Vissza a tartalomjegyzékhez

HETEK-ÖSSZEÁLLÍTÁS
Hat perc csend

A kanadai Halifax partjainál múlt héten a tengerbe zuhant egy Swissair 111-es repülőgép. Felszínre került fekete dobozainak előzetes vizsgálata alapján a szakértők úgy vélik: a katasztrófát elektromos műszaki hiba okozta.


A tragédia helyszíne a kanadai Halifax közelében Fotó: MTI

A repülőgépet vezető Urs Zimmermann kapitány tízezer méter magasan repült, amikor füstöt észlelt a pilótafülkében, ezért engedélyt kért a leszállásra. A földi irányító a negyvennyolc kilométerre levő Új-Skóciai Halifax repülőterét javasolta. „Negyvennyolc kilométer kevés a magasság csökkentéséhez” - hangzott Zimmermann válasza, aki ezután a földi irányító tanácsára egy bal fordulattal igyekezett csökkenteni a magasságot. 3030 méternél úgy döntött, ki kell engednie az üzemanyag egy részét, hogy könnyítsen a gépen: az ugyanis az óceánon való átkelés miatt 30 tonna üzemanyaggal volt feltöltve. A pilóta engedélyt kért, hogy Halifaxtól eltávolodva ismét délre fordulhasson az óceán fölé. Közvetlenül a 200 fokos kanyar után azonban hangja sürgetővé vált: „Vészhelyzet… Azonnal le kell szállnunk.” Ez az utolsó mondat, amely a Swissair 111-esről érkezett: a kapcsolat megszakadt a földi irányítás és a gép között: valószínűleg ekkor szűnt meg végleg a repülő áramellátása. A következő hat percben a pilóta - kézi vezérléssel - újra Halifax felé fordította a gépet, ami végül körülbelül éjjel fél tizenegykor lezuhant.
A repülőgép olyan erővel csapódott a tengerbe, hogy Új-Skócia partjain megremegtek az ablakok, és a kutyák ugatni kezdtek. A Peggy's Cave nevű kis halászfaluban még Les Silver száz éves háza is megremegett. Először azt hitte, vihar tört ki; csak később jött rá, hogy egy katasztrófa zaját hallotta.
A helyszínre érkező mentőosztagok már csak halottakat tudtak kihúzni a vízből, és kezdetben nem voltak hajlandók elárulni a holttestek számát. Hamarosan fény derült a titokzatosságukra: a holttesteket tartalmazó zsákok ugyanis csak testrészeket rejtettek. Az áldozatok annyira összeroncsolódtak a katasztrófa során, hogy csak katonai szakértők bevonásával, DNS vizsgálatok elvégzésével lehetett beazonosítani őket.