Vissza a tartalomjegyzékhez

PÁTKAI MIHÁLY
A háború brutális és embertelen

Miután 1943-ban egyetlen tengeri ütközet során öt testvér vesztette életét, akik ugyanazon a hadihajón szolgáltak, az amerikai hadügyminisztérium határozatot hozott, hogy testvérek nem harcolhatnak azonos katonai alakulaton belül. Ezt követően, 1944-ben valamely másik családból származó négy testvér közül hárman 72 óra leforgása alatt estek el - egyikük a japán fronton, ketten pedig Európában, különböző hadszíntereken. „Egy egész alakulatot küldtek ki a negyedik testvér, egy közkatona felkutatására és hazajuttatásra” - folytatja a történet elbeszélését Steven Spielberg. „Ez lenne a film hiteles történelmi alapja.” A rendező előzetes figyelmeztetései ellenére legújabb filmje, a „Ryan katona megmentése” az idei év eddigi legnagyobb kaszszasikerének ígérkezik.

„A leleplezés korszakában felelőtlenség lett volna részemről meghamisítani az igazságot, hogy milyen is volt az a háború valójában” - állítja Spielberg. „Már nyolcvannégy olyan második világháborús film készült, ami valójában másról szólt. Ez lett volna a nyolcvanötödik pofon azoknak az arcába, akik az igazságot ismerve haltak meg.”
A film, amelyben a főszerepet Tom Hanks és Edward Burns játszsza, a szövetséges csapatok normandiai partraszállásával kezdődik. A brutálisan természetszerű csatajelenetek után Miller parancsnok (Hanks) nyolc főből álló osztagával elindul az egyik közkatona felkutatására. „Mennyit ér egy ember szabadsága? Ryan megmentésével hamarabb vége lesz a háborúnak? Vagy csak odahaza növeli a harci kedvet az akció? Hogyan viszonyul mindehhez Miller kapitány osztaga? Feleslegesen haljanak meg egyetlen emberért? Ezek ellenállhatatlan kérdések” - mondja Spielberg.
Tom Sanders díszlettervező csapatával Londontól 30 kilométerre északi irányban, egy volt repülőgyár területén állította fel Ramelle képzeletbeli faluját. A falu felállításához mindenekelőtt makettre volt szükség. Sanders öt héten keresztül dolgozott a falu hétszer három méteres makettjén. „Ezután lebombáztam: azaz nekiestem néhány késsel.”
Dale Dye nyugalmazott tengerészgyalogos parancsnok a színészeknek hatnapos intenzív katonai kiképzést adott. Dye bevallotta, hogy fizikailag is bántalmaznia kellett a színészeket, hogy a legkisebb közös nevezőre hozhassa őket. „Ezután megtanulják azt, hogy nem azok, akiknek gondolták magukat. Ők most a sor végén, rozsdás puskával menetelő közkatonák.”
„Olyan emberek szerepét kellett eljátszanunk, akik fáradtak, csüggedtek, fáznak és haza akarnak menni” - jegyzi meg Tom Hanks. „Egy dolog biztos: Dye kiképzésének hat napja alatt fáradtak és csüggedtek voltunk, fáztunk és haza akartunk menni.”
A filmhez gyűjtőktől eredeti német katonai felszerelést is beszereztek. Egy amerikai cég, amely a második világháború idején az amerikai katonák számára a bakancsokat készítette, két hónap leforgása alatt 1700 pár második világháborús katonai bakancsot gyártott le a filmhez. Ezenkívül - a pisztolyoktól a nehézgéppuskákig - 500 különböző fegyvert használtak fel a forgatás során.
A film első 25 perce a közkatona szemszögéből nézve a maga rettenetes valóságában mutatja be a második világháború egyik ütközetét. Spielberg, előre látva, hogy a film fel fogja kavarni a közönséget, a bemutatás előtt körbeutazta az Egyesült Államokat, és felhívta a figyelmet arra, hogy a film nem gyerekeknek való: saját tizenhárom éves fiát is eltiltotta attól.
„Nem akartam olyan filmet készíteni, amely megszépíti a második világháborút” - szögezi le Spielberg. „A háború borzalom. Az Omaha-tengerparton (a normandiai partraszállás helyszínén) a harctéri fotóriporterek is vérontást és zűrzavart örökítettek meg.” Mint a Schindler listájában, úgy a „Ryan közkatona megmentése” című film forgatása során is nagyon sok kézi kamerával fényképezett jelenet készült.
A rendező szerint a második világháború idején Hollywoodban azért készítettek háborús filmeket, hogy új erőt öntsenek az újoncokba, nem pedig azért, hogy elkeserítsék őket. Azokban a filmekben nem lehetett őszintén bemutatni a csatákat. A háború pedig valójában „brutális és embertelen” - mondja Jack Valenti, az Amerikai Filmszövetség igazgatója. „Ebben az országban mindenkinek meg kell értenie, hogy mit tesz a háború fiatal emberekkel. A háború realisztikus bemutatása egy másféle erőszak bemutatása. Ezt gyerekek nem tudják igazából utánozni. Bár előfordul, hogy zavarodott emberek megpróbálják utánozni azt az erőszakot, amit egy filmben látnak: nos, épp ez az, amitől mi meg akarjuk védeni a közönséget. Egy háború utánzása ugyanis nehéz lenne.”
„Úgy gondolom - érvel Spielberg -, hogy az emberek rendkívül érzéketlenné váltak az erőszakra, nemcsak a filmek, hanem a videojátékok miatt is. Ezzel a filmmel az a célom, hogy újra érzékennyé tegyem a közönséget arra, hogy milyen rossz is volt azoknak, akik életben maradtak, és azoknak, akik odavesztek. Célom: megtisztelni őket az igazsággal és esetleg tanítani is valamit. Az emberek ma a moziban izgalomba jönnek az erőszak láttán. A másik oldalt szeretném bemutatni: hogy mit tesz ez az erőszak emberi lényekkel.”
„Ez nem az E.T.” - figyelmeztet Dye is, aki már körülbelül negyven filmnél szolgált tanácsadóként, többek között ő volt a „Szakasz” és a „Forest Gump” katonai tanácsadója is. A film ennek ellenére a bemutatást követő hétvégén már 30 millió dolláros bevételt hozott.
Tom Hanks - többekkel együtt - elsősorban azért vállalta el a számára felkínált szerepet, hogy láthassa, Steven Spielberg hogyan készít el egy filmet. „Valószínűleg ez a legjobb forgatási tanfolyam, ahová be lehet iratkozni. Csodálatos nyári vakációnk volt: felszabadítottuk Franciaországot.”