Vissza a tartalomjegyzékhez

SZOBOTA ISTVÁN
Reklám és a jó erkölcs

Napra-Forgó néven jelent meg a közelmúltban egy ingyenes információs és hirdetési kiadvány Budapesten. A milliós példányszámban terjesztett újság először tavaszszal hívta fel magára a figyelmet sajátos reklámkampányával, most pedig a Fővárosi Önkormányzatnak támadt problémája vele illegális név- és címerhasználatért. Abortuszellenes kampánya miatt pedig legutóbb az RTL Klub foglalkozott a magazinnal vasárnapi hírműsorában. A cég igazgatója értetlenül áll a történtek előtt.

A lapkiadó márciusban a parkolási büntetőcédulákhoz hasonló szóróanyagot helyezett a 20 ezer autó szélvédőjére. Ez az akció százezer forintjába kerülhet a kiadónak, ugyanis ennyire bírságolta egy hivatal. A lap azonban két alkalommal is fellebbezett a döntés ellen; az ügy jelenleg is folyamatban van.
Az augusztusi megjelenés óta ismét nincs nyugta a lap kiadójának. A fővárosi önkormányzati hivatal szerint jogtalanul hivatkozott arra, hogy az önkormányzat támogatását élvezi, és a főváros címerét is illegálisan tette a borítóoldalra. Az RTL Klub vasárnapi hírműsorából mindezek mellett az is kiderült, hogy a kiadványban szereplő abortuszellenes hirdetések pszichológusok szerint „félelmet és bűntudatot kelthetnek a nőkben, ezért azok a reklámtörvénybe ütköznek”.
Alessio Calderale , a Napra-Forgó magazint kiadó A & L Hungary Kiadó és Reklám Kft. igazgatója a Heteknek elmondta: a szórólapokon a várakozni tilos embléma szándékosan torzítva jelent meg, és mindegyiken ugyanaz a fiktív rendszám szerepelt, hogy egyáltalán ne legyen félreérthető. A Fővárosi Önkormányzat a kiadvány szerkesztésének egész ideje alatt segítséget nyújtott a lapkiadónak, például rendelkezésére bocsátotta a közhasznú információkat. Meglepte az az állítás, hogy nincs engedélye a név- és címerhasználatra, mivel írásban kapta meg ezirányú kérelmére a pozitív választ.
A magzatvédelmet propagáló hirdetésekkel kapcsolatban megtudtuk Calderalétól, hogy a preventív reklámokért a kiadó vállalja a felelősséget. A kiadványban egyébként több drogellenes, alkoholellenes, sőt AIDS- és dohányzásellenes reklám is található. A megrendelő célja ezekkel nem a félelemkeltés, hanem inkább a gondolatébresztés, a felelősségérzés feltámasztása volt. Calderale szerint az RTL Klub kereste ugyan, de nem próbálta őt megtalálni, hiszen hétvégén nem tartózkodott az irodájában. A Reklámszövetség azóta megnyugtatta Calderale urat, hogy a kiadvány preventív reklámainak egyike sem sérti a reklámtörvényt.
Az olasz származású üzletember különösnek találja, hogy a más reklámújságokban található pornográf, illetve prostitúciót nyíltan hirdető reklámokkal kapcsolatban nincs ekkora felháborodás a médiában. Sajnálja, hogy az a kezdeményezése, hogy az olasz mintára készült Napra-Forgóból száműzte az erkölcstelen hirdetéseket, illetve igyekezett tisztes, polgári értékrendet képviselni, ilyen megütközést váltott ki egyesekben.