Tíz évvel a kommunizmus európai bukása után anakronisztikusnak tűnik arról elmélkedni,
mitől is nem kommunista egy ország. És mégis időszerű a kérdés, annál is inkább,
merthogy az Európai Unió számára is ez az alapkérdés a bővítéssel kapcsolatban.
Románia hatalmas győzelemként értékelte, hogy a decemberi helsinki csúcson az országot
besorolták a tárgyalásra érdemes tagjelöltek közé, de ehhez az kellett, és ez csak
a csúcs előtti napokban sikerült, hogy megszülessen végre a törvény, amely egyértelművé
teszi a nem kommunista tulajdonviszonyokat Romániában. A földtörvény keserves története
annak, ahogy Románia bukdácsol az Európa felé vezető úton. Ráadásul nem is ez volt
az első földtörvény a 89-es fordulat után. A 92-es rendelkezés sokkal inkább
okozott bajt és zűrzavart, mint nyugodt tulajdonrendezést, hiszen nem vette figyelembe
a korábbi tulajdonviszonyokat, nem azoknak adott földet, akiktől korábban elvették. A
következmény: egyes becslések szerint másfélmillió peres ügy, tőke és technika nélküli,
halálra ítélt pár hektáros kisgazdaságok tömege. Ha más nem, ez a furcsa földtörvény
elég pontosan igazolta a világ előtt Iliescu Romániájáról, hogy berendezkedése valójában
posztkommunista.
Szelíd erdélyi lankák. Elmérgesülő viták a földről Fotó: MTI
A 96-os választási kampány során az akkori demokratikus-jobboldali ellenzék egyik
fő ígérete épp a földkérdés rendezése, a tisztességes kárpótlás volt. Nem
tudni pontosan, mennyiben garantálta épp ez az ígéret a győzelmet, mindenesetre a földkérdés
az akkor hatalomra került új koalíció számára koherens program helyett hamarosan az
egyik legfontosabb vitakérdéssé vált. Komolyabban késleltette a törvény megszületését
a két legnagyobb kormányerő, a Parasztpárt és a Demokrata Párt elkeseredett vitája,
mint az ellenzék ellenkezése. A konfliktus lényege az volt, hogy a demokraták szerették
volna, ha a visszaszolgáltatandó földterület lényegesen kisebb lenne, gyakorlatilag
akkora, hogy az így létrejövő kisbirtokok szinte tökéletesen életképtelenek lennének,
akárcsak a 92-es „reform” után, tehát értelmetlenné válna maga a visszaszolgáltatás.
Petre Roman pártja szerette volna részben vagy egészben kivonni a földvisszaadás alól
az állami gazdaságokat, illetve elérni azt, hogy ne felosztásra, hanem privatizálásra
kerüljenek állami felügyelet mellett. Ugyancsak keserves harc dúlt az erdőterületek
körül, a demokrata érdekeltségű állami erdőgazdaság pedig hatalmas pusztítást
rendezett a hegyvidékeken. Így, ha vissza is kell adni az erdőt, előtte kivágták és
eladták a fát - sőt mint azt egy romániai magyar napilap közzétette, Székelyföld
egyes vidékein a törvény elfogadása után is folytatják az irtást.
A keservesen kiküzdött kompromisszum szerint végül is a visszaszolgáltatandó termőterület
felső határa ötven hektár, az erdőké pedig tíz hektár lett. Romániában egy törvény
akkor lép életbe, amikor a köztársasági elnök kihirdeti. Erről általában háromsoros
hírt jelentet meg az állami hírügynökség, ez alkalommal viszont a kihirdetési okmány
aláírása komoly állami ünnepély volt, amelyet élőben közvetítettek a televíziók
a Cotroceni palotából, az elnöki rezidenciáról. Öltönyös politikusok és népviseletbe
öltözött parasztemberek társaságában deklarálta az államfő, hogy ezzel végérvényessé
vált a rendszerváltás. Sokak szerint egyébként ez volt egyben Constantinescu első választási
beszéde, amelyben sűrűn kárhoztatta az ellenzéket, viszont nemigen vesztegetett szót
a koalíción belüli földtörvény-konfliktusokra. A reakció nem maradt el: az
Iliescu-féle legnagyobb ellenzéki párt prominens vezetői azóta többször megerősítették,
hogy amikor az idei választások végeztével hatalomra kerülnek, előveszik a földtörvényt,
és alaposan megváltoztatják. Ezért is lett volna olyan fontos a megszavazása korábban,
mert amilyen felkészületlenek a romániai helyhatóságok a várható bonyodalmakra,
annyira csökken az esélye, hogy a földosztást befejezzék - még a hatalomváltás
előtt.
Márpedig bonyodalom lesz elég. Egyes állami hivatalnokok érdekesmód már akkor jelezték,
hogy az igényekhez képest kevés lesz a földterület, amikor azok számbavétele még
épphogy elkezdődött. Külön gond, hogy vannak földterületek, amelyek mára más megyéhez,
vagy más településhez kerültek, nem ott fekszenek, ahol az eredeti birtokos élt. És
bizonyos politikai erők a jelek szerint külön problémaként kezelik, hogy a kommunisták
által elkobzott földek egy része akkor is visszakerül eredeti tulajdonosához, ha az
illető - magyar.
Az RMDSZ a föld kérdésében mindvégig a lehető legszélesebb körű és legnagyobb mértékű
kárpótlásért harcolt, és a kormányerők közül legelsőként indította be a
visszaigénylések segítését azzal, hogy néhány képviselője okos kis kötetet
jelentetett meg román és magyar nyelven a tudnivalókról, az igénylések módjáról.
A nacionalista sajtónak azonban nem is ez szúrt szemet, hanem az, amit az egyik lap nemrég
óriási szemtelenségként minősített, miszerint az RMDSZ Budapesten is felállított
egy irodát, hogy tanácsokkal segítse azt a feltehetően több ezer embert, aki ugyan
Magyarországon él, de törvényesen visszaigényelhet földet Romániában. A törvény
ugyanis nem szabja meg a lakóhelyét a kárpótlásra jelentkezőnek, az a lényeg, hogy
az illető romániai állampolgár (is) legyen, függetlenül attól, hogy most éppen hol
él. Érdekes, hogy először egy állami szervezet, a Kartográfiai, Geodéziai és
Telekkönyvi Hivatal elnöke kongatta meg a vészharangot, hogy bizony a kárpótlás révén
magyarok is földhöz jutnak. A nyilatkozatot közlő lap szerint egyenesen ők lesznek
privilegizált helyzetben Erdélyben a románokkal szemben.
Nos, hogy valójában hogyan alakulnak a visszaszolgáltatás etnikai arányai, azt még
nem tudni, hiszen a budapesti iroda felállításának épp az az értelme, hogy még bőven
van idő jelentkezni az igénylésre. A január 10-ei kihirdetéstől számítva hatvan
napig lehet beadni a papírokat, a bizonyítékokat a kárpótlásra. Jellemző azonban a
román nacionalisták reflex-szerű félelme azzal kapcsolatban, hogy a magyarok egyáltalán
földhöz juthatnak Erdélyben. Ahogy olykor rémület kerít hatalmába sokakat annak
hallatán, hogy magyar cégek befektetnek Romániában. A félelem alapja talán épp az
lehet, hogy egy másik történelmi periódusban maguk a románok tettek komoly gazdasági
erőfeszítéseket az etnikai arányok megváltoztatására, s a történet akkor is a földdel
volt kapcsolatos. A húszas, harmincas években a frissen Romániához csatolt Erdélyben
különféle pénzintézetek települtek át a Regátból kifejezetten azzal a céllal,
hogy földet vegyenek, és a területeket igen kedvező feltételekkel juttassák áttelepült
román parasztoknak. Ez a folyamat sokak szerint komolyabban rendítette meg a romániai
magyarság pozícióit, mint a hetvenes évek tömeges betelepítései.
A földtörvény szerteágazó konfrontáció-történetéhez nagyon is hozzátartozik az
a kemény vita, amely az RMDSZ-en belül robbant ki még a decemberi szavazáskor, amikor
a szervezet egyik szenátora, Csapó József a törvény ellen voksolt. A gesztus természetesen
része volt annak a végeláthatatlan konfliktus-sorozatnak, amely a szövetség „radikálisai”
és a jelenlegi vezetés között zajlik. A radikálisok számára létfontosságú annak
bizonyítása, hogy az RMDSZ egyetlen olyan törvényt sem tudott kiharcolni a koalícióban,
amely a romániai magyarok számára elfogadható. A szövetség vezetői és kormánytagjai
természetesen ennek ellenkezőjével érvelnek, illetve azzal, hogy többet ér kihozni a
helyzetből, amit lehet, mint konokul kitartani a követelések mellett, de feladni
mindent, ami részsikerként javíthat a helyzeten. Ez esetben az RMDSZ politikusainak többsége
úgy érvel, hogy a földtörvény a magyarok számára többnyire előnyös, a székelyföldi
települések számára pedig különösen fontos a közbirtokosságok kárpótlása; a
jogszabály az igénylők 90 százalékát kielégíti, 10 százalékát nem, de ha az
RMDSZ elutasította volna a törvényt, akkor száz százalék nem kapna kárpótlást.
Viszont az is kétségtelen, hogy a mai Romániában a földtulajdon rendezése egyáltalán
nem jelenti egyszersmind a gazdaság, legalábbis a mezőgazdaság fellendülését. Ehhez
más reformokat is időben végre kellett volna hajtani - jelzik a megfigyelők.
Merthogy hiába jut földhöz valaki, ha képtelen modern gazdálkodásra, nem kap kedvezményes
hiteleket, az alacsony felvásárlási árak mellett nem tudja nyereségessé tenni a
termelését, nem versenyképes a behozott mezőgazdasági termékekkel szemben, nincs pénze
traktorra és műtrágyára. Az előző román kormány inkább a legkönynyebben végrehajtható
döntéseket hozta meg ez ügyben: protekcionista védőintézkedésekkel próbálta megállítani
az importot - furcsamód legfőképp a Magyarország felől érkező importot.
A földtörvény végrehajtása után derül ki, képes lesz-e az új kabinet a
technokrata miniszterelnök vezetésével átfogóbb gondolkodásra, kiterjedtebb
reformokra, lesz-e ideje és energiája annál komolyabb intézkedésekre, mint hogy a
brassói eladatlan traktorokat terményekkel törlesztendő hitelekkel próbálja megvásároltatni.
Ha a komoly reformokat a jelenlegi koalíció a hátralévő szűk háromnegyed évben nem
tudja végrehajtani, félő, hogy az új-régi vezetés valóban hozzányúl - nemcsak a
törvényhez, hanem magához a mezőgazdasághoz is. Akkor a most elfogadott földtörvény
sem tűnik majd történelmi fordulatnak, ahogy az államfő állította, hanem csak egy
újabb ügyes politikai akciónak, hogy az unió kipipáljon egy tételt a kommunizmustól
nehezen szabaduló országok listáján.