Vissza a tartalomjegyzékhez

MARTON BORÓKA
Tom és Jerry az óvodában

Hazánkban a rendszerváltás után gombamódra szaporodtak el a különböző nyelviskolák és idegennyelv-oktatási programok - különös tekintettel az angol nyelvre. A tanfolyamok résztvevői közül azonban sokan szembesültek azzal, hogy felnőttként nehezebb, vagy talán nem is lehet elérni azt a nyelvi szintet, mellyel biztonságosan kommunikálhatnának. A legtöbb szülő úgy érzi, hogy ami számára nem adatott meg - a korai angoltanulás lehetősége -, azt a gyerekének mindenképpen biztosítani szeretné. A kérdés csak az, hány éves kortól érdemes foglalkozni a gyerekekkel, hogy annak hosszútávú haszna legyen? Az alábbiakban tapasztalt szakemberek válaszait foglaljuk össze.
A megkérdezettek egybehangzóan vallják, hogy mindenképp érdemes akár óvodás kortól elkezdeni az angollal való ismerkedést, ha adottak a feltételek. Ezek a feltételek a tanár személyében, a körülményekben, az eszközökben, illetve a tanulás folytonosságában keresendők. Lengyel Györgyné, a Bell Nyelviskolák Kft. munkatársa hangsúlyozza, hogy a tanítónak mindenek előtt szeretnie kell a gyerekeket és azt, amit csinál, ismernie kell a kicsik élettani (fiziológiai, érzelmi, értelmi és szociális) sajátosságait, szüksége van empátiára, valamint rendelkeznie kell a megfelelő eszköztárral. Siklós Hedvig óvodai angoltanár szerint nemcsak a matematikára, írás-olvasásra vagy a kézügyességet igénylő tantárgyakra, hanem a nyelvtanulásra is elő kell készíteni a kicsiket. Szerinte középső csoportban már megalapozható a későbbi tanulás, s a nagycsoportosok tudat alatt már alapvető nyelvtani szerkezetek használatára is képesek. Emiatt az új iskolai környezetben nem lesznek szégyenlősek, ha angolul kell megszólalni. A tanárnő tapasztalata szerint már óvodás korban kiszűrhető a különleges nyelvtehetség, illetve annak hiánya, ami segíti a szülőket gyermekük továbbirányításában.
Ha általános iskolában is megvan a megfelelő szintű folyamatos képzés, nyolcadik osztályra alapfokú nyelvizsgát is tehetnek a szorgalmas diákok. Nikolov Marianne, a JPTE Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszékének docense szerint is alapvető a folytonosság, különben kiábrándulnak a gyerekek a sokszori újrakezdéstől. A tanár nyelvi szintje, kiejtése is rendkívül fontos, hogy ebben az érzékeny korban ne a helytelen rögződjön.