H. TAKÁCS TÜNDE
A nyár gyermekei
Az amerikai gyermekek számára a nyár két dolgot jelent: a tanév végét és a
felhőtlen szórakozás ígéretét. Bár a fiatalok nyárról alkotott képe ugyanaz
maradt generációk óta, a körülmények igencsak megváltoztak. Az „anyuka otthon
marad a gyerekekkel” korszakot már rég felváltotta a „kulcsos gyermekek” kora.
Míg az ötvenes években a legtöbb szülő maga vigyázott a gyermekeire iskola után
és a nyári szünet alatt, manapság egyre többen hagyják őket az óvodákban,
különböző gyerekvigyázókban, a nagyobb gyerekek pedig leginkább magukra vannak
utalva.
Nagyon sok családban mindkét szülő dolgozik, ezért egyikük sem tud vigyázni a
gyermekekre - állítja Kay Luzier, a Nemzeti Szülő-Tanár Egyesület vezetőségi
tagja és az oktatási bizottság elnöke. Az 1997-es statisztikák (Families and Work
Institute) megerősítik, hogy jóval több gyereket hagynak a szülők egyedül, vagy
bízzák őket gyerekvigyázókra napjainkban, mint a múltban. A változó munkaerőről
készített nemzeti tanulmány kimutatja, hogy a munkavállalók 78 százalékának a
házastársa is dolgozik, míg 1977-ben ez az arány csak 66 százalék volt. Mi több, a
munkavállaló szülőknek csaknem 20 százaléka egyedül él… Ám még ha a szülők
otthon tartózkodnak is, nincs elég idejük és energiájuk figyelemmel kísérni a
gyermekeik tevékenységeit.
Mentorok szülők helyett
A tanulmány szerint a munkavállalók egyharmada visz haza munkát egyszer egy héten,
és 28 százalékuk állította, hogy nincs elég energiája munka után a családja
számára.
Ez az aggasztó tendencia indokolta a Youth Achievers nevű szervezet létrehozását. A
szervezet célja, hogy pozitív célok elérésére ösztönözze a fiatalokat.
Meggyőződésük szerint a mai fiataloknak szükségük van olyan felnőttekre, akik
segítik őket abban, hogy szabadidejüket jól töltsék el, próbálják őket távol
tartani azoktól a veszélyes ösvényektől, amelyekre egyre több tizenéves téved:
drogtól, prostitúciótól, bűnözéstől, nem kívánt terhességektől. A Youth
Achievers szervezet mentorait a szülők segítségével választják, fontos, hogy jól
ismerjék „tanulóikat”. A gyermekeknek hét speciális területen kell célokat
tűzni maguk elé: szellemi, fizikai, társadalmi, pénzügyi, tanulmányi, illetve a
sport területén, a mentorok pedig segítik őket, hogy ezeket a célokat el tudják
érni.
A feladatok, kötelezettségek különösen fontosak a nyári hónapokban, ahogy a
hétvégeken is. A gyerekek nem engedhetik meg maguknak, hogy két-három hónapot
„intellektuális börtönben” töltsenek el. Szükségük van felnőttekre, például
az előbb említett mentorokra, akik irányítják, segítik őket.
Edward Price, az Egyedülélő Szülők Egyesületének (Phoenix) alapítója és elnöke,
szintén egyetért ezzel. Ez a szervezet azért jött létre, hogy együttműködést
teremtsen a gyermekeiket egyedül nevelő szülők között, annak érdekében, hogy
létrejöjjön egy felnőttekből álló hálózat, amely a gyermekeikkel foglalkozik.
Az otthoni felügyelet hiánya természetesen nem mindig jelent problémát, mivel nem
minden gyerek tölti otthon a nyarat. A gazdasági fejlődés, valamint az a tény, hogy
sok családban mindkét szülő rendelkezik jövedelemmel, lehetővé teszi, hogy a
gyermekeiket különböző táborokba küldjék, vagy családi nyaralásra induljanak.
Ezenkívül az idősebb gyerekek munkát vállalhatnak, hogy pénzt keressenek, és hogy a
munka területén is tapasztalatokat szerezhessenek.
A nyári szórakozás és a tanulás
A magasabb szintű képzés eléréséért egyre több gyerek vesz részt nyári
oktatásban. Az Amerikai Egyesült Államok Columbia körzetében például - ebben az
évben először - 77 ezer gyerekből 20 ezer gyenge eredményei miatt kötelező nyári
oktatáson vesz részt. Ugyanez történik Baltimore-ban, Chicagóban, Denverben és más
városokban Amerika-szerte. Néhány állam és iskolakörzet egész éven át működő
iskolákat indított. „Mindenki, aki iskolába járt, vagy tanított, tudja, hogy nagyon
sokat lehet felejteni a nyár folyamán, és azt, hogy milyen egyhangúak és
időpocsékolóak az őszi ismétlések” - érvel Fairfax megye egyik
iskolaigazgatója.
Henry Labalme, a TV-mentes Amerikáért Mozgalom igazgatója kifejezte: fontos lenne
minden szülőnek, hogy valamilyen - nem otthoni - elfoglaltságot találjon gyermeke
számára, és így távol tartsa a televíziótól és egyéb képernyő előtti
őrülettől, amilyen például a video- illetve a számítógépes játékok. Szerinte a
gyerekek el vannak zárva a külvilágtól: a gazdagabbak azért, mert rendelkeznek az
előbb említett technikai berendezésekkel, a szegényebb negyedekben pedig félnek
otthonról elengedni a gyermekeket.