Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Fiat Punto 1.2 16V Sporting
Kicsi a bors

Örvendetes tény, hogy egy új modell megjelenése rögtön feladja a leckét a konkurenciának; a kiskocsikban egyre több nagyautós vonás jelenik meg. Még egy kevés idő, és ugyanúgy sofőrt is kapunk járművünkhöz, mint Rolls Royce-éknál.

A Punto jelentése „pont”, ami nemcsak egy mondat végét, hanem egy új kezdetét is jelentheti. Majtényi Krisztina, a Fiat magyarországi marketing menedzsere szerint ez a modell lehet a húzóerő eladásaik növekedésében. A 100 éves Fiat autógyár sikeres kisautógyártásban való kompetenciáját olyan típusok fémjelzik, mint a 127-es, az Uno vagy az 1995-ben az év autójának választott Punto, amely keresett modell a használtautó-piacokon.


Ezntúl minden új Fiaton ez az embléma jelenik majd meg

Külsőségek

Ha egy szóval szeretném jellemezni a Punto külsejét, akkor a „személyiség” jut az eszembe. A német(!) formatervező igazi mediterrán vonásokkal ruházta fel az autót. Punto-sajátosság és biztonságos is a tetőig emelkedő hátsó lámpasor, a projektoros, elektromosan állítható első lámpákat az irányjelzővel együtt egy egységbe integrálták. Az autó elejét - az öt pálcából álló logo helyett - a húszas évek újratervezett kerek emblémája díszíti. Az autó 3,8 méteres hosszúsága könnyű parkolást biztosít. Kritika csak a kevés információt adó kisméretű külső tükröket illeti.

Életminőség a fedélzeten

A Punto tervezésekor egyik fő célkitűzés az volt, hogy kategóriájának legtágasabb autója legyen. Kosárlabdaedző barátom úgy ült be lazán, cipőkanál nélkül a volán mögé, hogy még az elektromos tetőablakot sem kellett kinyitnia. Mivel a torziós hátsó futómű, a rugók és a lengéscsillapítók is a padlólemez alá kerültek, meglepően mély és széles a csomagtartó - az ötajtós változat 297 liter befogadóképességével kategóriaelső. Rakodóhelyekből (polc, fiók, rekesz és zseb) 26 darab található az autóban. A csendes motor és a szinte zajtalan futómű, a szemre tetszetős, tapintásra kellemes belső felületek mind hozzájárulnak testi-lelki jó közérzetünkhöz, ami a biztonságos autózás egyik előfeltétele.

Műszaki csemegék

A Punto egyik legérdekesebb részlete az elektromotor rásegítésű szervokormány, amely ráadásul sebességfüggő is. A műszerfalon elhelyezett „city” gomb megnyomásakor egy ujjal lehet tekerni a kormányt, megkönnyítve ezzel a parkolást. Az elektromos szervo csak akkor vesz fel energiát, ha forgatjuk a kormányt, ez a hagyományos szervókhoz képest 3 százalékos fogyasztáscsökkenést is jelenthet. A másik újdonság az elektromos fojtószelep-vezérlés - a gázpedál és a motor között nincs mechanikus kapcsolat, ez eddig csak nagyobb autókon volt használatos. Az ötféle motor (1.2 8V, 1.2 16V, 1.8 16V, 1.9D és 1,9 JTD) 60-130 lóerős teljesítménykínálattal mindenfajta vásárlói igényt le tud fedni. A „follow me home” szolgáltatás által a fényszóró bekapcsolva tartható a motor leállítása után maximum öt percig. Ez a funkció hasznos sötét helyen történő leparkoláskor, vagy a Hetek egy érdekfeszítő cikkének azonnali elvolvasása esetén is.

Biztonságos

A karosszériába beépített erős csőszerelvényeknek és gyűrődő zónáknak köszönhetően a védelem kielégíti az amerikai szabványok szigorú követelményeit is. Mind az öt ülésen hárompontos biztonsági öv van a hátsó középső ülésen, nem alapfelszerelésként. A kiváló formájú, ideális testhelyzetet biztosító ülések sportos vezetés mellett is kellő oldaltartást adnak. Minden modellben alapfelszerelés a vezetőoldali légzsák, de rendelhetők kikapcsolható jobb első és oldallégzsákok is. A Bosch 5.3 verziójú blokkolásgátlójához elektronikus fékerőelosztó tartozik. További biztonságfokozó tényező az FPS tűzvédelmi rendszer, amely ütközéskor elzárja az üzemanyag útját.

Hát akkor…

A Sporting modell felszerelése nem sok kívánnivalót hagy maga után (ABS, vezetőoldali légzsák, könnyűfém keréktárcsák, elektromos ablakok, ködfény, központi zár). A rendelhető extrákkal (klíma, műholdas navigáció, elektromos tetőablak, utas- és oldallégzsákok) saját ízlésünknek megfelelően alakíthatjuk ki a beltartalmat. A háromajtós alapváltozat ára 1 millió 980 ezer forint. A tesztkocsi 2 millió 549 ezer forintba kerül - 7,9 literes városi fogyasztása jó érték, figyelembe véve, hogy a sporting változat 6 előremeneti sebességével, 10,9 mp/100 km-es gyorsulásával nem a takarékos autózásról szól. Véleményem szerint az új Punto belépett a kisautók elit-klubjába, ahol az 1999-es év autója, a Toyota Yaris trónol.