Vissza a tartalomjegyzékhez

BUSA VIOLA
Virtuális valóság a munkahelyen is

A millenneum minden bizonnyal számos meglepetést tartogat a különböző cégek, irodaházak, szerkesztőségek dolgozói számára. A Financial Times The Office of the Future című írása szerint a XX. század alkonyán ezek a munkahelyek az eddigi legdrámaibb változáson fognak keresztülmenni. Néhány szakember ezeket a változásokat hatásukat tekintve máris az ipari forradalomhoz hasonlítja - a lényeges különbség csupán az, hogy korunk forradalma minden eddigi változáshoz képest sokkal szédületesebb sebességgel halad előre.

Clive Holtham, a City University Business School professzora a Jövő irodája című tanulmányában rövid áttekintést ad arról, hogyan változtak évtizedről évtizedre századunkban a munkahelyi körülmények. Mint kiderül, a 40-es években Vanevar Bush vetette fel egy olyan, nagy mennyiségű információ tárolására alkalmas gép ötletét, melyet ma gyakorlatilag a PC-hez hasonlíthatnánk. Az 50-es években már az információk integrálásáról, egységesítéséről beszéltek, és üzleti célokra használható computerek fejlesztésébe fogtak. A 60-as években megszületett a modern, automatizált iroda gondolata, ekkor találták fel az „egeret”, az úgynevezett windows interface-t, a szövegszerkesztést és a multimédia eszközeit. Doug Englebart, a Stanford Research Institute munkatársa már használta a napjainkban terjedő videokonferencia elődjét is. A 70-es években a papírmentes iroda lett a dolgozók ideálja: a hagyományos írógépeket felváltották a szövegszerkesztők, ám a papír megspórolásához szükséges scannerek és disc-ek csak a 90-es évek közepétől voltak elérhetők. A 80-as évek álma a mindenütt jelenlevő számítógép lett, melynek elengedhetetlen kísérőjévé vált a mobiltelefon. A 90-es években pedig egyre többet hallani az úgynevezett virtuális (látszólagos) szervezetekről, melyeket olyan emberek laza csoportjai alkotnak, akik csak speciális projekteken dolgoznak együtt, idejük nagy részét házon kívül töltik, vagy otthonról dolgoznak, s munkájukat a technika olykor mesébe illő vívmányai segítik.
A virtuális irodák lényege, hogy gyakorlatilag megszűnnek az intézmények, mivel a szakértők véleménye szerint ezekre nem is igen lesz szükség: a dolgozók nagy része otthonról fog dolgozni, kevesebb lesz a teljes időben foglalkoztatott személy, a központi irodában pedig csak néhány dolgozó lesz jelen egyszerre. A technika fejlődésével egyre kevesebb adminisztratív munkatársra lesz szükség, mivel már most olyan computerek piacra dobásán gondolkodnak, amelyek diktálás után is képesek megjeleníteni az elhangzott szöveget. Az egyes munkatársaknak nem lesz külön asztala, hanem - mivel mindenki csak rövid időre tartózkodik az irodában - osztozniuk kell más munkatársakkal („hot desking”). Mindenhol megtalálható lesz - ahogy az már sok helyütt bevett gyakorlat - egy központi szerver, ami egyben a központi kontroll lehetőségét is magában rejti. Több szakértő szerint billentyűzet nélküli computerek bevezetésére is sor kerül, amelyeket a monitor érintésével, illetve emberi beszédhanggal lehet irányítani. Ezáltal a felhasználó csak megkéri a keresőprogramot, hogy találjon meg bizonyos információkat a hálózaton, lediktálhatja e-mailjét, a computer pedig, anélkül, hogy leírná az elhangzott szöveget, rögzíti a felhasználó hangját és a címzett számítógépére vagy telefonjára továbbítja az üzenetet. Olyan giga-gépek bevezetését is tervezik, melyek sebessége megközelíti az 1 gigahertzet (=1000 megahertz).
A rugalmas - és mobilis - munkatárs elengedhetetlen munkaeszköze a mobiltelefon, melynek a technika területén járatlanabb dolgozók szempontjából nagy előnye, hogy nem kell sehová csatlakoztatni. A telekommunikációs cégek olyan modelleket kívánnak a piacra dobni, melyek alkalmasak e-mail küldésére és fogadására, vagy akár az Interneten való keresgélésre is. Egyes tervezők elképzelései szerint alapfunkciókat ellátó kommunikációs eszközöket fognak beépíteni ékszerekbe, fülbevalókba, gyűrűkbe, vagy akár tollakba. A mobiltelefon-cégek úgy becsülik, hogy 2005-re Európa lakosságának fele lesz mobiltelefon-tulajdonos, de Skandinávia például már most is közel jár ehhez az arányhoz. Svédországban egyébként már nemcsak a telefonok többsége mobil, hanem az asztalok is. Egyes irodákban a munkatárs, amikor reggel beérkezik, csak felnéz a mennyezetre, keres egy szabad computert, amit gombnyomásra egy tartókar tesz elérhetővé. A British Airways új londoni irodájában pedig a munkatársak vagy előre lefoglalnak egy közös használatú asztalt, vagy állópulton lévő computer-állomásokról kérik le a szükséges információt.
Ám vannak, akik ezen is túlléptek, és olyan cégeket hoztak létre, amelynek nincs irodája, helyette a cégnek van egy web-oldala, ami az elsődleges elérhetőséget jelenti az érdeklődők, ügyfelek számára. Fizetett munkatársak helyett szabadúszók alkotják a beosztottak állományát. Mindez lehetővé teszi, hogy bárki elindíthasson egy olyan virtuális céget, amely olyan tapasztalatokkal és képességekkel büszkélkedhet, melyet korábban csak legalább 15 éves fejlesztés után tudtak elérni.
A Jövő irodája című tanulmány felteszi a végső kérdést: vajon mindez emberközelibbé teszi-e az egyes munkahelyeket? A válasz: nem igazán. A munkatársak - ha egyáltalán ismerik egymást - nem beszélgetnek, inkább a szomszéd asztalhoz is e-mailt küldenek. Bár a munkáltatónak ezek a fejlesztések nagy költségmegtakarítást jelentenek, az emberi kapcsolatokra való természetes igény továbbra is igen erős marad.