A hatalom elutasítása, még ha az a barát kezében van is, örök emberi reakció
- nem kevésbé, mint a hatalom iránti arrogancia. Az Egyesült Államok esetében ez
azt jelenti, hogy a világ nagy része, miközben kíméletlenül bírálja az
arrogánsnak tekintett amerikai hegemóniát, a válságok idején előszeretettel
igyekszik megszabadulni a döntéssel járó felelősségtől. Robert Kagan tanulmánya a
Foreign Policy című folyóirat nyári kiadásában jelent meg.
Amikor a Clinton-botrány januárban kitört a médiában, a világ vezető országai
körében az aggodalom spontán, és éppen ezért leleplező erejű sóhaja tört fel.
Miniszterelnökök és tudósok figyelték aggódva, vajon a nemzetközi gazdasági,
biztonsági és politikai rendszerek hajtókereke, az Egyesült Államok elveszti-e
erejét, és ha igen, mit fog ez az egész jelenteni a világ számára. Megreked-e a
közel-keleti békefolyamat? Kezelhetetlenné válik-e az ázsiai pénzügyi válság?
Lesz-e rend a Koreai-félszigeten? Megoldatlanok maradnak-e az európai biztonság
nyomasztó kérdései? A londoni Times megjegyzése szerint „a vezetők azt
mérlegelték, hogy mi fog történni a világ válsággócain, ha Washington figyelme
elterelődik”.
Aggódik a világ
Félretéve az amerikai arrogancia és világuralmi törekvések miatti folyamatos
elégedetlenkedésüket, az ázsiai, európai és közel-keleti lapok szerkesztőségi
oldalaikon azt latolgatták, milyen következményei lehetnek az amerikai elnöki
pozíció meggyengülésének. A liberális német Frankfurter Rundschau, amely alig
néhány hónappal korábban még arrogáns fanatizmussal és „álcázott
neokolonializmussal” vádolta Amerikát, hirtelen amiatt kezdett nyugtalankodni, hogy a
„közel-keleti, balkáni és ázsiai problémák” nem lesznek megoldhatóak
„amerikai segítség és egy köztiszteletnek örvendő elnök személye nélkül”. A
lap azt követelte, hogy az elnök vádlói az egész világ érdekében mihamarabb
produkáljanak bizonyítékokat, vagy pedig fogják be a szájukat. Hongkongban a South
China Morning Post arra figyelmeztetett, hogy egy amerikai elnök megalázása
„súlyos” következményekkel járna a belügyekre nézve; Szaúd-Arábiában az Arab
News kijelentette, hogy „ez nem az az idő, amikor Amerikának vagy a világnak egy
befelé figyelő, vagy sebzett elnök kell. A magánélet terheitől mentes, kemény
döntések meghozatalára képes elnökre van szükség.”
Az erős amerikai vezetés iránti igényben rejlő irónia nem maradt figyelem nélkül,
még Párizsban, az antihegemónia és „multipolaritás” intellektuális és szellemi
fővárosában sem. Jacques Amalricnak a Liberationban megjelent vitriolos megjegyzése
szerint: „Azok, akik az Egyesült Államokat basáskodással vádolták, ma a vihar
mielőbbi végéért imádkoznak.” Ez így volt, és okkal. Aldo Rizzo az olasz La
Stampában részben panaszként, részben elismerésként említette meg: „Ilyen
időszakokban érezzük, mennyire szükség lenne egy erőre, talán nem is
alternatívaként, hanem kiegészítésként Amerika mellett, valamire, amit Európa is
betölthetne. Betölthetné, de nem teszi. Ezért sok szerencsét kell kívánnunk
Clintonnak, és mindenekelőtt Amerikának.”
Jóindulatú hegemónia
A nemzetközi aggodalom a válság átmeneti elültével természetesen elmúlt, ahogy
elmúlt az az őszinteségi hullám is, amely felfedte a világ valódi helyzetét és
Amerika központi szerepét a globális rend látszatának fenntartásában. Az elnök,
úgy tűnt, visszaszerezte egyensúlyát, a kerék tovább forgott, és a világ
fővárosaiban újrakezdődött a panaszkodás az amerikai arrogancia és erőszakosság
ellen. A szinte egyetemes aggodalom az amerikai elnöki pozíciójának meggyengülése
miatt azonban hasznos gyógyszernek bizonyult a washingtoni hegemónia fölötti
siránkozás ellen. Kiderült: a probléma sokkal kisebb, mint amilyennek látszik.
Az Amerika nemzetközi dominanciájával szembeni elutasító, illetve azt támasznak
tekintő vegyes érzelmek nem tekinthetők sem furcsának, sem újnak. A hatalom
elutasítása, még ha az a barát kezében van is, megszokott, örök emberi reakció -
nem kevésbé, mint a hatalom iránti arrogancia. A jelenlegi ellenállás a hidegháború
utáni időszak amerikai terjeszkedésének egyenes következménye. A Szovjetunióval
való konfrontáció idején, amely ma Amerika számára a szövetségesek közötti
édeni harmónia emléke, nemcsak a franciák, hanem a britek is dühöngtek a néha
hatalmaskodó Amerika vezetése miatt. Ahogy A. W. DePorte politológus mintegy húsz éve
megállapította, az európai egység Jean Monnet francia pénzügyi szakember és Robert
Schuman francia külügyminiszter által 1950-ben megálmodott modellje „nemcsak
Nyugat-Európa megerősítését célozta az orosz fenyegetéssel szemben, hanem - bár
erről kevesebb szó esett - a túlerejű, de nélkülözhetetlen amerikai
szövetségessel szemben is erőt képviselt”. A mai sokpólusú világ iránti
igénynek tehát megvannak a maga előzményei, éppúgy, mint az amerikai hatalommal
szembeni európai összefogás vágyának. Egyik vágy sem tekinthető az utóbbi kilenc
év amerikai hegemóniájára adott válasznak, és felmerül a gyanú, hogy egyik
mögött sem áll komoly szándék.
Amerikának a világban játszott vezető szerepével kapcsolatban a legtöbb nemzetközi
megfigyelő elismeri, hogy a világ lakosságának igen nagy része számára hasznos az
Egyesült Államok által gyakorolt „jóindulatú hegemónia”. Az összes reális
lehetőség között minden bizonnyal ez a legjobb elrendezés. Aláásása a világ
számára sokkal többe kerülne, mint Amerika számára. Samuel Huntington öt évvel
ezelőtt, mielőtt még az amerikai hegemónia arroganciáját kifogásoló tudósok
csapatához csatlakozott volna, így írt erről: „A világ az amerikai vezetés
nélkül az erőszak, a rendnélküliség világává válna. Ebben a világban gyengébb
demokrácia és kisebb gazdasági növekedés lenne, mintha az Egyesült Államok
folytatja befolyása növelését a világ eseményeit irányítani tudó más államok
rovására.”
Amerika még a szovjet fenyegetés elmúltával is széles körben határozza meg a
„nemzetbiztonság” fogalmát, egyes politikusai nem kis bosszúságára. Komolyan
figyelembe veszi szövetségesei és barátai érdekeit, sokszor az amerikai partoktól
távol eső területeken is. Az Öböl-háborúban az iraki hadsereg kiűzésére Kuvaitba
küldött katonák 90 százaléka amerikai volt. Vajon a veszélyeztetett érdekek 90
százaléka is amerikai lett volna? Minden elképzelhető felállásban, amelyben Amerika
csapatokat küld külföldre, az elsődleges cél szövetségesei érdekének védelme,
mint például Boszniában. Más hatalmakról nem mondható el ugyanez.
Nagylelkű önérdek
Mióta az Egyesült Államok nagyhatalommá vált, védelmi és külügyi
politikájának központi törekvése mások érdekeinek azonosítása a sajátjaival.
Úgy tűnik, az amerikaiaknak második természetévé vált a második világháború
óta élő meggyőződés: saját jólétük alapvetően mások jólététől függ;
globális jólét nélkül Amerika jóléte sem lehetséges; Amerika szabadsága azon
múlik, megmarad és elterjed-e a szabadság máshol; az agresszió eltűrése annak
elterjedéséhez vezethet az egész világon; végül, hogy az amerikai nemzet biztonsága
nem valósulhat meg a nemzetközi biztonság jelentős mértékű javulása nélkül.
Ne tekintsük önzetlennek ezt a meggyőződést: az amerikaiak éppúgy tisztában vannak
a saját érdekeikkel, mint bárki más. De legalább ötven éven át az önérdek egy
olyan felvilágosodott formája irányította lépéseiket, amely a gyakorlatban
veszélyesen emlékeztet a nagylelkűségre. Ha ma e nagylelkűség lanyhulni látszik
(és ez még idő előtti ítélet lenne), ennek nem az az oka, hogy Amerika túlságosan
is megszerette a hatalmat. Éppen ellenkezőleg. Egyes amerikaiak belefáradtak a hatalom
gyakorlásába, a vezetésbe, és ennek eredményeként kevésbé készek annak a
nagylelkűségnek a demonstrálására, amely oly sokáig jellemezte Amerika
külpolitikáját. Amit Európában és másutt sokan arroganciának és erőszakosságnak
látnak, az talán csak a fáradtságból eredő ingerlékenység.
Van-e alternatíva?
Ha valóban erről van szó, akkor azoknak a nemzeteknek, amelyek sokáig hasznot
húztak és ma is hasznot húznak az Amerika ereje által létrehozott és fenntartott
nemzetközi rendből, inkább támogatniuk kell ezt a hatalmat, mint befeketíteniük az
amerikai hegemóniát. Hiszen végül is milyen alternatíváink vannak?
Bármilyen hibákat követ is el Amerika, ha bármely más nemzet venné át a szerepét,
a többi nemzet számára még kedvezőtlenebb lenne a helyzet. Lehet, hogy Amerika
arrogáns; lehet, hogy az amerikaiak néha önzőek; talán időnként nem megfelelően
bánnak a hatalommal. De - már elnézést - kihez képest? Elhiheti-e bárki is, hogy
ha Franciaországnál lenne a hatalom, a franciák kevésbé lennének arrogánsak,
önzőek, és kevesebb hibát követnének el? Franciaország mint nagyhatalom vagy akár
közepes hatalom történelmében kevés dolog ad okot az ilyen irányú optimizmusra.
Nehéz elképzelni, hogy olyan mértékű hatalommal, mint amivel Amerika bír, Kína,
Németország, Japán vagy Oroszország felvilágosultabb módon tudna élni. Jogosnak
tűnik a feltételezés, hogy még az olyan legkevésbé tudatlan nagyhatalmak is, mint
Nagy-Britannia, arrogánsabbban és véreskezűbben élnének a hatalommal, s végső
soron a világ ügyeiben alkalmatlanabb intézőnek bizonyulnának, mint az alkalmatlan
amerikaiak. Ha szükség van szuperhatalomra, a világ jobban jár az Egyesült
Államokkal.
Az egyenlőség ára
Mi a helyzet a multipoláris világgal? Még az Egyesült Államokban is akadnak
olyanok, akik szerint a nemzetközi igazságosság csak olyan világban érhető el,
amelyet a megközelítőleg egyenlő erők egyensúlya jellemez. Ilyen körülmények
között a nemzeti arroganciát elvi síkon enyhíteni, a nemzeti ambíciókat korlátozni
kell, és a hegemóniára való törekvést, akár jó szándék vezérli, akár rossz,
kontrollálni szükséges. Egy kiegyensúlyozottabb világ, vélik, ahol az Egyesült
Államok is leszáll a magas lóról, szabadabb, igazságosabb és biztonságosabb lenne.
A hegemónia elleni minden nyöszörgés dacára nincs olyan nemzet a világon, amely
valóban szeretné a sokpólusú világot. Még egyetlen nemzet sem mutatott
hajlandóságot arra, hogy a globális válságok kezelésében egyenlő felelősséget
vállaljon. Egyetlen nemzet sem volt még hajlandó olyan rövid távú áldozatok
meghozatalára, mint amilyeneket az Egyesült Államok vállalt a világrend hosszú
távú megőrzéséért. Kína kivételével egyetlen nemzet sem volt hajlandó pénzt
költeni az önmagához mérten nagyobb nemzetközi szerepvállaláshoz szükséges
katonai erő megszerzésére - Kína katonai erősödését viszont szomszédai nem
tekintik a harmonikusabb környezet megteremtésére tett lépésnek.
Ha Európa valóban multipolaritásra törekedne, jelentős mértékben növelné védelmi
költségvetését annak csökkentése helyett. Vezető szerepet vállalna a Balkánon,
ahelyett, hogy részvételét Amerika részvételétől teszi függővé. De sem
Franciaország, sem más európai nemzetek, még Oroszország sincs felkészülve, hogy
megfizesse a valóban sokpólusú világ árát.
Az, amit Franciaország, Oroszország és néhány más nemzet ma keres, nem valódi,
hanem egyfajta tiszteletbeli multipolaritás. Az egyenlő partnerség látszatát akarják
a felelősség árának megfizetése nélkül. Egyenlő szavazatot akarnak a globális
válságokat érintő legfőbb döntésekben (mint Irak vagy Koszovó), az egyenlő
hatalom birtoklása nélkül. Saját presztízsüket kívánják növelni az amerikai
hatalom számlájára, de nem kívánják magukra vállalni az amerikai hatalom
visszaszorítása után maradó szakadék betöltésének felelősségét. Ugyanakkor
rövid távú, főleg anyagi sikerekre vágynak, kihasználva, hogy az Egyesült Államok
továbbra is központi kérdésnek tekinti a nemzetközi rend hosszú távú
szolgálatát.
A döntés felelőssége
Nem egyszerűen az a probléma, hogy egyes nemzetek ingyen lovagolják meg az amerikai
hatalmat, hasznot húzva az USA által megteremtett nemzetközi rendből, míg
egyidejűleg kicsiny lyukakat ütnek rajta rövid távú haszonért. Komolyabb baj, hogy
ez a viselkedés fokozatosan, vagy nem is olyan fokozatosan aláássa a nemzetközi rend
védelmére rendelkezésre álló összesített erő mennyiségét. Az álmultipolaritás,
amire Franciaország, Ororszország és mások törekszenek, csökkenti az Egyesült
Államok képességét a közös érdekek védelmére anélkül, hogy bárki más
képességeit növelné. Ez az erózió tulajdonképpen már elkezdődhetett. Irak
esetében Amerika hosszú távú törekvését arra, hogy megvédje a világot Szaddám
Huszeintől, aláásták Franciaország és Oroszország erőfeszítései a rövid távú
gazdasági előnyök és nagyobb presztízs elérésére. Mindkét fél elérte a
„multipoláris” megoldást: kihasítottak egy szeletet az amerikai hegemóniából. De
ennek ára az a hosszú távú fenyegetés volt, amely megmaradt a nemzetközi rendszerre
nézve, melyből jelentős hasznot lehet húzni, de amelynek megvédésére önmagukban
képtelenek. Nem rendelkeztek az iraki probléma megoldásához szükséges eszközökkel,
csak azokkal, amelyekkel megakadályozhatták, hogy az Egyesült Államok megoldhassa azt.
A boszniai példa pedig arra bizonyíték, hogy a legnehezebb helyzetekben a
leghatékonyabb választ akkor lehet megadni, amikor a legerősebb hatalom elhatározza
magát a cselekvésre, akár követik őt a partnerek, akár nem, és csak ezt követően
kéri fel a többieket a csatlakozásra. Amennyiben egyenlő beleszólási jogot adunk
olyan nemzeteknek, amelyek közel sem rendelkeznek egyenlő erővel, ez gyakran azt
eredményezi, hogy a nemzetközi közösség védelméhez szükséges - és egyébként
rendelkezésre álló - erő bevetése elmarad.
(Rövidített és szerkesztett változat. Fordította: Szabó Ibolya Anna)