyával úgy érezném, hogy elvesztettem a kontrollt a pénzem felett, és bármikor könnyedén elverhetek egy nagyobb öszszeget”. Mások azért nem szeretik a műanyagot, mivel nyomot hagy az adóellenőrök számára.