Vissza a tartalomjegyzékhez


Játszva tanulnak

A hosszabb iskolai órák, a különórák és a könyvek fölött való görnyedés miatt az amerikai gyermekek mostanában keményebben dolgoznak és kevesebbet játszanak - állítja egy nemrég napvilágot látott tanulmány. A gyermekek szabadideje - evés, általános tennivalók ellátása, alvás és iskolába járás után - csökkent. 1981-ben a gyerekek még a nap 40 százalékát, 1997-ben már csak 30 százalékát töltötték játékkal. „Lényeges változások történtek abban, ahogyan a gyermekek eltöltik a szabadidejüket” - fejti ki a tanulmányban Sandra L. Hoefferth, a michigani egyetem szociális tanulmányokat folytató intézetének szociológusa. „Ezek az adatok megmutatják, hogy a gyermekek életére milyen hatással van az olyan családi időbeosztás, amely nem szán elég időt rájuk.” Iskola-előkészítők, házi feladatok és napközik egyre nagyobb mértékben emésztik fel a gyermekek idejét. Az intézményekben eltöltött idő minden korosztály számára megnövekedett, különösen a 3 év alatti gyermekeknél. 1981-ben átlag hetente tizenegy és fél órát töltöttek a gyermekek napköziben vagy iskola-előkészítőkön, 1997-ben ezzel szemben már húszat. Carol Seefeldt, a marylandi egyetem egyik kisgyermek-oktatási szakértője szerint az iskolai előkészítők, balett, sport és más tevékenység egészen addig rendben van, míg a gyermeknek marad ideje játszani is. „Néhány tevékenység igazán szórakoztató és muris tud lenni, de ha önállóan gondolkozó gyereket szeretnénk nevelni, még ez esetben is túl van szervezve az életük”- mondta C. Seefeldt. A játék fontosságát nem kéne alábecsülni, mivel ez segíti hozzá a gyermeket a szociális és mentális fejlődéshez. „Ha tényleg a legjobbat akarja gyermekeinek, akkor meg kell bizonyosodnia arról, hogy van elég terük a játékra, felnőtt irányítás nélkül.” A michigani kutatók 3 ezer 585 tizenhárom év alatti gyermek szüleit kérték meg, hogy bizonyos ideig vezessenek naplót csemetéik minden egyes percéről, hétvégeken is. Megkérdeztek napközis nevelőket, tanárokat és gyermekeket is. Ennek eredményeként a tanulmány kimutatta: a gyermekek hétköznaponként átlagosan már csak napi 90 percet töltenek tévénézéssel. 1981-ben még két órát töltöttek naponta a készülék előtt. (AP)