Ezekben a napokban ünneplik a zsidó világban az új esztendőt, amely ünnepnapok
egész sorát nyitja meg. A zsidó vallási év kezdete - eltérően a világ majd’
minden pontján elterjedt, Julianus-naptár ritmusában gondolkodó kultúránkban
megszokott újévtől - nem január elsejével köszönt be, hanem szeptember-október hónapban,
Tisri hónap elsején.

A zsidó évszámítás kezdőpontja a teremtés. A rabbinikus hagyomány szerint ez
i.e. 3760-as évben állapítható meg, az új esztendő eszerint anno mundi 5759. A zsidó
naptárnak nemcsak a hónapjai, de az évei is keresztbeszelik a polgári dátumot, egy évszámra
két vallási évszám jut, egy hónapon két hagyományos hónap is osztozik. Ez azonban
csak első pillantásra szokatlan, ha meggondoljuk: a tanéveket egyszerűbben tudnánk
jelölni a héber naptár alapján, hiszen a mi kalendáriumunkban azokat is két évszámmal
kell megjelölni, mivel átnyúlnak az újév határvonalán. A mi éránk szerinti
1998-ban tehát 5758/59-et mutat a zsidó naptár, de az 1998/99-es tanévben mindvégig
5759-et ír. A hagyomány még azt is tudni véli, hogy a világteremtés Tisri hónapra
esett. Az őszi évkezdés azonban nem következik egyértelműen a mózesi törvényből,
azt a babilóni fogság után megszilárduló hagyománynak tekintik, csakúgy, mint a hónapnevek
átvételét. Az ősi évkezdet az első hónappal, a március-áprilisra eső Áv (későbbi
nevén Niszán) hónappal eshetett egybe. A hónapszámlálás, sőt a királyok uralkodási
éveinek számlálása is a tavaszi kiindulóponthoz igazodott.
Az év feje
Az újév ünnepe mai formájában viszonylag új keletű. Rós Hasana néven ismeretes,
ami szó szerint az év fejét, vagyis kezdetét jelenti, hasonló megfontolásból, mint
a hét kezdetét jelző hétfő szavunk. Bibliai gyökerét tekintve egy se nem hoszszú,
se nem bonyolult rendelkezés van a Tórában Tisri hónap (szeptember-október) elsejéről.
Ennek lényege: legyen kürtzengés és szombati nyugalom ezen a napon. A kürt a görbe
kosszarvból készült, jellegzetes riadóhangot adó sófárt jelenti, nem pedig a papok
által használt, nemesfémből készült harsonát. Szokatlan talán, hogy egy hangszer
ennyire lényegi alkotóeleme legyen egy ünnepnek, de mégis így van: a napot egyszerűen
Jóm Terú’a-nak, Fúvás napjának vagy Emlékeztető fúvásnak mondja az Írás. A
jeruzsálemi Szentély pusztulása után megtarthatatlanná vált a maga ősi formájában,
aminek egyik megdöbbentő tanúja az a „Fúvás helye” feliratú kő, amely hajdan a
Templomtér szegletén állt, jelölve a helyet, ahonnan minden évben felharsant az ünnepélyes
sófárhang, ám a kő a város pusztulásakor a mélybe zuhant. Régészek ásták ki a
fal közelében. A sófárfúvás azonban ma is fontos része az ünnepnek. Sófárral többféle
jelet adtak. A Teru’a tartalmaz egy kilencszeres staccatót, ami kissé a zokogásra emlékeztet.
Arra mutat rá, hogy valami széttört. Ugyanakkor egyenletes fúvása proklamáló jellegű:
kihirdeti egy új időszak kezdetét, és mozgósít is. „Boldog nép az, amely megérti
a kürt szavát.”
A felkészülés napjai
Az újév ünnepétől tíz nap telik el az engesztelő napig, Jóm Kippurig. Ezt az időszakot
„Rettenetes napoknak” is mondják, mivel a hagyomány szerint Rós Hasana napján a
Mindenható ítéletre veszi elő könyvét, és Jóm Kippurkor véglegesen dönt minden
egyes emberről, mi legyen annak sorsa az új esztendőben. Ezért az ítéletig rendelkezésre
álló időben a megtérésnek, az emberi kapcsolatok rendezésének és az Istentől való
bocsánatkérésnek különösen nagy szerep jut. A talmudi bölcsek szerint az nyer bocsánatot,
aki az általa megbántott embertől is bocsánatot kér, és annak a megtérése ér
valamit, aki ténylegesen meg is változtatja életmódját: másként a bűnök megvallása
csak olyan, „mintha valaki alámerülne a tisztító rituális fürdőben, de ugyanakkor
egy rusnya férget tartana kezében”. Viszont „a megbánás, a megtérés felér az égi
trónusig.” Az egyik ünnepi olvasmány éppen Jónás könyve, aminek üzenete a megtérésről
különösen sokatmondó. A tíz bűnbánó nap idején általában minden vidám tevékenységet
beszüntetnek. Az esküvőket és más ünnepségeket szintén Jóm Kippur utánra
halasztják. Ünnepi ruhában imakönyvüket tartó férfiakat és nőket látni, amint
tenger- vagy folyóparton, kút mellett kenyérdarabokat dobnak a vízbe. A középkori
eredetű, úgynevezett „Taslich” szertartással jelképesen a mélységbe vetik bűneiket,
emlékeztetve Mikeás próféta szavára: „Bizony a tenger mélyébe veted bűneinket.”
A Rós Hasana utáni napok komor tónusát oldja az a szokás, hogy újév alkalmából
Izraelben és másutt is az emberek színes üdvözlőlapokat küldözgetnek egymásnak,
újévi jókívánságokkal. „Sana tová!”, „Sana tová umetuká!” Ezekkel a
mondatokkal szokás boldog új évet, sőt, jó édeset kívánni egymásnak. S hogy
legyen édes ez az év, ezt a kívánságunkat kifejezhetjük azzal, hogy mézbe mártott
diót és almát, valamint egyéb édességeket fogyasztunk. A gyermekek számára tehát
nem riasztók az őszi ünnepek…
Engesztelés
Tisri hónap 10-én mindenki fehér ruhában, bőrcipő mellőzésével megy a zsinagógába.
Ez Jóm Kippur az Engesztelés napja. A kippur szó egyszerűen betakarást, befedést
jelent. A három és félezer éves ünnep bibliai gyökere szorosan kapcsolódik a Szentélyben
bemutatott áldozatokhoz. A bűnök befedése ugyanis az áldozati állatok feláldozása
által történt. Sorshúzással döntöttek arról, hogy két kecskebak közül melyiket
áldozzák fel engesztelésül, és melyik fejére helyezzék rá jelképesen a nép bűneit,
kiűzve azután a pusztába. Különleges volt az engesztelőnap annyiban is, hogy a Szentély
fennállása idején a főpap egyszer az évben, ezen a napon bemehetett annak legbelső
termébe, a Szentek Szentjébe az áldozat vérével, s nem is szokásos színes ornátusában,
hanem egy csakis azon a napon felölthető fehér lenruhában. Azt a ruhát többet nem is
vette fel, hanem a Szentélyben álló menóra mécseseihez való lámpabelet készítettek
belőle. Ezen a napon Isten szent nevét is kimondhatta a főpap, és ezzel áldhatta meg
a népet. A főpapnak előzetesen minden mozdulatot gyakorolnia kellett, sőt helyettes főpap
is készenlétben állt arra az esetre, ha a szolgálatba lépett főpap - minden körültekintés
ellenére - kultikusan tisztátalanná válna. A szétszóratásban az áldozati
rendszer elveszítette jelentőségét. A egyénnek szóló jóm kippuri rendelkezések két
legfontosabbika, amely a böjtölés általi megalázkodásra és a munkaszünetre
vonatkozik, továbbra is megtartható maradt. Ma a bűnbánati imák vannak előtérben, köztük
a reggeli szertartást nyitó, híres Kol nidré ima, ami minden be nem váltott, de
megfogadott fogadalomért kér bocsánatot a Mindenhatótól. Szokás volt némely nagyon
tradicionális ortodox közösségben, hogy tyúkot vagy kakast vágattak le mintegy
helyettes áldozatnak tekintve a madarakat, engesztelésül, kappóret gyanánt. Ezért járja
a mondás: „ennek már kappóret!”
Az öröm sátrai
A sátrak ünnepe, a Szukkót a legmozgalmasabb, leglátványosabb, és alighanem legvonzóbb
ünnepe. Tisri 15-én kezdődik, és egy álló hétig tart. Ez az időszak általában a
szeptember végétől október közepéig tartó időszakra esik. Ez az ünnep képes az
életmódot is megváltoztatni. Az ünnep tartalma viszont évezredek óta mit sem változott.
A pusztai vándorlás emlékére mindenki egy hétre sátorba, lombokkal fedett ideiglenes
építménybe vonul, legalább az étkezések idejére. Sokan szigorúan betartják a tórai
parancsolatot, és csakis a hajlékban laknak. Különösen a gyermekeknek izgalmas a sátorozás.
Ott esznek, ott alszanak. Nem szabad túlságosan befedni a tetőt, fontos, hogy nappal
besüssön a nap, éjjel pedig látszódjanak bentről a csillagok. Az első és utolsó
napon tilos bármiféle munka. A közöttük eltelő napokban szintén ünnepi hangulat
uralkodik, csak a legszükségesebb munkákat végzik el. Az ünnep fő motívuma a hálaadás
Istennek a múltban adott és jelenleg tapasztalt áldásaiért. Részben emlékeztető a
negyven éves pusztai vándorlás során tapasztalt gondviselésre, egyúttal pedig a
betakarítás ünnepe is, mivel akkor ünneplik, amikor már minden termény és gyümölcs
az éléskamrákban van. Az örvendezés parancsa és a sátorépítés mellett négyféle
növényt említ a Tóra. A szadduceus felfogás szerint ezzel az építőanyagot jelöli
meg az Írás, a farizeus irányzat szerint a növényeket örvendezve lengetni kell. A két
irányzat kompromisszumaként mindkettő gyakorlattá vált. Az ünnepi csokor citrusgyümölcsből,
mirtuszgallyból, fűzfaágból és pálmaágból tevődik össze. Ezt a négyféle növényt
egyben a sátor díszítésére, építésére is használják. Az ünnepi sátrat sok
helyen lehet felállítani: erkélyen, tetőn, zsinagóga udvarán. Az utóbbi a diaszpórában
volt különösen fontos. Természetesen nagy, közösségi sátrakat is felállítanak.
Ott aztán megsokszorozódik az öröm, több család körül már sok gyerek tud
futkosni, együtt játszani. Ez az egyetlen ünnep, amiről azt tartják, az eljövendő
világban is megmarad. Zakariás próféta előre hirdette, hogy lesz egy kor, amikor a
nemzetek Izrael Istenéhez fordulnak, és képviselőik Jeruzsálembe mennek fel megünnepelni
a Sátrak ünnepét. De manapság is vonzó látványosság az ünneplő sokadalom, hiszen
az ünnep idejére minden évben tömegek zarándokolnak Jeruzsálembe.
Történeti források alapján képet alkothatunk a Szukkót jelentőségéről. A Második
Templom idején óriási látványosságot jelentett az ünnep. Reggelente vizet merítettek
a Siloám-medencéből, és az áldást jelképező vizet - esőért mondott imák kíséretében
- az oltárra öntötték. Megszólaltak az ezüstharsonák, és felhangzott a lévita
papok kórusa. A nép pálmaágakat lengetve kapcsolódott be az énekbe: „Hósianna!”
azaz: „Segíts meg! Adj, Uram, jó előmenetelt!” Esténként - mintegy a vízmerítés
ellenpontjaként - lámpákkal világították ki a templomteret, és a városban mindenütt
lámpások égtek. A vízmerítés örömünnepe este volt. A szanhedrin vénei egész
este fáklyás táncot jártak. A látványos előadás befejeztével a léviták
hangszereikkel felsorakoztak a Nikánór-kapunál, és minden grádics-ének előadása után
egy-egy lépcsőfokkal feljebb léptek, mígnem mind a tizenöt zsoltárt eljátszották.
„Aki nem látta a vízmerítés örömünnepét, nem látott még örömöt ebben az életben”
- jegyezte fel a Misna, egy II. századi héber törvénygyűjtemény. Az öröm mindmáig
vallási parancsolat, igaz cselekedet. Az igaz cselekedetről pedig azt tartják a
haszidok, hogy jobbá lesz tőle a világ, ahogyan kis fény is eloszlatja a sűrű sötétséget.
Jelképesen véve, ha a kinyilatkoztatás fény, akkor ma is van fáklyás tánc. A sátrak
ünnepének záróakkordja mára már hagyományosan a középkori eredetű Tóra örömünnepe,
amikor a zsinagógákban, vagy a Nyugati falnál a jesivahallgatók a felékesített tóratekerccsel
járnak táncot, mintha csak jegyesükkel táncolnának. A hölgyek cukorral dobálják őket.
„Mi tartjuk a Tórát, és a Tóra meg tart minket” - summázzák sokan a Szimchat
Torá jelentőségét. A zsinagógai összejöveteleken minden szombaton felolvasnak egy részt
Mózes öt könyvéből, és egy év alatt érnek a végére. A Szimchat Torá ünnep napján
a heti szakaszok felolvasásának ciklusa befejeződik Mózes ötödik könyve utolsó részével,
hogy újra kezdődjön a Teremtés könyvének első szakaszával. Ekkor a zsinagógában
mindenki alijázhat - azaz mindenki kap lehetőséget, hogy a pulpitusnál felolvasson
az Írásból. Ezután kezdődik a vidám felvonulás a tóratekerccsel.
A zsidó naptár őszi ünnepei a bűnbánattól a megtérésen át vezetnek az örömteli
betakarításig és a víz és a fény éltető elemeivel ábrázolt örömünnepig. 5759:
Legyen édes és jó évünk!