Éjjellátó készülékkel szándékozik felszerelni a Cadillac gyár DeVille típusú
személyautóit 2000-től kezdve. Maga a Night Vision néven ismert készülék a
haditechnika terméke, és az Öböl-háborúban alkalmazták igen eredményesen. Ami első
pillantásra felesleges luxusnak tűnik, valójában zseniális ötlet. A közlekedésbiztonsági
szakemberek régen tudják, hogy még az autók reflektorai sem képesek megvilágítani
az egész fékutat, azaz sok balesetet okoz, hogy az akadály - a sötét ruhás gyalogos,
vagy az útra esett fatörzs - jóval a féktávolságon belül válik csak láthatóvá a
vezető számára. A tompított fény általában mintegy 60 méterre, a fényszóró
mintegy 200 méterre világít, a Night Vision rendszerrel azonban jó 300 méternyire is
ellát a gépkocsi vezetője. Külön monitorra nincs szükség, mert az infravörös
technikával nyert képet a szélvédő alsó szélére vetítik: a fekete-fehér ábrázolás
nem vonja el a figyelmet a megszokott kilátásról, hanem jól kiegészíti azt. A környezetnél
melegebb akadályokat - embereket, állatokat, gépkocsikat - a kép éles körvonalakkal,
fehérben mutatja, a „hideg” fákat kevésbé éles szürkében láttatja. Hogy milyen
jelentősége lehet a közlekedésbiztonságra a Cadillac újításának, azt egy amerikai
vizsgálat jól jelzi: noha csak a megtett kilométerek negyedét vezetik az autósok éjszaka,
mégis ekkor történik a balesetek több mint fele. Ám sok víz lefolyik majd a világ
folyóin, amíg a Night Vision mindenki számára hozzáférhető lesz: a készülék
beszerelésének költsége mintegy 1 500-2 000 dollár, ami a DeVille megrendelőinek
igazán nem számít, akik már ma is hajlandók mintegy 38 ezer dollárt kifizetni új
autójukért. A Cadillac szakértői azonban még ezzel együtt is úgy vélik, hogy a
DeVille vásárlói közül legfeljebb öt százalék kér majd „bagolyautót”. (MTI)