Vissza a tartalomjegyzékhez

KISS V. KATALIN
A fordított kereszt jele

Tatabánya - kertváros. A Verebély és a Szőlődomb út mögötti dombos, kutyasétáltató vidék egészen a tejüzemig és a Tatabányát Oroszlánnyal összekötő vasútvonalig húzódik. Egy magaslatról lenézve döbbenetes látvány tárul az ember szeme elé: szadizmus és sátánizmus jelei. Hatalmas kör, a közepén kövekből kirakott, fordított ötágú csillag, szikladarabokból kialakított, fordított kereszt, a kör közepén tűznyom. A mellette álló hatalmas fák egyikén csonkított, akasztott rókatetem. Lógtak már itt denevérek, kutyák, macskák.

A Szőlődomb utca felől közelítjük meg a lakótelepet. Három tíz-tizenkét év körüli srác közeledik. A helyszínt keresve megszólítjuk őket.
- Azt a helyet keressük, ahol fiatalok szoktak összejönni, tüzet raknak, meg úgy hallottuk, állatokat is ölnek. Nem ismeritek őket véletlenül?
A legnagyobb láthatóan zavarba jön.
- Mért keresik őket? Valami csibészséget csináltak?
- Újságírók vagyunk.
- Jó, akkor maguknak elmondom.
Felcsillanó szemmel kezdi történetét. Mielőtt hozzálátna, eldobja a cigarettáját.
- Az a hely jóval messzebb van, az úton túl. Ott idézni szoktak, meg nagyon vad zenéket hallgatnak. Én is voltam ott. Akkor körbeálltak, valamit mormoltak - talán imádkoztak. Aztán egy macskát áldoztak föl: elvágták a torkát, vérét egy edénybe folyatták, és abban megmosták a kezüket. Utána a tűzre öntötték a vért. Egész jó volt - fejezi be történetét.


Három évvel ezelőtt két fiú került errefelé a vasúti sínekre. Mindketten meghaltak. A rendőrség az ügyet kettős öngyilkosságként zárta le. Szemtanúk némelyike szerint az egyik fiatalnak esze ágában sem volt meghalni. A másik viszont fokozottan érdeklődött az okkult praktikák iránt, és sátánista irományokat, valamint jelképeket is őrzött, s erősen foglalkoztatta a halál gondolata. Azonban nem bizonyított, hogy ez állt volna a tragédia mögött.


- A sátánista szimbólumok használata sajnos gyakori, bizonyos társaságokban divatjelenség. Gyakran megkérdezték a gyerekek az előadásokon, hogy ha „gonosznak” tartott zenét hallgatnak, és ehhez kapcsolódó jelképeket viselnek, akkor ők már sátánisták-e. Ebben az esetben még nem elkötelezettségről van szó, inkább az ismeretek hiányáról, ezért a tájékoztató előadásainkat nagy érdeklődés kíséri - mondta el Kiss Miklós, egy a fiatalok felvilágosításával foglalkozó helyi civil szervezet vezetője. - De a jelek mindenképpen mutatnak valamit. A legtöbbször azt, hogy a fiatalnak törődésre, megértésre, szeretetre van szüksége. Kapcsolatba kerültünk olyan szülőkkel és gyermekekkel - mondotta Kiss -, akik nem tudnak egymással normális, szeretetteljes kapcsolatot kialakítani. Egy tizenöt éves lány édesanyja takarítás közben egy gonoszt imádó, halottak orgiájáról szóló, horrorisztikus verset talált. Lánya elmondta, hogy ő írta ugyan, de csak úgy hülyeségből. Nem gondolja komolyan. Útkeresésénél fogva az ifjúság a legveszélyeztetettebb - tartják az ifjúsági szakértők -, ezért érdemes odafigyelni bizonyos tünetekre. Ilyenek például a black metal zene iránti túlzott rajongás, a szembenállásra való aktív hajlam, a horrorfilmekhez való vonzódás, a szerepjátékokba merülés, a zárkózottság depresszív tünetei, s az is feltétlenül jelzésértékű, hogy kit választ a gyermek példaképül.


A rendőrség több, a sátánizmus jelenségéhez kapcsolódó eseményről tud, mivel azonban ezek gyakorlásakor bűnelkövetés nem történik, ezért náluk bűnügyként ezek az esetek nem szerepelnek. Kóbori Kovács Ramóna, a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztályának főhadnagya három előfordulási szintről szól.
- Az első a jelképek (pentagram - az igazság római szimbóluma, a feje tetejére állítva az anarchia és az antiigazság; Ankh - az élet és a termékenység ősi egyiptomi szimbóluma, a zűrzavar keresztje - szintén régi római szimbólum; Néró keresztje - voltaképp fordított kereszt, torzítása a kereszténység vereségét kívánja hangsúlyozni; a horogkereszt - a különféle erőknek és elemeknek a természet ellen fordulását, a harmónia felbomlását jelenti; a Sátán földi megtestesítőjének tekintett, antikrisztusnak nevezett személy 666-os száma) viselésében nyilvánul meg.
A következő a sátánista egyházhoz tartozás, ami áldozatok bemutatásával és okkult szertartásokkal jár együtt. A harmadik eset a legsajnálatosabb - s ez már a rendőrség hatáskörébe tartozik -, a sátánista gyilkosságok. Ez a hármas tagolás bizonyos szempontból kronologikus is, de nem feltétlenül érvényes ez a sorrend. Ha fel is merül, hogy okkult vagy sátánista jelenségek vannak egy-egy bűncselekmény hátterében, mindez nagyon nehezen bizonyítható.
Bálint Gabriella, a rendőrség sajtóreferense főképpen a társadalmi problémákban látja a kiváltó okot. Nincsenek eléggé stabil értékek, felbomlanak a családok; az élet forgatagában, a nagy hajtásban vagy a kínzó nyomorúságban, csömörben háttérbe szorulnak a gyerekek. A kábítószer-fogyasztáshoz hasonlóan itt is a társadalom alsó és felső rétege a leginkább érintett, amely akár sátánista szertartásokba is belekeveredhet.


Magyarországon 1989-ben figyeltek fel először a sátánizmusra. Ám még ezt megelőzően, Solymáron történt, hogy két tizenéves egy Iron Maiden-videoklip „felszólításának engedelmeskedve” öngyilkosságot követett el. Szomorú sorsuk akkoriban az egész országot felkavarta. Egy felmérés szerint a nyolcvanas évek végén körülbelül negyven, egymástól független, ideológiája tekintetében nagyrészt „kereső fázisban” levő sátánista csoport működött Magyarországon, legtöbbjük Budapesten és környékén. A tagok nagy része a 18-25 éves korosztályból került ki. Az utóbbi nyolc évben 30-40 olyan gyilkosság, öngyilkosság és erőszakos cselekmény történt, amelynek hátterében kimutatható a sátánizmus. Egyik-másik tragikus halálesetből rövid időre felkapott címlapsztori lett. Ilyen volt a mezőkovácsházi brutális gyilkosság - ahol egy tizenéves fiú ölte meg a húgát „hallható parancsszavaknak” engedelmeskedve - és a szécsényi kettős öngyilkosság, ahol az áldozatok szintén kamaszok voltak.