Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
A Volvo márkatörténelme

A húszas évek második felét írták. Ekkortájt találták fel a hűtőszekrényt és a penicillint, terjedt a rádió, és kísérleteztek a televízióval. Charles Lindberg 33 óra alatt átrepülte az Atlanti- óceánt, Budapesten felszerelték az első közlekedési jelzőlámpát; az egész világon 23 millió gépkocsi volt forgalomban.

A svédországi Göteborgban 1927-ben új autómárka tűnt fel színen, a Volvo. Neve latin szó, jelentése: gördülök. Az első modell, a „Jakob PV 4” végsebességét még nem elektronika, hanem a kor technikai színvonala szabályozta, a 2 literes, 28 lóerős motor 60 km/h sebességre volt képes. A laprugókkal felszerelt merev tengelyek faküllős kerekeken suhanva új dimenziókat nyitottak az utazási komfort területén, de 100 kilométer folyamatos autózás még az edzett vikingeket is próbára tette, nem kevés munkát adva a protézisgyártóknak.

1930-1939
Ekkoriban fedezték fel a Plútó bolygót, építették meg a Golden Gate hidat San Franciscóban, indították be az autós kompot Anglia és Franciaország között, és nyitották meg a moszkvai metrót. Amerikában már minden ötödik embernek volt autója, és a Michelin bevezette az acélszálas gumiabroncsot.
A Volvo autói levetkőzték kockaformájukat, és áramvonalas külsőt öltöttek. A Fiat Multipla őse, a PV 36-os modell nagy népszerűségre tett szert elöl és hátul 3-3 kényelmes ülésével és tágas csomagtartójával. A világháború előtti években súlyos benzinhiány lépett fel. Ekkor fagáz üzemű Volvo modellek jelentek meg, utánfutón vontatott faszenes gázfejlesztővel. Ezek voltak a svéd márka első „alternatív tüzelőanyagú” autói.

1940-1949
Miközben a világ a háború borzalmait szenvedte el, és Hirosimával beköszöntött az atomkor, piacra került a nejlon, a tranzisztor és az elektronikai ipart forradalmasító szilícium.
A semleges Svédországban a Volvo piacra dobta a PV 444-es modellt, az első olyan autót, amely az átlagember számára is megfizethető volt. Akkora érdeklődés nyilvánult meg a modell iránt, hogy három esztendeig kellett rá várni. A Volvo kezdettől fogva nagy hangsúlyt helyezett a biztonságra. Világújdonságként a PV 444-esben (melyet egészen 1958-ig gyártottak) jelent meg a ragasztott szélvédő, amely nem törik szilánkokra.

1950-1959
A hidegháború korában Amerika üzembe helyezte az első atomerőművet; a Szovjetunió fellőtte a Szputnyikot; a szuezi válság üzemanyagkrízist okozott - ekkortájt jelent meg a radiál gumiabroncs.
1956-ban piacra került a Volvo 120-as, melynek karosszériáját teljes egészében ellátták rozsdavédő bevonattal. Ezen a modellen jelent meg a párnázott műszerfal és a hárompontos biztonsági öv az első üléseken, melyet a Volvo vezetett be először alapfelszerelésként.

1960-1969
Jurij Gagarin kilépett a világűrbe, Neil Armstrong pedig a Holdra. Száloptikával lefényképezték az ember belső szerveit; Christian Barnard végrehajtotta az első szívátültetést.
A Volvo első túrasportkocsija teleszkópos kormányoszlopával, első-hátsó gyűrődő zónájával, 4 tárcsafékjével, különleges ajtózárjaival és az Angyal tévé-sorozatnak köszönhetően világhírre tett szert. A Volvo azóta is vezető szerepet játszik az autózás biztonságának fokozásában.

1970-1979
Az évtized során két olajválságot jegyeztek fel; a benzin ára megsokszorozódott; a világ autógyártása pedig túllépte az évi 30 milliót. Elkezdődött a biztonságosabb autók kifejlesztése.
A korszellemnek megfelelően a Volvo megkettőzte kutatási-fejlesztési kiadásait. 1976-ban a Volvo mutatta be a világ első autóját Lambda-szonda vezérlésű katalizátoros kipufogógáz utánkezeléssel. Ezért az Egyesült Államokban környezetvédelmi díjat kapott, és Angliában a legbiztonságosabb autóként tüntették ki a Volvo 240-es típust.

1980-1989
Japán autógyártása (7 millió darab) első ízben előzte meg az Egyesült Államokét (6,4 millió darab). A személyi számítógép megfizethető tömegcikké vált, és hozzáfogtak a La Manche csatorna alatti alagút építéséhez. Ugyanakkor két baleset is ráirányította a figyelmet műszaki kultúránk veszélyeire: a Challenger űrrepülő felrobbanása és a csernobili atomkatasztrófa.
A Volvo már 1982-ben megmutatta, hogy milyen az igazán biztonságos, kényelmes, jó minőségű és markáns egyéniségű autó: forgalomba hozta a karakteres Volvo 760-as sorozatot. Ezzel döntő lépést tett a felső kategória meghódítása felé.

1990-1999
Ez már a jelen, amikor a Volvo hagyományos erényeihez új értékek társulnak. Az erős motorok, az elsőrangú minőség, a friss dizájn és a maximális személyi biztonság a világelsők közé emelte a márkát. Nem mellékes az erős háttér sem, a Ford-Volvo-Mazda konszern a világ autótermeléséhez 14,9 százalékkal járult hozzá (1998-as adat), osztozkodva az első helyen a General Motorsszal.
Végezetül egy felsorolás néhány olyan újításról, amelyek mindenkinek előnyére válnak bárhol a világon, aki Volvót vezet vagy abban utazik.


1944     Ragasztott szélvédő
1956     Biztonsági, osztott kormányoszlop, párnázott műszerfal
1959     Hárompontos öv elöl    
1965     Szervófék
1966     Gyűrődő zónák elöl-hátul, 4 tárcsafék, kétkörös fékrendszer, biztonsági ajtózár
1967     Hárompontos öv a hátsó szélső üléseken     
1968     Fejtámlák elöl
1969     Automata öv elöl,    elektromosan fűthető hátsó szélvédő    
1972     Gyermek biztonsági ülés
1973     Oldalütközés-védelem, energiaelnyelő lökhárítók
1979     Szélvédő mosó-törlő
1982     Első és hátsó ködlámpák, ajtóperem biztonsági lámpa
1984     Blokkolásgátló
1985     Elektronikus kipörgésgátló
1986     Magas féklámpa, hárompontos automata övek hátul
1987     Vezetőoldali légzsák
1990     Beépített gyermekemelő párna a hátsó kartámaszban
1992     Első utasoldali légzsák
1994     Oldallégzsákok az első ülésekben
1996     Biztonságiöv-erőhatároló
1997     Függönylégzsák
1998     WHIPS: nyaksérüléstől védő ülés
2000     Folytatás…