KIRÁLY SÁNDOR
Csapjon a markomba
Mindenki szeret jó üzletet kötni, így volt ezzel az egypártrendszeri időkben
monopolhelyzetben lévő autókereskedelmi vállalat, a Merkur is. Hála Istennek
elmúltak már azok az idők, amikor a megrendelt és leelőlegezett autónkat az
országos napilapokban láttuk viszont egy sorszám formájában. Hosszú évek teltek el,
mire átvehettük a rég várt Trabantot, Wartburgot, és akik közelebb voltak a
tűzhöz, a Zsigulijukat. Igaz, akár 5 év várakozás után sem volt elavult az új
„családtag”, mivel a szocialista márkák típusváltása körülbelül egybeesett az
országok rendszerváltásával.
Ma már 40 autómárka képviselteti magát Magyarországon, nem probléma Jaguart,
Maseratit, vagy akár egy Rolls-Royce-ot vásárolni. Minden autóvásárló egyéni
szempontok és nem a reklámok alapján kell, hogy döntsön. Aki az autópálya belső
sávjában szeret tartózkodni (nem magára gondoltam, Feri bácsi), annak kétüléses
sportkocsi a legjobb választás. Ugyanez nem túl ideális egy ötgyermekes
házaspárnak, nekik mikrobuszon vagy buszlimuzinon érdemes törni a fejüket (ajánlott
márka a Renault Scenic, melynek műanyag sárvédői horpadásmentesek). Terepjáróba
- kevés kivétellel - divatból ülnek az emberek, többségük városban használja,
de mivel az utazási komfortjuk gyengébb, mint egy alsó-középosztályú limuziné,
csak azoknak hasznos vétel, akik ténylegesen terepeznek. Nemek szerint is eltérőek a
vásárlási szempontok: a köztudottan vizuális beállítottságú férfiak az autó
műszaki tartalmát helyezik előtérbe, az érzelmi beállítottságú nők pedig a
külcsín alapján választanak, figyelmen kívül hagyva a lóerőket és a gyorsulási
adatokat.
A hitellehetőségekről
Mivel az eladott autók közel felét hitelre vásároljuk, hasznos lehet ezzel
kapcsolatban néhány információ. Ha egy reklám kamatmentes hitellel csábít
részletvásárlásra, akkor lehetséges, hogy szerződéskötési díj vagy kezelési
költség címén mélyen a zsebünkbe fognak nyúlni. Érdeklődjünk a teljes
hiteldíjmutatóról, amely a kamatos kamaton kívül a fent említett díjakat,
költségeket is tartalmazza százalékos arányban kifejezve. Ennek mértéke annál
kisebb, minél nagyobb a befizetett kezdőrészlet, és minél rövidebb a törlesztés
futamideje. A kínálati piac jellemzője, hogy egyéni, testre szabott konstrukcióról
is lehet tárgyalni a hitelezővel. Lehetőség szerint ne a lízing konstrukciót
válasszuk, mert a lízingcég felszámolása esetén hiába fizettük a részleteket
éveken keresztül, nem lehetünk tulajdonosai az autónak. Használt autót is kaphatunk
részletre, a hitelező cégek kikötése, hogy a Magyarországon forgalomba hozott autót
hivatalos márkakereskedőnél vásároljuk, és meghatározzák az autó maximális
korát. A hiteldíjmutatók magasabbak, mint egy új autó esetében, ezért sokan inkább
készpénzzel vásárolnak újsághirdetés útján, vagy az autópiacokon.
(Általánosságban elmondható: ahogy növekszik az autó méretosztálya, úgy veszít
egyre többet az újkori értékéből, legjobban a kisautók tartják az árukat.)
Valódi-e az eladó?
Az egyik legfontosabb dolog, amire figyelnünk kell, hogy a kínált autó nem lopott-e.
Mivel az alváz- és motorszám-hamisítók egyre professzionálisabb módszerekkel
dolgoznak, az adásvételi szerződés megkötése előtt ajánlatos meglátogatni egy
eredetiségvizsgáló állomást, ahol minden kétséget kizáróan meg tudják
állapítani, hogy a gépkocsi azonosító adatait megváltoztatták-e. Ezek a vizsgáló
állomások termékfelelősség-biztosítással rendelkeznek, vagyis ha mégis
tévednének a gépkocsi előéletével kapcsolatban, a vásárlót joghátrány nem
érheti - fizet a biztosító. A Vám- és Pénzügyőrség az Eurotax számítógépes
értékbecslő programjával állapítja meg az importált használt autó értékét. Ha
a számlán vagy az adásvételi szerződésen szereplő vételár ettől 20 százalékkal
nagyobb eltérést mutat, vámbiztosítékot kell fizetni, és nyomozást is indíthatnak,
ezért sokan már nem látnak üzletet a használtautó-importban. Ezt bizonyítják a
statisztikák is: 1992-ben 132 ezer, 1998-ban már csak 5500 darab gépkocsit hoztak be az
országba.
Dízelt vagy benzinest?
Autós körökben a legrégebbi viták forrása (azon kívül, hogy ki jött jobbról),
hogy dízel- vagy benzines autó a jobb választás. A ma gyártott dízelautók már
egyáltalán nem lomhák, zajosságukat is nagy mértékben sikerült viszszaszorítani.
Kevesebbet fogyasztanak az olcsóbb gázolajból, mint az azonos teljesítményű benzines
társaik, de nagyobb a forgatónyomatékuk - nem kell olyan sűrűn a váltót
kapcsolgatni. További előnyük, hogy a használtautó-piacon jobban tartják az árukat,
és hosszabb a motorélettartamuk. Olaszországban, ahol népszerűbbek a dízelkocsik,
mint hazánkban, körülbelül 10 százalékkal drágábbak a benzinmotoros
típustársaikhoz képest, ez reális is, mivel a bonyolultabb motornak nagyobb a
gyártási költsége. Magyarországon ez az ártöbblet elérheti akár a 30 százalékot
is, de vannak örvendetes kivételek, mint például a Mazda 626, vagy a Mitsubishi
Galant, mely márkáknál nincs árkülönbség a dízel és a benzines modellek között.
Ahhoz, hogy a 30 százalékos ártöbbletet a kisebb fogyasztással behozzuk, legalább
200 ezer kilométert kell autózni! Hogy a benzinmotoros autókról is mondjunk valami
jót, meg kell említeni a kipufogógáz jóval kisebb károsanyag-tartalmát. Hiába van
katalizátor a dízelautóban, a nagy motorterhelésnél fellépő erős kormolást nem
tudja kiszűrni. Szinte minden dízelmotor 1500 köbcentiméternél nagyobb
hengerűrtartalmú, ezért a kötelező biztosításnál magasabb összeget kell fizetni,
mint egy azonos teljesítményű, de 1,5 liternél kisebb hengerűrtartalmú benzines
modell esetében. És még egy költségnövelő tényező: a dízelekben általában
sűrűbben kell olajat cserélni.
Drága garanciák
Érdekes vevőfogás az új autókra adott egyre hosszabb garancia. Ez márkától
függően lehet 3 év vagy 100 ezer kilométer, és a karosszéria átrozsdásodása ellen
akár 12 év is. Ez egyrészt az autó jó minőségét bizonyítja, másrést egy igen
drága „köldökzsinór”, amely a márkaszervizekhez köti az autóst. A hazánkban
legnagyobb példányszámban eladott típusra, a Suzuki Swiftre 250 ezer forintot is
elkölthetünk a garanciális idő alatti javításokra, olaj-, légszűrő- és
gyertyacserékre. Ha valaki mégis arra vetemedne, hogy egy negyed áron vásárolt, jó
minőségű, de nem gyári alkatrészt tenne az autójába, az a garanciáját
kockáztatja. Ne legyen utolsó szempont a gépkocsi aktív biztonsága (légzsákok,
övfeszítők, stb.) és a passzív biztonsága sem (töréstesztek eredményei).
Az autókereskedelemben mindig vannak akciók, leginkább akkor, mikor egy új modell lép
színre. Ha valaki az éppen kifutó típust akarja megvásárolni, számíthat
árengedményre, különféle ajándékokra (légkondi, téligumi-garnitúra, autós
gyermekülés stb.), vagy azonos áron, de gazdagabb extra felszereléssel veheti át az
autóját. Vásárlás előtt mindenképpen érdeklődjünk autós ismerősöktől,
független szakemberektől a kiszemelt gépkocsit illetően, nem elég csak a
márkakereskedő véleményére alapozni.
Végezetül megemlítenék néhány különböző kategóriájú autótípust, melyeket
műszaki tartalmuk, biztonságosságuk, gazdaságos üzemelésük, formájuk vagy a
vételáruk kiemel az átlagból, és véleményem szerint „best buy”-nak, azaz jó
vételnek számítanak:
Típus |
Hengerűr-
tartalom (liter) |
Teljesítmény
(lóerő) |
Vételár
forint |
Citroën Berlingo |
1,4 |
75 |
2 millió 560 ezer forint |
Daewoo Matiz |
0,8 |
51 |
1 millió 559 ezer forint |
Fiat Multipla |
1,6 |
103 |
3 millió 890 ezer forint |
Ford Focus |
1,4 |
75 |
2 millió 799 ezer forint |
Ford KA |
1,3 |
60 |
1 millió 999 ezer forint |
Honda Integra |
1,8 |
195 |
5 millió 960 ezer forint |
Mercedes A |
1,6 |
102 |
4 millió 776 ezer forint |
Mercedes S 500 |
5,0 |
306 |
30 millió 600 ezer forint |
Opel Astra II. |
1,4 |
90 |
3 millió 128 ezer forint |
Peugeot 206 |
1,4 |
75 |
2 millió 470 ezer forint |
Renault Clio II. |
1,2 |
60 |
2 millió 050 ezer forint |
Renault Megane |
1,4 |
70 |
2 millió 390 ezer forint |
Renault Scenic |
1,4 |
75 |
3 millió 290 ezer forint |
Toyota Yavis |
1,0 |
68 |
2 millió 255 ezer forint |
Volkswagen Golf IV. |
1,4 |
75 |
3 millió 165 ezer forint |
Volvo S 40 |
1,6 |
105 |
4 millió 961 ezer forint |
|