Vissza a tartalomjegyzékhez

Bánhidi Emese, Marosvásárhely
Tanulságok a havasokból

Románia újra fázik, és ez újra komoly meglepetéseket okozott, legalábbis a hatóságoknak, úgyhogy a sajtó újra elmondhatta: abszurdum, hogy Romániát újra és újra ennyire meglepi a tél. És ez valóban így van minden évben. A megpróbáltatások mintha mindig készületlenül érnék ezt az országot, és mintha mindig országos méretűek lennének. E sorok írójának múlt hét végén Marosvásárhelyről a Kárpátokban fekvő, amúgy álomszép üdülőhelyre, Sinaiára kellett eljutnia egy fontos konferenciára: a 210 kilométeres távolságot röpke 12 és fél óra alatt tettük meg.

Ha támad a tél, és a hatóságok úgy döntenek, hogy egy útszakaszon veszélyes a közlekedés, akkor meg kell állni. Azonban a Brassótól 15 kilométerre veszteglő kocsisort sorra kezdték megelőzni olyanok, akiknek a jelek szerint, valami különleges reményük volt arra hogy az utat lezáró hatóságok őket mégiscsak továbbengedik. Akadt köztük szimpla Dacia is, igaz, ki tudja, hátha egy komoly helyi tanácsi tisztviselő ült benne. És bőven akadt olyan terepjáró, amely errefelé is az agresszívabb típusú újgazdagok státusszimbóluma. Mint később kiderült, a Daciák és a Grand Cherokee-k néhány kilométerrel arrébb ugyanúgy elakadtak, és csak még inkább nehezítették az átfújásokkal küzdő hókotrók dolgát, tehát 1-2 órával meghosszabbították a többiek fogságát.
Érdekes volt a hatóságok hozzáállása is. A régi reflexeknek megfelelően ugyanis ott kezdték el a hótakarítást és a sózást, ahol máskor a legtöbb baj volt az utakon, tehát a hegyi szakaszokon és a kaptatókon. Igen ám, csakhogy most a hó nem itt támadt, hanem a sík szakaszokon, ahol a nyílt terep nem akadályozta a szelet a másfél méteres átfúvások gyors felépítésében. Ezeken a részeken azonban az első kritikus órákban nyoma sem volt a hókotróknak, miközben a szélmentes hegyi szakaszok tökéletesen le voltak pucolva.
Az átlag román persze, ahogy minden gondjára-bajára az államtól várja a megoldást, úgy az államot is teszi felelőssé mindenért. Ennek jellegzetes megnyilvánulása, amikor a latyakban kipörgő kerekekkel araszoló román autós dühödten szidja a kormányt, a polgármestert, a rendőrséget, a katonaságot, meg mindenkit, aki eszébe jut, hogy miért is került ilyen kutyaszorítóba. Aztán amikor a kerekek pörgése egy pillanatra megáll, jól látni, hogy az illető autós olyan kopott gumikkal merészkedett a téli forgalomba, amilyenekkel nyáron sem biztonságos a közlekedés.
Tragikus és tragikomikus esetek sokasága zajlik ilyenkor. Tragikus, amikor a falusi gazdasági udvarra ráomlik a lavina. Azonban ennek is megvan a maga oka: olyan rettenetes hévvel irtották az elmúlt években az erdőket, hogy egyre gyakoribb tavasszal, a nagy vizek idején a földcsuszamlás, télen pedig a hólavina. Nem számítanak a biztonsági és környezetvédelmi megfontolások, az őrült ütemű fairtás oka az volt, hogy az állami erdőgazdaságok a lehető legtöbb értékes fát ki akarták vágni, mielőtt az erdőterületek egy részét az új földtörvény visszajuttatja eredeti tulajdonosuknak. A tévétársaságok közelképeket adnak a lavina sodorta áldozatok hozzátartozóinak fájdalmáról, de a nagytotálokon látható irgalmatlan irtások okáról keveset beszélnek. Tragikus a bukaresti hajléktalanok sorsa: a csatornák is kezdenek kihűlni, a két és félmilliós fővárosban egyetlen menhely működik, ötven hellyel: néhány nap alatt öten fagytak meg, a többi többezernek is rosszak az esélyei.
A hatóságok nem takarékoskodnak bölcs felhívásokkal, takarékoskodnak viszont minden mással, ami pénzbe kerül. Amikor két nappal később kis társaságunk Sinaiáról visszafelé indult, már nem bízta a véletlenre az életét, és információkat kért a brassói útügyelettől. Az illetékes pedig derűsen mondta, hogy a főútvonal, ha nem is gyorsan, de biztonságosan járható. Sőt, az ügyeletes érezhető büszkeséggel a hangjában hozzátette, hogy a kritikus részeket, ahol korábban a nagy hófúvások voltak, végig megszórták. Aztán, amikor a kritikus helyekre értünk, láttuk, hogy az ügyeletes igazat beszél, valóban ott volt a szóróanyag az úton - úgy átlag hatméterenként. Tehát azon a harminccentis szakaszon, ahol volt homok, ott nem csúszott a kocsi, két homokfolt között viszont az óvatlanabbak elpiruettezhették a hattyú halálát. Egyébként lehet, hogy nem is annyira a takarékoskodás magyarázza a jelenséget, mint a technológia: a szórás ugyebár úgy történik, hogy megy a teherautó, a platón pedig áll egy ember, és lapáttal szór. Mármost az egy kis időbe telik, amíg a szerszámra teszi a következő adag anyagot, közben a teherautó is mozog ugyebár.
Végül télen is kiderült, hogy Románia közepe lyukas. A hírügynökségek, híradók részletesen ecsetelik a tél okozta megpróbáltatásokat Olténiában, az ország nyugati peremén: Arad, Temes és Bihar megyékben, látjuk a hófúvást Máramarosban, majd a hegyeken túl figyelhetjük természet és ember harcát Románia északi, észak-keleti részén, Iasi környékén, Botosaniban, Suceava közelében. Ahol soha nem történik semmi, se télen, se nyáron, legalábbis a híradások szerint, az két megye: Hargita és Kovászna. Ott most sincsenek nemzeti utak és nemzeti nehézségek. Az országnak erről a részéről most is ugyanúgy alig hallani, mint máskor. Találtam olyan idegenforgalmi kiadványt, amelyben ez a két megye látnivalóktól mentes, érdektelen rész, mintha puszta sivatag lenne. Székelyföld egyetlen mondattal tudott bejutni a nemzeti híradóba: Csíkszeredában egyik éjszaka mínusz 33 fokot mértek.