Vissza a tartalomjegyzékhez

Szabadi Sándor
Az új évezred új médiuma

A nemzetközi üzleti élet év eleji csendjében valóságos robbanásként hatott a hét elejére időzített, legújabb amerikai cégösszeolvadás híre, mely szerint a világ legnagyobb internet-szolgáltatója, az America Online (AOL) megvásárolja a világ legnagyobb médiabirodalmát, a filmgyártást, zene-, lap- és könyvkiadást, valamint a világ legnézettebb televízióit kezében tartó Time Warnert. A cégházasság nem csupán a megmozgatott 160 milliárd dollár - Magyarország éves nemzeti jövedelmének majdnem a négyszerese - miatt kelt izgalmat az új évezred elején. Ez az első lépése a hagyományos és a technológiai média összeolvadásának. Az egyre többekben fölvetődő igazi kérdés az, hogy mit jelent a világ első média-kommunikációs óriásának létrejötte az internet-korszakban. Kétségtelen, hogy a világsajtóban a gazdaságtörténet eddigi legnagyobb üzleteként ünnepelt cégházasság eredményeként olyan, alapjaiban új médium születik, melynek emberek milliárdjaira lesz minden eddiginél erőteljesebb életformáló hatása.


Steve Case és Gerald M. Levin a cégházasság bejelentésekor. Kezükben a jövő     Fotó: MTI

Amennyiben - a várakozásoknak megfelelően - az amerikai és európai monopóliumellenes hatóságok is jóváhagyják a tranzakciót, az év végére egy olyan, 360 milliárd dollár értékű szupermédium jön létre, melynek puszta léte is ki fogja kényszeríteni a médiavilág maradék cégeinek hasonló összeolvadását. A folyamat egyébként már javában zajlik a mobil telekommunikációs cégek bekapcsolódásával. A világelső mobiltelefon szolgáltató, a hazánkban is nemrég megjelent brit-amerikai Vodafone-Airtouch a napokban éppen azon dolgozik, hogy megvegye a Time Warner nagy európai vetélytársát, a német Bertelsmann AG médiacéget. (Ismeretes, hogy a világ harmadik legnagyobb médiabirodalmának tartott Bertelsmann kezében van többek között a Népszabadság is.)
A CNN hírtelevízió, a Time magazin, a People magazin, az HBO kábeltévé-csatorna, a Warner Brothers filmstúdió és számos más, hazánkban kevésbé ismert tartalomszolgáltatási világmárka tulajdonosaként számon tartott médiaóriás, a Time Warner és az utóbbi évtized új csillagaként felemelkedő AOL Internet-cég együttes éves bevételei meg fogják közelíteni a 40 milliárd dollárt. Az AOL Európában ismertebb termékei és szolgáltatásai közé tartozik a CompuServe, a Netscape és azok az elektronikus-kereskedelmi szolgáltatások, melyekben világelső az interneten. Piaci kapitalizációját tekintve a csupán 15 éves AOL értéke a Time Warnerének ma már a duplája. A Time és a Warner Bros. cég éppen tíz éve olvadt össze, egyesítve az angolszász mozi, zene, magazinok és a tévé világának nagy részét. A Time Warner olyan hosszú távra szerződtetett sztárok csapatával dolgozik, melyet legjobban talán Madonna neve fémjelez.
Az egyenlő felek összeolvadásának titulált cégházasság szüleménye az AOL Time Warner névre keresztelt új médium. A birodalom igazgatótanácsának elnöke a globális terjeszkedésért és technológiai kérdésekért felelős Steve Case, az AOL eddigi
elnök-vezérigazgatója lesz. Gerald M. Levin, a Time Warner eddigi elnök-vezérigazgatója lesz az új cég operatív irányításáért felelős vezérigazgató. Ted Turner, a CNN alapító atyja és a Time Warner jelenlegi alelnöke határtalan lelkesedéséről és teljes támogatásáról biztosította a „házasulandó feleket”. A bejelentés alkalmából Steve Case elmondta: „Ez történelmi pillanat, amikor új médium születik. Mindig is az volt a célunk, hogy az AOL az internetet az emberi életnek a televízióhoz és a telefonhoz hasonló központi, de még értékesebb elemévé tegye. Ez most az a vissza nem térő lehetőség, amikor ígéretünket beválthatjuk. Az új évszázadot egy olyan különlegesen újszerű vállalat megteremtésével kezdjük, amelynek páratlan hatalom áll a rendelkezésére a társadalom pozitív befolyásolására. A Time Warnerrel való szövetségünk alapjaiban fogja megváltoztatni az emberek tájékoztatását, kommunikációját, szórakozását és fogyasztási szokásait.”
Elemzők szerint az összeolvadás képlete egyszerű. Az óriási ügyfélkörhöz a Time Warner médiatartalmát a lehető legszélesebb technológiai keresztmetszeten és interaktív szolgáltatásokkal lehet ezentúl eljuttatni. Ez a gyakorlatban azt fogja jelenteni, hogy egyre inkább a tévékészülék, illetve annak utódja fogja magába integrálni a telefon, az internet, az adás-vétel, valamint a szórakoztatás és tömegtájékoztatás egyre nagyobb részét. A mobil telefoncégek legújabban kifejlesztett mobil-videotelefonjai pedig az egész eszköztárat hordozhatóvá teszik. A két cég együttes ügyfélköre nagyságának érzékeltetésére álljon itt néhány adat. Az AOL 22 millió előfizetőjéhez ezentúl hozzáadódik majd a CNN televízió 1 milliárd nézője, az HBO (csupán az USA-ban) több mint 35 millió fős előfizetői tábora, 120 millió újságolvasó és 13 millió kábeltelevízió-előfizető. (A Time Warner mozilátogatóit és zenerajongóit itt nem számszerűsítettük.) Csupán az új cégóriás összesített előfizetői bázisa jóval több mint 10 magyarországnyi népességet tesz majd ki. Az AOL szolgáltatásait ezentúl széles sávú átvitellel kínálhatja majd a Time Warner több mint 20 millió kábeltelevízió-előfizetőjének, a Time Warner pedig tartalmat szolgáltathat az AOL rendelkezésére álló csatornákon. A közeli jövőben elsősorban a Time Warner zenei termékeinek tömeges megjelenése várható az interneten, melynek használói túlnyomórészt fiatalkorúak. A nagy játékfilmek online megjelenéséhez és az interaktív televízió elterjedéséhez még számos technológiai és szerzői jogi kérdést kell megoldani, de nem vitás, hogy ez a fejlődés iránya. Az üzlet még kibontakozásra váró oldala az interaktív marketing lesz, mellyel szintén százmilliós közönséget célozhat meg az új cég.
A cégházasság bejelentése nemcsak az üzleti világot, de a szakmát is felkavarta. Egyes amerikai fogyasztói érdekképviseleti csoportok és a Nemzetközi Újságíró Szövetség már most aggodalmuknak adnak hangot a tranzakcióval kapcsolatban, attól tartva, hogy az eddig az egyetlen igazán demokratikusnak tekintett internet is kontrollált tartalommal fog megtöltődni, és információ és véleményszabadság szempontjából a kábeltelevíziózás szintjére fog süllyedni. Sokan a demokrácia és a sajtószabadság fenyegetettségétől tartanak. Az AOL erre a felvetésre reagáló nyilatkozataiban elvben kitart az internet, mint elektronikus médium teljes szabadsága mellett, jóllehet ezentúl cégen belüli érdeke lesz a Time Warner-tartalom minél nagyobb térhódítása. Azon túl, hogy egy szűk csoport - 16 fős igazgatói tanács - vezeti, a meghatározott tartalmi információ mostantól minden eddiginél szélesebb csatornán, minden eddiginél irányítottabban és minden eddiginél nagyobb tömegekhez jut majd el. A hagyományos médiacégek régi nagy álma valósul meg így, mivel elvben hajszálpontosan követhető lesz, hogy az egyén mikor, milyen műsort, mozit, zenét „fogyaszt”. Az interaktív elérés lehetővé teszi a befogadó számára, hogy képernyőn is csak megrendelt médiatermékeket fogyasszon, azt gondolva, hogy ő határozza meg, mit néz, hallgat vagy olvas. A preferenciáit állandóan szondázó és jól ismerő szolgáltató viszont ezentúl közvetlenül éri majd el őt, ami óriási kontrollt jelenthet. Kevesen mernének ma arra vállalkozni, hogy megjósolják, ez a folyamat pontosan hova vezet, annyi azonban valószínűnek látszik, hogy az új évezred átlagos információfogyasztói egyre kevésbé lesznek képesek függetleníteni magukat a kialakuló szupermédiumok közvetlenül életükbe nyúló „szolgáltatásaitól”…