Vissza a tartalomjegyzékhez

PAPP LEVENTE
Európa lemaradt az elektronikus kereskedelemben

Az internetes kereskedelemé a jövő. Az Egyesült Államokban a felnőtt lakosság 10 százaléka használja már a világhálót bevásárlás céljára. Ez nagyon nagy szám, különösen, ha belegondolunk abba, hogy egy új vásárlási lehetőségről van szó, ami teljesen személytelen és sok esetben nagyobb kockázattal jár a hagyományos kereskedelemhez képest. Ezzel szemben Európában a lakosság csupán 1,5 százaléka vásárol az interneten keresztül. A jelentős különbség oka a kulturális és szokásbeli különbségeken túl elsősorban a magas költségekben keresendő. A telefon vagy az ISDN-vonalak jóval drágábbak Európában, mivel a telefontársaságok jórészt monopolhelyzetben vannak (ahogy Magyarországon is), ezért magas szolgáltatási árakat tudnak fenntartani. Emellett a számítógépek árai is jóval magasabbak, mint a tengerentúlon. Az európai háztartásoknak mindössze 25 százaléka rendelkezik személyi számítógéppel, míg az USA-ban az otthonok felében található. PC.
Richard Lindh, a Microsoft európai marketing igazgatója szerint az európaiak komoly felkészültségbeli hiányosságokkal is rendelkeznek az amerikaiakhoz képest, akik sokkal magasabb szintű oktatásban részesülnek a számítástechnika területén, mint az európai átlag. Európában 2001-re körülbelül 1,2 millió betöltetlen számítástechnikusi álláshely lesz, ami - ha
figyelembe vesszük az átlagosan 10 százalékos nyugat-európai munkanélküliséget - egyértelműen jelzi az európai gondolkodás és oktatási rendszer modernizációjának égető szükségességét. Az amerikai kritikusok még azt is megkockáztatják, hogy az európai vállalatok kockázatot és új kihívásokat kerülő, zárkózott magatartása is hozzájárul ahhoz, hogy a modern technika által nyújtott üzleti lehetőséget kiaknázatlanul hagyják.