Vissza a tartalomjegyzékhez

MUNKATÁRSUNKTÓL
Új médium születik
Összeolvad az internet-technológia két óriása

A héten kiszivárgott, majd később a felek által is megerősített hírek szerint a világ legnagyobb internet-szolgáltatója, az America Online (AOL) megvásárolja a világ egyik vezető internetszoftver-fejlesztő cégét, a Netscape Communications Corporationt. A 4,2 milliárd dolláros részvénycserével megvalósuló cégegyesülés érzékenyen érinthet olyan más cégóriásokat, mint a Microsoft és a Yahoo, és alapvetően új helyzetet teremt a jövő médiumának tekinthető internet piacán.

Az 1999 tavaszáig lezáruló tranzakció során a ma 14 millió előfizetővel rendelkező America Online és az internetböngésző program kifejlesztőjeként számon tartott Netscape valószínűleg megállapodást köt a Sun Microsystems nevű céggel is, amely a világ első számú internet-szerver gyártója. A Sun az elektronikus kereskedelem és az ehhez kapcsolódó új internet-eszközök fejlesztésében érdekelt. Az üzlet kapcsán az AOL kezébe kerül a Netscape Netcenter nevű web-oldala is, amelyet a világ tíz leglátogatottabb honlapja között tartanak számon. Szakértők szerint a felvásárlással az America Online olyan nagy tömegeket ér majd el, hogy ez lesz a világ első igazi internetes médiacége, az internet pedig széles körben is elismert médiummá válik. A hagyományos médiában a legfontosabb kereskedelmi adat az olvasottság vagy nézettség. Az új médiumot a fogyasztási cikkek forgalmazói és a reklámszakemberek számára a „szemgolyók”, azaz a nézők számának egzakt mérhetősége és a kétirányú kommunikáció lehetősége teszi igazán vonzóvá. A kétirányú kommunikáción az üzleti élet természetesen vásárlást ért. A jelenlegi karácsonyi bevásárlói előrejelzések szerint a tavalyi 1,1 milliárd dollár után az idén már több mint kétszer annyit, 2,3 milliárd dollárt költenek majd el az emberek az interneten keresztül. Egyes becslések azt sem tartják kizártnak, hogy az online-boltok öszszesített karácsonyi forgalma az idén meghaladja az 5 milliárd dollárt is. Az elektronikus értékesítés a jövőben akár évi 200 százalékkal is növekedhet, egyre nagyobb szeletet hasítva ki a hagyományos értékesítési csatornák forgalmából. A Forrester Research Inc. amerikai kutatócég szerint 2003-ra az elektronikus kereskedelem el fogja érni a teljes világkereskedelem volumenének öt százalékát. Az America Online most e robbanásszerűen fejlődő, egyben kereskedelmi, számítástechnikai és kulturális médium éllovasa lehet.
A legfőbb versenytárs, az amerikai kormány által monopolisztikus törekvések vádjával perbefogott Microsoft már két éve megérezte, hogy az interneté a jövő. Úgy látta, hogy ez az a terület, amely nélkül hiába uralja a számítógépek operációs rendszerének piacát, ezért saját fejlesztésű internetböngésző programjával, az Internet Explorerrel gyűrte le az addig piacvezető Netscape-et. A küzdelemben felhasznált eszközei miatt kell a most folyó trösztellenes perben számot adnia az amerikai szövetségi bíróság előtt.
A Sun cég bevonása az AOL-Netscape üzletbe pontosan a Microsoft hegemóniájának megtörésére irányul. A Sun ugyanis egy olyan rendkívül olcsó képernyőből és vevőből álló asztali terminál kifejlesztésén dolgozik, amely az AOL hálózatra rákapcsolva ugyanúgy tudna hálózati szolgáltatásokat nyújtani, mint egy mai Windows alapú asztali számítógép. A Sun fejlesztései közé tartozik továbbá az a „set-top box” elnevezésű szerkezet, amelyen a hagyományos otthoni TV-készülékekhez csatlakoztatva lehet majd internetezni.
A fogyasztók kegyeiért, a túlélésért és persze a nagyobb profitért versengő fejlett technológiai cégek harca közben megfigyelhető, hogy a számítástechnika, a kereskedelem és a média fejlődési irányai összetartanak. Olyan globális rendszer van kialakulóban, ahol a kommunikáció, a kereskedelem és a szórakozás egyre nagyobb hányada zajlik majd központi számítógépekhez csatlakozó interaktív képernyős készülékek segítségével, amely ugyanolyan elengedhetetlen tartozéka lesz a nappalinak, mint a mai televízió.