Vissza a tartalomjegyzékhez

SZABÓ GERGELY
A Negyedik Hármas

Kipróbáltuk a BMW hármas sorozatának legújabb tagját. Vizsgálódásunk tárgya az alapmodell, a 318i volt. Vajon öröm-e a vezetés az újdonságban?
Úgy harminc éve a BMW a hármas sorozat elődjével, a 2002-essel iskolát teremtett, megszülettek ugyanis a túlmotorizált kisautók, azelőtt elképzelhetetlen vezetési élményhez juttatva gazdáikat. Valószínűleg erre az időre nyúlik vissza a BMW szlogen, a „Freude am Fahren”, az „Öröm a vezetés” is. Maga a hármas a 70-es évek közepén látta meg a napvilágot, agresszív cápaorrával, amely hűen fejezte ki a csúcsmodell, a 143 lóerős 323i brutális természetét.
Az igazi legenda a második generáció, a nyolcvanas évek egyik fő státusszimbóluma lett. A BMW Motorsport GmBH is ezen kezdte köszörülni a fogait, nem kevés sikerrel. Az M3-as végső változata 238 lóerőt adott le. A nagyobb és kifinomultabb harmadik hármas igazi családi autóvá vált, nem kevesebb mint 5 karosszériaváltozattal örvendeztetve meg az igényes vásárlókat.
A BMW idén kezdte árulni a hármas sorozat negyedik generációját. Az újdonság egyelőre csak négyajtós limuzin formában kapható, a Compact, a Coupé, a Touring és a Cabrio még a régi „bőrben” (és sokkal olcsóbban) csalogatja a vevőket. Az új modell inkább kifinomultságával és elképesztő biztonsági felszereltségével hívja fel magára a figyelmet, mintsem forradalmi változtatásokkal vagy merész formákkal. Csak néhány példa: nyolc légzsák, blokkolás- és kipörgésgátló (ABS, ASC+T) szériában, oldalmerevítések, övfeszítők és 80 százalékkal több ütközési energiát elnyelő karosszéria. Már az alapmodellen is négy tárcsafék gondoskodik az 1145-ről 1295 kg-ra hízott jármű megfelelő lassításáról. Ötféle motor áll rendelkezésre, a már ismert benzinesek, a négyhengeres 1,9 literes és a három hathengeres, valamint a 320d vadonatúj 136 lóerős erőforrása, amely joggal pályázhat a „minden idők legnagyobb literteljesítményű dízelje”címre.

A találkozásra egy gyönyörű szombat délutánon került sor az Autó2 jóvoltából, a metálbordó fényezésen szépen csillogott a lenyugvó nap sugara. A forma nem olyan karizmatikus, mint az Alfa 156-osé, de lehet szeretni. Különösen oldalról kelt sportos hatást az előretolt mellső tengely, mintha a kocsiszekrény nem tudna lépést tartani a száguldó futóművel. Érdekesek a táskás szemű (a megboldogult Derrick felügyelőre emlékeztető) első fényszórók, hátul pedig a régi 5-ös és 7-es sorozatból ismert lépcsős lámpatestek. Mintha egy rég nem látott, időközben kissé meghízott és kikerekedett ismerősével találkozna az ember. Nem véletlen, a lágyabb ívű, áramvonalas karosszéria mind hosszában, mind széltében 4 cm-t nőtt az elődhöz képest.
A masszív, nem is egy légzsákot rejtő ajtón keresztül beszállva azonnal déjŕ vue érzés kerít hatalmába. Hamisítatlan BMW cockpit öleli körül a vezetőt, sportosan mély üléshelyzet, magas és széles kardánalagút, tökéletesen kézreálló kormány, fantasztikus pedálzat, pirosan megvilágított, könnyen leolvasható műszerek. Hiába, a bajorok ebben már az első hármas óta a legnagyobb mesterek. Egyedül a sofőr felé forduló középkonzol okoz csalódást, a klímaberendezést és a rádiót vezérlő gombok dzsungelében valahogy nem volt kedvem megkockáztatni, hogy mintegy 2-3 percre elvonva figyelmemet a vezetésről, megpróbáljam 16-ról 20 fokra állítani a hőmérsékletet. Jobb lett volna megmaradni a régi jól bevált forgókapcsolók mellett. A magas farrész miatt a hátsó ablak leginkább az égen úszó bárányfelhők megfigyelésére alkalmas, a domború külső tükrök viszont sokat segítenek.
Elindulás után először a két kiegyensúlyozó tengellyel ellátott négyhengeres motor csendes és kulturált járása tűnik fel. Talán túlságosan is csendes, a motorhang hiánya kissé megnehezíti a finom elindulást. A 118 lóerős motor nem produkál ülésbe szorító gyorsulást a nehéz autóban, de a jól áttételezett és rendkívül precíz váltó segít kihasználni a benne rejlő lehetőségeket. A hátsókerékhajtás, a jó súlyelosztás és a széles futómű gyors és semleges kanyarvételt tesz lehetővé, mindenfajta alul- vagy túlkormányzottság nélkül. A felfüggesztések gyönyörűen nyelik el a budapesti utak nem elhanyagolható egyenetlenségeit, hangolásuk lágyabb az elődökénél, ami kényelmes ugyan, de nincs jó hatással a gyors vezetés élvezetére. A BMW feladná sportos karakterét? A gyanút alátámasztja még a kevés viszszajelzést adó, gumiszerű szervókormány, és az inkább biztonságos egyenesfutásra hangolt első futómű is az agilitás rovására megy. A vezetőülés nélkülöz mindenfajta oldaltartást, és hiába lehet fékezés közben könnyen gázfröccsöt adni a kiváló pedálelhelyezésnek köszönhetően, a gázadásra lassan reagáló motor megnehezíti a duplakuplungos visszakapcsolásokat.

Ez az autó többé már nem a kanyargós országutak bajnoka, igazán az autópályán van elemében. A rendkívül merev és kis légellenállású (cw=0,27!) karosszéria és a csendes motor miatt hosszú úton sem éri zajártalom az embert, és a végsebesség sem elhanyagolható: 206 km/h a leggyengébb, 118 lóerős motorral, ami nem mindennapi teljesítmény. A keményen párnázott, a derekat jól megtámasztó ülésekből másfélezer kilométer után is frissen szállhat ki az utazó, melyhez mellesleg 440 literes csomagtér áll rendelkezésére. A hátul ülőknek sem kell már másodrendű állampolgároknak érezniük magukat, az elődöknél annyit kritizált szűk hátsó térdhely már a múlté.
Az új Hármas a legtöbb versenyszámban nem okoz csalódást. Robusztus, kényelmes és rendkívül jól összerakott autóról van szó, igényes belső térrel, parádés aktív és passzív biztonsági felszereltséggel. Az ára kissé borsos, az alapmodell 7 millióba kerül, bár ez részben a kedvezőbb vámkategóriába eső 1,6-os változat megszűnésével is magyarázható. Egyedül a „Freude am Fahren” szenved csorbát: a BMW egyre inkább eltávolodni látszik a „túlmotorizált kisautó” izgalmas koncepciójától.

A BMW 318i adatai:
Motor: 1895 cm3-es hengerenként kétszelepes, négyhengeres benzinmotor két kiegyensúlyozó tengellyel és változtatható szívócsőhosszal.
Furat/löket: 85 / 83.5 mm
Kompresszió: 9,7 : 1
Teljesítmény: 118 LE / 5500 fordulat/percnél
Nyomaték: 180 Nm / 3900 fordulat/percnél
Hosszúság: 4471 mm
Szélesség: 1739 mm
Tengelytáv: 2725 mm
Üres tömeg: 1295 kg
Végsebesség: 206 km/h
0-100 km/h: 10,4 s
Fogyasztás: 7,9 l / 100 km (EC átlag)