Vissza a tartalomjegyzékhez

Munkatársunktól
Rasszista indulatok

Sötét képet festett hallgatóinak a hazai kisegyházakról Macskássy Izolda festőnő ,,A szektamentes Magyarországért” című eszmefuttatásában. A szabadidejében egyházügyekkel is foglalatoskodó képzőművésznek a szegedi MDF-klub biztosított helyet nézetei kifejtésére. A rendezvény szervezői a Magyarok Világszövetsége Szegedi Universitas Tagozata és az Ötágú Síp kulturális egyesület voltak.


Macskássy Izolda. „Magyar ember nem dűlöngél, a niggerek csinálnak ilyet”     Fotó: MTI

Macskássy előadásának kezdetén arra a sokakban megfogalmazódott kérdésre próbált feleletet adni, hogy miért éppen ő illetékes e témáról beszélni. A válasz: egyrészt mert gyakorló római katolikus családból származik, másrészt tagja a második Becsületbíróságnak, emellett leánya első éves joghallgató a Pázmány Péter Tudományegyetemen, és végül de nem utolsó sorban azért, mert kapcsolatban áll a szektaellenes Szalmaszál Egyesülettel, s ezáltal „levelek tömegét” kapja „sérült családtagoktól, hogy a különböző szekták mit műveltek az ő szeretteikkel”.
A kimerítő magyarázat után Macskássy ragadta magához a kérdezés jogát: „Miért hagyjuk, hogy a liberalizmus becsússzon a családokba, hiszen ez a pici magyar nép konstruktív szeletelését jelenti? Minket a liberálisok hagyjanak békibe a Szent István intelmei és tanai útján. A liberalizmus annak jó, aki kitalálta.”
Ezt követően a művésznő a Szcientológia és a Jehova Tanúi Egyház „bemutatására” tért rá: „Ezek dőreségek. Beszéltem olyan emberrel, akit beszippantott a Jehova Tanúi csapat. A mi magyar agyunk nem olyan, hogy az efféle zagyvaságokat befogadja.”
Magyarázatképp egy „vajákos asszonyról” beszélt, aki „nyolc osztályt végzett, és ezek után gyógyításra vállalkozik, de még a zsarolástól sem riad vissza”. Az illető hölgyről az is kiderült, hogy nemrégiben könyvet jelentetett meg a témában, ráadásul kiadványát a „püspök atya (Gyulai Endre, a szerk.) nevével bótolja (terjeszti, a ford.)”. A probléma egyik lehetséges megoldásaként Macskássy szülőföldjéről hozott példát: „Erdélyben a vajákos asszonyokat keresztényi alázatossággal megkalapálják.”
„És a Hit Gyülekezete?” - kiabált be valaki a közönség soraiból. „Az a legnagyobb góc” - felelte a festőnő. Egy jelenlévő a mormon vallású hittérítők felől érdeklődött, akik kettesével járják a szegedi sétálóutcát. „Én is találkoztam már ilyen fiúházaspárral. Ne álljatok szóba velük, mert akkor a hitünknek annyi! - hangzott a művésznő válasza. - Nemrég a kezembe akadt egy szcientológia könyv, bőrkötésű, magas nyomású… Ha a katolikus anyaszentegyház ilyen könyvet adna ki, arra legalább tíz évig kéne spórolnia.”
Macskássy ezután újfent a Hit Gyülekezetét vette számba, mivel szerinte „ott a Németh Sándor csak húsz és ötven év közöttieket happol be, azokat, akik fizetőképesek”. Ekkor egy 62 éves dédnagymama jelentkezett szólásra. Elmondta, hogy 57 éves korában szabad akaratából lett tagja a Hit Gyülekezetének, ahová azóta is tartozik. „Borzasztó! Három Miatyánk, két Üdvözlégy!” - próbálta „menteni a menthetőt” Macskássy. „Boldog vagyok” - folytatta az idős hölgy. „Nem hiszem el” - közölte a festőnő, s hitetlenségét a következőképp indokolta: „Ez nem vallás. Ez egy őrültek háza. A magyar ember ilyet nem csinál, nem dülöngél, a niggerek csinálnak így.”
Ezután egy, a hallgatók közt helyet foglaló férfi tartott rövid értekezést a szektákról: „Ne dőljünk be ezeknek a mocskos kaftánosoknak. A lenini elmélet nem halt meg, mert a tetvek tartják tovább a lenini elméletet. Lehetetlen védekezni ellenük, oly mértékben sandák és sunyik.”
A művésznő egy rövid időre ismét magához ragadta a szót: „Vigyázzunk a gyökereinkre, mert akkor nem szivároghat be ilyen mocsok. A szektások még a tudást sem becsülik, nincsenek iskoláik, megvetik a világi bölcsességet.”
Ezután Balogh László MDF-es országgyűlési képviselő szólalt fel. Szerinte: „Valamennyi történelmi egyházat fenyegeti ez az offenzíva, még az izraelitákat is. Sokan azért hoznak létre egyházat, hogy kevesebb adót fizessenek.”
Balogh felszólalását egy a JATÉ-n oktató egyetemi tanár kissé csalódott észrevétele követte, aki a szektakérdés mélyebb és hozzáértőbb teológiai és történelmi megközelítését hiányolta, valamint elmondta, hogy tudomása szerint az elmúlt években nem fordult elő Magyarországon, hogy konkrét esetben, konkrét személyeket vagy egyházakat marasztalt volna el magyar bíróság.
A következő felszólaló a veszélyt a „cionista globalizáció diktatúrájában látta”, valamint abban, hogy „Bill Clinton és Orbán Viktor csak a kamerák előtt, vagy legfeljebb vasárnaponként ülnek átszellemülten templomban, de a hét többi napján nem keresztényként viselkednek”.
A demokratikus fórum végül a rendezők egyike, a Szegedi Universitas Orvosi Egyetemén tanító orvosprofesszor szavaival zárult, aki így köszönte meg Macskássy művésznő előadását: „Az erdélyi kis patakok tiszta vize folyammá duzzadt a szívünkben.”