A koszovói háború súlyosan érinti a hazai idegenforgalmat: amennyiben a bombázások
elhúzódnak, akár 40 százalékkal is visszaesehet az idei bevétel. A légi csata a
lehető legkedvezőtlenebb időpontban indult és zajlik, hiszen a tavaszi hónapokban
kelnek el a turistautak, és foglalják le a szállodai szobákat. A jelek szerint a kormány
nem ismerte fel időben a helyzetet, nem kommunikált a szakmával, és legfőképpen nem
folytatott kellő időben pozitív propagandát a küldő országokban arról, hogy „nálunk
minden változatlan”. Ezért spontán kialakult egy vélemény: „Magyarország veszélyes,
nem érdemes itt nyaralni.” Ez mára érezhetően visszaüt: dezinformációk, irreális
előítéletek keringenek az európai államokban, és nem kevesen visszamondják a
lefoglalt utakat. A kormányzat és a szakma számol, és keresi a lehetséges kiutat,
valamint a biztosra vehető károk enyhítésének egérutait.

Csendes csónakázás a Balatonon. Irány a magyar tenger Fotó:
MTI
Kraft Péter, a Gazdasági Minisztérium idegenforgalomért felelős helyettes államtitkára
szerint a koszovói válság miatt az optimista becslések szerint is 20, a pesszimista
verzió szerint pedig 40 százalékos forgalomkiesés várható az idén. Ez a tavalyi 2,5
milliárdos bevételhez képest 500 millió dollártól 1,5 milliárd dollárig terjedő mínuszt
jelenthet. Az év első negyedévében egyébként az idegenforgalmi bevételek pozitív képet
- mintegy 10 százalékos bővülést - mutattak, és szintén kedvező adat, hogy az
ideérkezők 30 százalékkal többet költöttek, mint tavaly. Az év hátralevő részében
azonban az előzetes kalkulációk szerint a távoli országokból, mint például Japánból
vagy az USA-ból 60-80 százalékkal kevesebb turista érkezik. Európai, de kissé távoli
országokból, mint például a Benelux-államokból, Svédországból, vagy Franciaországból
az előrejelzések szerint 50-70 százalékkal esik vissza a látogatók száma, de ebbe a
kategóriába tartoznak az orosz turisták is országunk ottani, igen negatív megítélése
miatt. Az Ausztriából, Romániából, illetve Ukrajnából érkező bevásárló
turizmus és a hétvégi utazások optimista becslés szerint is 20, rosszabb esetben
pedig 50 százalékkal esnek vissza. Mivel a háborúval kapcsolatban kedvező kép
alakult ki hazánkról Németországban és Olaszországban, Svájcban, illetve
Nagy-Britanniában, a háború miatti visszaesés csupán 10 és 30 százalék között várható.
A gazdasági tárca most azonnali intézkedéseket foganatosít: átcsoportosította az
ország image-ét javító pozitív kampányra szánt összeget: az USA-ba és Japánba
rendelt keretet elvonta, és átutalta az európai államok, elsősorban a német, illetve
a skandináv területre. Számos nyugati országban erőteljes hirdetési kampányt indítottak
el, annak érdekében, hogy kedvező kép formálódjon a hazai kínálatról, és
eloszlassa az előítéleteket. Jelszó: „Fókuszban a Balaton és a családi üdülés!”
Ezzel párhuzamosan a belföldi turizmus fellendítésére igyekeznek ösztönzőleg
hatni.
A kérdések kérdése az idő: maradt-e elegendő mozgástér a háború okozta károk,
és a késlekedésből származó lemaradás enyhítésére, a szezon előtti pillanatban
vissza-, illetve idecsalogathatók-e a turisták?
A Magyar Turisztikai Szolgálat Rt. munkatársai abban bíznak, hogy a háború hamar véget
ér. Szekeres Rita, marketingkommunikációs munkatárs lapunknak elmondta, hogy a
jelenlegi üzeneten - amely a magyar vendégszeretetet emeli ki - nem terveznek változtatni,
azaz a külföldiekre hagyják, hogy ki-ki a hozzá eljutó hírek alapján alkosson képet
rólunk.