A XX. század utolsó éveiben szemünk előtt játszódik le a helyi, ország- vagy
kontinensméretű gazdasági rendszerek és kultúrák beolvadása abba a nemzetek
feletti, valóban Föld-méretű (azaz globális) civilizációba, amely minden bizonnyal
meghatározza majd a jövő évszázad generációinak életét. Amerikai szociológusok,
társadalomkutatók már régóta vizsgálják a globalizációhoz vezető folyamatokat,
illetve a globális civilizáció összetevőit. Peter L. Berger egy nemrégiben magyarul
is megjelent tanulmányában („A globális kultúra négy arca” - 2000,
július-augusztusi szám) a kialakulóban levő egységes kultúra négy komponensét
különbözteti meg: ezek közül az egyik az általa „evangéliumi
protestantizmusnak” nevezett kultúra, amely ma az iszlám mellett a legdinamikusabban
növekvő vallási mozgalom világszerte. A teljes evangéliumi egyházak valóságos
kulturális forradalmat hoznak létre azokon a területeken, ahol teret nyernek a
tradicionális vallásokkal szemben, így van ez különösképpen Észak- és
Dél-Amerikában, valamint Kelet-Ázsiában, a Csendes-óceán déli partvidékén és
Afrikának a Szaharától délre eső területein.
„Davos-kultúra”
A multikultúra és összetevői
A globalizáció kulturális koncepcióját ma egyetlen szóval szokás jellemezni:
multikulturalizmus, „sokkultúrájúság”. Hogy ez mit jelent? Legjobb, ha néhány
példával válaszolunk a kérdésre. Multikulturalizmus például az, ha egy amerikai
főiskolás a diploma megszerzése után Tibetben olasz vendéglőt nyit; ha valaki egy
afrikai szafari-hotel díványán végignyúlva nézi a CNN-t; vagy ha egy New York-i
bróker repülőn ülve mobiltelefonjáról faxot küld tadzsikisztáni megbízójának
irodájába. A globális civilizáció létrejöttéhez nagy reményeket fűznek egyesek,
azt remélik, hogy ezáltal egy békésebb, a mássággal szemben toleránsabb világ fog
létrejönni. Ezzel szemben léteznek szkeptikusok, akik attól tartanak, hogy a világ
kultúrája „repülőtéri kultúrává” alakul át, amelyben az emberi civilizáció
sokszínűsége összemosódik és vulgarizálódik. Mondanunk sem kell, hogy a
kulturális homogenizációtól való félelem a legrégibb és legsokoldalúbb
tradícióval rendelkező európaiakban a legerősebb. Csak egyetlen példa: az egyik
érv, amelyet felhoztak az ellen, hogy Ausztria az Európai Unió tagjává váljon, az
volt, hogy akkor az osztrákok nem használhatják a krumplira az osztrák identitást
jelképező Erdapfel (földialma) szót, hanem be kell érniük a hivatalos köznyelvi
Kartoffellel. A kulturális identitás megőrzésének vágya az európai és globális
gazdasági és politikai „kuktában” természetesen jogos igény, és az ennek
elvesztésével kapcsolatos félelmek nem alaptalanok.
Samuel Huntington amerikai szociológus „A civilizációk összeomlása és a világrend
újraformálása” (Clash of Civilizations and the Remaking of World Order) c.
könyvében a kulturális globalizáció négy fő folyamatát különbözteti meg,
amelyek egyszerre zajlanak és egymással komplex viszonyban állnak.
Globális üzleti kultúra
A svájci luxus üdülőhely után - ahol az évenkénti Világgazdasági
Csúcstalálkozót rendezik - „Davos-kultúrának” is nevezett áramlat a globális
gazdaság fejlődésével párhuzamosan terjed. Hordozója a nemzetközi üzleti élet.
Ennek a kultúrának a tagjai értenek a számítógéphez, a mobiltelefon
használatához, a tőzsdézéshez és a valutaárfolyamokhoz és hasonló dolgokhoz.
Nagyjából azonos divat szerint, elegánsan öltözködnek, szívélyes közvetlenséggel
érintkeznek másokkal, humorral oldják fel a feszültséget, és természetesen a
legtöbbjük angolul értekezik. Mivel ez a kulturális áramlat nyugati (leginkább
amerikai) eredetű, a máshonnan származóknak fel kell venniük ezt a
viselkedésmintát, gondoljunk csak a nyugatiasan öltözködő, angolul folyékonyan
társalgó japán vagy koreai menedzserekre, vagy akár az egész kelet-ázsiai gazdaság
„nyugatiasodására”. De hiba volna azt hinni, hogy a „Davos-kultúra” csupán az
irodákban, a tárgyalótermekben és a nemzetközi üzleti életet bonyolító
szállodákban érhető tetten. Beépül a résztvevők életébe és értékrendjébe is,
a modern üzleti élet rohamtempója hatalmába keríti az üzletemberek családi életét
és szabadidejét. Az olyan fogalmak, mint költség, haszon, profitmaximálás, a
munkából átkerülnek a magánéletbe is.
Globális értelmiségi kultúra
Amíg a globális üzleti kultúra számítógép-rendszereket próbál meg eladni a
mindennapos élelmiszergondokkal küzdő fejlődő országok számára, addig a főként
amerikai egyetemekről kiáramló új értelmiségi kultúra a feminizmust vagy a
környezetvédelmet népszerűsíti ugyanott. Ennek a mozgalomnak a hordozói főként a
nem állami szervezetek: alapítványok, nonprofit szervezetek, multinacionális
ügynökségek, amelybe az ENSZ nem egy tagszervezete (pl. az UNESCO) is beletartozik. A
„Tanszéki Klub Internacionálé”-nak is nevezett mozgalom elsősorban a
közoktatáson, a jogrendszeren és a tömegkommunikáción keresztül népszerűsíti
nézeteit és értékrendjét.
A globális üzleti és értelmiségi kultúra között több ponton is nyilvánvaló
érdekellentét feszül. A dohányipar érdekei szöges ellentétben állnak a
dohányzásellenes mozgalommal. Tágabban nézve pedig mind a feminizmus, mind a
környezetvédelem ütközésben áll azzal, amit a nemzetközi gazdasági elit gazdasági
hatékonyságot növelő tényezőként tart számon. Ezenkívül természetesen vannak
feszültségek a globális értelmiségi kultúra és az őshonos kultúrák
megőrzéséért küzdő mozgalmak között. Ez is a hátterét jelenti annak a
jelenségnek, amiért a nyugati emberi jogi csoportok gyakran oly erős helyi
ellenállásba ütköznek a harmadik világ országaiban.
A „McWorld”-kultúra
A globális kultúra harmadik, populáris változatát Benjamin Barber keresztelte el
találóan „McVilág”-nak 1995-ben megjelent „Szent Háború a McVilág ellen”
(Jihad vs. McWorld) c. könyvében. Erre a kultúrára illik leginkább az
elnyugatiasodás címkéje, mivel az egész nyugati, pontosabban amerikai eredetű. A
fiatalok világszerte amerikai zenére táncolnak amerikai farmerben, és különféle
angol feliratokkal tarkított pólókban járnak. De még az idősebb generáció is
amerikai szappanoperákat és mozifilmeket néz. Mindenki, idős és fiatal egyaránt,
amerikai gyorséttermekben tömi a bendőjét. Ebben az esetben már valóban kulturális
hegemóniáról beszélhetünk, és nem is csoda, ha a francia kulturális miniszterek,
vagy az iráni mullahok - hogy a mára kihalt szovjet komszomol-funkcionáriusokról ne
is beszéljünk - kiváltképpen ellenzik ezt. A „kulturális imperializmus” ezen
ellenzői rájöttek arra, hogy a „McVilág” elterjedése nem pusztán külsődleges
jegyek átvételét jelenti, hanem hitvilágot és értékrendszert is közvetít. Vegyük
például a rockzenét. Vonzereje nem csupán a hangos, erőteljes ritmusú zenében és
az ehhez kapcsolódó táncmozdulatokban rejlik. A rockzene ezenkívül sajátos
értékrendszert is hordoz, amelynek alapelemei: a mindenfajta tekintély és hagyomány
elleni lázadás; a szexuális promiszkuitás; az önpusztítás; az önmegvalósítás
és önkifejezés korlátlan szabadsága, amely nem egyszer mások érdekeit is sérti.
Világszerte megfigyelhető, hogy a globális kultúrák ezen populáris változata szinte
korlátlanul terjed, amiben természetesen jelentős szerepet játszik a globális üzleti
kultúra, hiszen annak elemi érdekei fűződnek az ilyen típusú fogyasztói magatartás
elterjesztéséhez, főleg a fiatalok körében. A McVilág elutasítása igen nehéz,
még az olyan totalitárius rendszerek sem tudtak vele megbirkózni, mint a szovjet
kommunista rezsim. (1981 táján jártam a Szovjetunióban. Akkoriban egy angol feliratos
nejlonszatyorért félhavi fizetéseket adtak, nem is beszélve a farmerről, amely
horribilis összegeket ért.)
Az evangéliumi protestantizmus kultúrája
Végül, de nem utoljára, az elemzők a globális civilizáció egyik meghatározó
elemének tekintik az evangéliumi protestáns mozgalmakat, különösen azok
pünkösdi-karizmatikus (a Szentlélekre és annak valóságos működésére nagy
hangsúlyt fektető) változatát, amely a világszerte meglévő neoprotestáns
felekezetek kb. 80%-át teszi ki. Megfigyelők a hasonló ütemben terjeszkedő iszlámmal
szemben az evangéliumi kereszténység javára írják, hogy míg az előbbi nem tud
tartós sikereket elérni a tradicionálisan mohamedán országok határain kívül, addig
a neoprotestáns mozgalmak olyan területeken is tért hódítanak, ahol a kereszténység
mindaddig ismeretlennek számított. Bár a mozgalom őshazája az Egyesült Államok, a
gombamódra szaporodó egyházközösségek rövid idő alatt elszakadnak és
függetlenné válnak az őket létrehozó missziós szervezetektől és önálló
arculattal rendelkező csoportokat alkotnak, amelyeket azonban spirituális szinten szoros
kötelék fűz össze.
Az evangéliumi protestantizmus - vallják a tudományos elemzések - valóságos
kulturális forradalmat jelent azokon a területeken, ahol sikerül gyökeret vernie.
Radikális változásokat eredményez a férfi-nő kapcsolatokban, a gyermekek
iskolázásában és felnevelésében, valamint a társadalom hagyományos struktúráihoz
való viszonyban. Megfigyelők még fontosabbnak tartják azt, hogy beleneveli az
emberekbe azt a „protestáns etikát”, a munkához való fegyelmezett, racionális
hozzáállást, amelyet Max Weber a modern kapitalizmus kialakulásának egyik
alappilléreként határozott meg. Ily módon az evangéliumi protestantizmus a nyugati
típusú modern pluralizmus értékeinek hordozója marad, még akkor is, ha a globális
kultúrák fent említett három összetevője közül legalábbis a középső kettővel
nem tud közösséget vállalni. Erőteljes összeütközésekre kerül sor a helyi
tradíciókkal is: az Újszövetség missziós üzenetét komolyan vevő keresztények
komoly üldöztetésnek vannak kitéve Latin-Amerikában a katolikus klérus, Kínában a
kommunista rezsim tisztségviselői, az iszlám országokban pedig az állami és vallási
vezetés részéről.
Annak ellenére, hogy az evangéliumi kereszténység fő hajtórejere a személyesen,
családi szinten és/vagy egy szűkebb egyházközösségben megélt hit, ez a fajta
neoprotestantizmus egy új, nemzetközi kultúrát hoz létre, melynek erőteljes
gazdasági, szociális, sőt politikai kihatásai is vannak, amelyek általában
kedvezőek a pluralizmus, a piacgazdaság és a demokrácia szemszögéből nézve. Talán
ez is az oka annak, hogy az Egyesült Államokban rendszerint jobboldalinak és
fundamentalistának bélyegzett evangéliumi protestantizmust Amerikán kívül mind a
római katolikus klérus, mind a baloldali értelmiség nagy CIA-összeesküvésnek
tartja. A valóság azonban egészen mást mutat: olyan életerős és független
mozgalmat, amely külső segítség nélkül is képes működni, sőt továbbfejlődni.
Csak sajnálhatjuk azt, hogy a globalizmus egyik markánsan meghatározó áramlatát, az
evangéliumi, neoprotestáns mozgalmat és annak kulturális, gazdasági és politikai
kihatásait Kelet-Európában mind az államhatalom, mind a tradicionális egyházak
ósdi, berögzült reflexekkel kezelik. Szűkebb pátriánkban még a legenyhébb
értékelések is csak „amerikai showbusiness”-ként emlegetik a
pünkösdi-karizmatikus egyházakat, amelyek látványos növekedésen mennek keresztül.
Hiba lenne azonban ezt a növekedést kizárólag a látvány- és hangtechnikának
tulajdonítani - bár kétségkívül ez is szerepet játszik benne -, hiszen
manapság éppen a sóbiznisz világa jelenti a legnagyobb konkurenciát az ilyen
mozgalmak számára. Ebben a tekintetben az evangéliumi mozgalmak nem versenyez(het)nek a
„McVilág” profizmusával. Alapvetően másról, többről van itt szó:
médiaképességről, amely ma egyet jelent az emberek megszólításának
képességével. Nem az információ új (valamennyi neoprotestáns felekezet
hitéletében a Bibliát tekinti abszolút mérvadónak), hanem az információt hordozó
eszköz. Ma már világszerte számos, keresztény értékeket közvetítő
tévécsatorna, rádióadó működik; evangéliumi alapokon álló egyetemek, főiskolák
jönnek létre; könyvkiadók, folyóiratok, heti- és napilapok százai állnak a hívők
rendelkezésére; sőt - horribile dictu - már CD-ROM-on és az Interneten is
olvashatók/láthatók/hallhatók a Biblia üzenetei. Amíg az evangéliumi
kereszténység üzenetei az újabb és újabb médián keresztül is eljuthatnak az
emberekhez, van remény arra, hogy a kereszténység nem fog eltűnni a világvallások
„nagy olvasztótégelyében”.