Vissza a tartalomjegyzékhez


A zavaros bor nem jó ital

Ha étteremben létezik olyan pillanat, amitől sokan rettegnek, akkor az alighanem az, amikor a pincér kóstolás céljából bort tölt a pohárba. Mit is kell, illetve ajánlott ilyenkor tenni? A következőkben ezzel kapcsolatban szeretnénk néhány praktikus tanácsot ajánlani.
Jobb éttermekben mielőtt az italpincér felnyitná az üveget, elsőként megmutatja azt. Ez alapján ellenőrizhetjük, hogy a bemutatott üveg bor valóban az, amit rendeltünk: ajánlott a termelő nevére és az évjáratra is egy pillantást vetni.
Mielőtt megkóstolnánk a kitöltött bort, fontos a színét is szemügyre vennünk. Bármilyen borról legyen is szó, fehérről vagy vörösről, alapvető követelmény, hogy tiszta, átlátható legyen. Ha zavarosnak tűnik, küldjük vissza azonnal, mert valószínű, hogy valami baja van. A szín szemrevételezése után következik a bor szag után való tesztelése. A penészes szagot többnyire a parafa dugót ért bakteriális fertőzés eredményezi, mely által a bor is átveszi a dugó penészes ízét. Sokan ilyen esetben helytelenül azt gondolják, hogy az üveg ügyetlen felbontásakor dugódarabok kerülhettek a borba, és ettől lett áporodott szaga, holott a borba került parafadarabok normál esetben nem hatnak a bor ízére.
Ha a bor szaga az ecetére emlékeztet, ennek oka feltehetőleg az, hogy a dugó nem zárt tökéletesen, és így levegő került a borba.
Néha a bor íze egyszerűen állottnak tűnik, de ha nem vagyunk biztosak magunkban, kérjük ki nyugodtan az étteremvezető vagy a tulajdonos véleményét. Jobb éttermekben még akkor is, ha nincs semmi baja a bornak, kicserélik azt a részünkre. Ez alól az egyedüli kivétel az, ha az itallapról világosan kitűnik, hogy régi évjáratú borról van szó. Ez esetben ugyanis a vendég vállalja azt a kockázatot, hogy a bor esetleg nem lesz iható, vagy éppen nem lesz minden mellékíztől mentes.
Ha már az első kortyoknál kiderül, hogy valami nem stimmel a borral, legokosabb, ha rövid úton visszaküldjük, de jobb éttermekben azt sem veszik zokon, ha a bor felének elfogyasztása után tesz csak a vendég jogosan panaszt. A legtöbb étteremtulajdonos ugyanis olyan szerződéses kapcsolatban áll a beszerzővel vagy termelővel, hogy azok a gyenge minőségű, reklamált borokat felülvizsgálat nélkül visszaveszik.
Amennyiben egy üveg bor elfogyasztása után újabbat rendelünk, egy magára valamit is adó étteremben külön poharakat hoznak ki a kóstoláshoz - még akkor is, ha ugyanarról a fajtájú borról van szó -, hogy az esetleges mellékízt az előzőtől egyértelműen meg lehessen különböztetni.

Összeállította:
Kőszegi Anita,
a Marie-Claire
1998. szeptemberi számából