Még tavaly novemberben röppent fel a hír, hogy a Nemzetközi Vizuális Bibliatársulat
(GNN) karácsony alkalmából meg kívánja ajándékozni a magyar parlamenti képviselőket.
A GNN vezetőjének tervét tettek követték, és december első napjaiban a honatyák
egy egyszerű aláírás fejében már a Máté evangéliumáról készített filmet
tartalmazó videokazettával a hónuk alatt siethettek haza családjukhoz. A GNN egyik
munkatársa szerint a parlamenti képviselők között senki sem akadt, aki demonstratíve
nem vette volna át a kazettát.
Azóta a szervezet igazgatója, Balla Attila az ügyészeket, és újabban a rendőrség
dolgozóit is meglepte felajánlásával: ez utóbbiak a Kicsoda Jézus? című kazettát
vehették át, ha akarták. Ahogy arról lapunknak Garamvölgyi László, az ORFK szóvivője
beszámolt, az engedélyt maga Orbán Péter főkapitány adta ki a felkínálás lehetőségére,
amellyel eddig az állomány 40 százaléka élt is.
Rutkai György, a GNN munkatársa szerint azonban a fenti számadat azért is csalóka
lehet, mert a rend őreinek többségéhez még el sem jutottak. Akik viszont dönthettek
arról, hagyják-e magukat megajándékozni, mintegy 90 százalékban pozitívan reagáltak
a megkeresésre - pontosított Rutkai.
Garamvölgyi László úgy fogalmaz, hogy mivel a rendőrség is tisztában van azzal az
ellentéttel, amely a GNN és a történelmi felekezetek között feszül, „nem akartunk
a feltétlen elfogadás látszatával demonstrálni a GNN mellett a nagyegyházak rovására”.
Mint ismeretes, a vizuális Biblia magyarországi forgalomba hozatalakor a történelmi
egyházak elhatárolódtak a filmtől és a filmet forgalmazó szervezettől mondván,
hogy az „idegen az egyházi hagyományoktól”.
A rendőrség nemtetszésének másik okaként az ORFK szóvivője a nagyjából 24 perces
Jézus-film utáni reklám-összeállítást nevezte meg, amellyel - szerinte - a kiadó
egy csapásra 40 ezres reklámbázist nyert. A probléma ezzel Garamvölgyi szerint az,
hogy a felajánlás egy filmre, nem pedig egy reklámhadjáratra vonatkozott. Rutkai György
az érvelésre reagálva elárulta, hogy egyrészt teljesen normális dolog, hogy egy kiadó
a termékeit egyéb termékeinek forgalmazása során is reklámozza, hiszen, mint mondta,
a könyvkiadók ugyanígy tesznek, másrészt a reklámfilm a kazetta végén van, nem
pedig az elején, ahol szinte muszáj lenne végignézni (a reklám-összefoglaló egyébként
minden ilyen kazettán rajta van, nem csak azokon, amelyeket a rendőröknek szántak).