Vissza a tartalomjegyzékhez

KÉZDI ÉVA
Az új világbajnok

Új arc a világbajnokok között. Az idei Forma-1 győztese, aki egyúttal a 27. világbajnok, Mika Häkkinen, a McLaren-Mercedes vezérpilótája szoros küzdelmek árán végül is a kétszeres világbajnok, Michael Schumacher fölé tudott kerekedni.

Häkkinen 1968. szeptember 28-án látta meg a napvilágot a Helsinkihez közel eső Vautaában. Édesapja, Harri rádiókommunikációsként, anyja, Aila kereskedőként dolgozott, így a fiúcskának nem kellett nyomorral számolnia. Az autóversenyzés iránti vonzalmát nagybácsikája hozta létre benne, aki valósággal rajongott a technikai sportokért. Már hatéves korában kapott egy gokartot, mellyel tízéves korában aratta első győzelmét - de nem az utolsót: ehhez még négy további bajnoki címet szerzett. Így hát nem csoda, hogy tizenhét éves korában tanulmányainak megszakítása mellett döntött, és életét az autóversenyzésnek szentelte.
1987-ben már a Blue Rose hivatalos pilótájaként részt vett a következő évben lezajlott Formula-Ford 1600 bajnokságban. Mindent nyert, ami nyerhető volt: 14 versenyből 9 győzelem, valamint finn, svéd Európa-bajnoki cím. Erre figyelt fel egy egykori Forma-1-es világbajnok is, Keke Rosberg (jelenlegi menedzsere), aki hozzásegítette egy Forma-2000-es autó leteszteléséhez. Elnyerte a Philip Morris cég támogatását, miután körrekordot javított, és jobb időt ért el még a favorit Allan McNish-nél is. 1988-ban a Vauxhall-Lotus bajnokságban szereplő Dragon Racinghez került. Továbbra is eredményes maradt, ezüstérmet szerzett az EB-n, a brit bajnokságon, majd 1989-ben már a Forma-3-ban.
A következő évben elfogadott egy felajánlást, melynek következtében a bajnokság első számú esélyesévé lépett elő. A futamokat diadalmasan kezdte, de könnyelműsége miatt a későbbiekben honfitársa, Mika Salo került az élre. Häkkinen azonban nem adta föl, összeszedte magát, koncentrált és nyert. Miután megnyerte a brit Forma-3 bajnoki címet, meghívást kapott a híres macaói viadalra, ahol megkezdhette máig is elhúzódó harcait a német bajnokkal, Michael Schumacherrel. Az edzésen ő bizonyult a leggyorsabbnak, az első részfutamot megnyerte, a másodikon azonban Schumi jellegzetes előzése következtében karambolozott, és kénytelen volt kiállni. De hamar jött a vigasz, Rosberg üzenete, mely eljuttatta Häkkinent az igazi versenyekhez, a Forma-1 világába. Az edzésbalesetet szenvedett Martin Donellyt kellett helyettesítenie a Lotus pilótájaként.
1991-92-ben összesen harminc futamon szerepelt, legjobb helyezése a 4. hely volt. 1992 végén a Lotus a csőd szélére került, Häkkinennek távoznia kellett, a McLaren azonban szerződtette tesztpilótaként. Aki kevesen hű, sokra bízatik: a tesztpilóta csak várt türelmesen, míg Michael Andretti elhagyta a csapatot, és ezzel Häkkinen a helyére léphetett. Az év utolsó futamán Japánban megszerezte első dobogós helyét, egy bronzérmet. Senna halála után, 1994-től ő lett a McLaren vezérpilótája. Kezdetben sehogy sem akartak a győzelmek öszszejönni, hiába volt gyors. Már majdnem az életébe is került (1995-ös adalaide-i borzalom). Végül 96. versenyét a Forma-1-ben megnyerte, majd további nyolcat az idei bajnokságban, amely a világbajnoki címhez juttatta. Häkkinen most tehát - legalábbis egy ideig - nyugodt lehet. A McLaren-Mercedessel pedig 1999-re is szerződést kötött.
Első szavai a győzelem után: „Nehezen tudtam a vezetésre koncentrálni, amikor a verseny vége előtt már jókora előnnyel vezettem, és tudtam, hogy Schumacher kiesett a világbajnoki címért folyó küzdelemből. Majdnem daloltam örömömben, úgy éreztem, hogy minden a lehető legjobb forgatókönyv szerint történt. Ron Dennisnek a rádión keresztül többször is figyelmeztetnie kellett, hogy őrizzem meg a hidegvéremet, és összpontosítsak a vezetésre.”