Aki naponta nyomon követi a tőzsdei eseményeket, különösen sok hibát követ el a
részvények vásárlása vagy eladása során - állítja a müncheni egyetem egyik
pszichológus professzora. Szerinte hibás a részvénytulajdonosoknak az a vélekedése,
hogy egyre több információ birtokában egyre jobb döntéseket tudnak majd hozni. A
tapasztalat szerint ugyanis a legjobb üzleteket azok képesek kötni, akik nem naponkénti
gyakorisággal informálódnak a tőzsdei helyzetről. Így jobban képesek az egyes
információkat az általános összefüggésekbe helyezni.
A naponként érdeklődő ügyfelek ezzel szemben hajlamosak pánikszerű részvényeladásokra
vagy vásárlásokra, melyek viszont legtöbbször tévesnek bizonyulnak. A legtöbb
emberből ugyanis hiányzik a megfelelő távolságtartás az új helyzetektől, és ezért
sokan túlértékelik a legfrissebb eseményeket. Az aktuális hír egyfajta dominanciára
tesz szert, és minden egyéb információt leárnyékol - állítja a gazdasági
pszichológus. Ezt a hatást csak erősítik a hírközlő szervek, amelyek csupán magáról
az eseményről tudósítanak, miközben említés nélkül hagyják annak esetleges hátterét
vagy összefüggéseit. Ezáltal egy friss esemény jelentősebbnek tűnik, mint amilyen
valójában. Ehhez jön még, hogy a legtöbben nagyon hirtelen és érzelmi alapon reagálnak
a jó vagy rossz hírekre.
A fentieket megerősítette az a szimulációs vizsgálat is, melynek során a Wall Street
Journalt naponta olvasók rosszabbul szerepeltek tőzsdei ügyletek során, mint az újságba
csak ritkábban belepillantók.
Mindebből persze a pszichológus professzor szerint nem az következik, hogy kevesebb újságot
kellene olvasnunk. Ajánlja viszont a higgadt reagálást, és egy-két nap kivárást tanácsol
egy-egy döntés meghozatala előtt. Ennyi idő alatt az információk jobban leülepednek,
és az újságolvasó újraértékelheti azokat. A részvénytulajdonosoknak hosszú távú
célokat célszerű kitűzniük, és az újságolvasás során önuralmat kell
gyakorolniuk, hogy ne legyen úrrá rajtuk holmi világvége-hangulat. (MTI)