A magzat az anyaméhben korábban kezdi a tanulást, mint ahogy eddig a tudósok
gondolták. Brit kutatók nemrég arra a megállapításra jutottak, hogy az újszülött
fel tud ismerni olyan dallamot, amelyet anyja a terhesség 20-ik hetében hallott.
Mostanáig úgy hitték, hogy a magzat csak 24-hetes kora után képes a tanulásra és az
emlékezet működtetésére, amikor már működik az agykéreg - az agy külső része
-, amely a gondolkodás, a tudatosság és az öntudat területe. Az új eredmények
szerint azonban az észlelés és az emlékezet már sokkal korábban megkezdődik a
talamuszban - az agy belső részében -, amely az érzékelési impulzusokat
továbbítja és koordinálja. Az új eredményeket a minap a Brit Lélektani Társaság
tanácskozásán ismertették. A közép-angliai Keele Egyetemen Stephen Evens
irányításával végzett kísérletekbe tíz, állapotos asszony a terhesség 12.
hetében kapcsolódott be, öt pedig a kontrollcsoport tagjaiként a terhesség 36-ik
hetében. A kutatók három alig ismert, s egymástól erősen eltérő népdalt
használtak fel, amelyekhez még hasonlókat sem hallottak korábban a kismamák. Az első
tíz kísérleti alany két, egyenként 16 perces kazettát kapott azzal, hogy
terhességük 20-ik és 21-ik hetében az egyik, a terhesség 31-ik hetében pedig a
másik kazettát hallgassák meg naponta. A kontrollcsoport tagjai nem hallgattak zenét.
Megszületésük után 2-3 héttel mindegyik kisbabának lejátszottak egy 18 perces
kazettát - rajta a korábbi két ismert és egy addig nem hallott dallal -, s közben
videóra vették őket. A babák reagálását a zenére független megfigyelők
értékelték annak alapján, hogy milyen gyakorisággal rugdalóztak. Csend idején
valamennyi csecsemő gyakrabban rugdalózott. A kísérleti csoporthoz tartozó babák
jóval ritkábban rugdalóztak, amikor a megszületésük előtt lejátszott dalokat
hallgatták, ami azt jelezte, hogy felismerték a dallamokat. „A zene szemmel
láthatóan ellazította azokat a kisbabákat, akik korábban már hallották, más
szóval ráismertek a dalokra. Fontos, hogy megbizonyosodjunk róla: már a terhesség
korai időszakában működik az emlékezet" - állapították meg a kutatók.
A koraszülöttek gyakran szenvednek nyelvvel kapcsolatos nehézségektől, és a kutatók
a mostani kutatások alapján új kezelési módok fejlesztésével kísérletezhetnek.
Fontosnak bizonyulhatnak az új felismerések a koraszülött csecsemők gondozásában
és a születés előtti trauma miatt pszichés zavarokkal küszködő gyermekek
kezelésében is. (MTI)